צו תעריפי שירותי נמלים

צו תעריפי שירותי נמלים

פורסם ברשומות ביום 17.5.2010

מועד תחילת הצו - 1 באוקטובר 2010

ב-8.4.2010 חתמו שרי האוצר והתחבורה על צו התעריפים החדש של הנמלים. הצו החדש משקף את סיום האפליה רבת השנים בין יבואנים ליצואנים בתשלום לנמלים. בעקבות צו התעריפים החדש שנחתם על ידי שרי האוצר והתחבורה.

לאחר מאבק של שנים הצליח איגוד לשכות המסחר בשיתוף התאחדות התעשיינים לבטל את האפליה ולהביא הדרגתית לשוויון בין העלויות אותן משלם היצואן לעלויות אותן משלם היבואן. יודגש כי מדובר בתהליך ממושך ומורכב בו עשינו את מיטב המאמצים לשתף את כל הגורמים הנוגעים בדבר.

במרכז הרפורמה ביטול אגרת הרציף (1.02% ביבוא ו- 0.2% ביצוא), וקביעת דמי תשתית המבוססים על צרכי הפיתוח של הנמלים (יועברו לח.נ.י) ודמי ניטול בגין השירותים השוטפים הניתן בנמלים (יועברו לנמלים).

עיקרי הרפורמה:

  1.  השוואת התעריפים בין יבוא מכולות ליצוא מכולות בהליך הדרגתי של 10 שנים.
  2. ביטול התשלום לנמל לפי ערך הסחורה, והעברת התשלום על בסיס גודל (מכולה '20 ומכולה '40) ומשקל (מטען כללי לפי טון).
  3. בניית מנגנון להשבה לסבסוד צולב פנימי ככלי סיוע לחברות הנפגעות מעליית התעריפים עבורן. מנגנון זו ילך ויפחת לאורך 10 שנים.
  4. מאחר והתעריפים ביבוא מטען כללי יתייקרו לעומת המצב הקיים הוחלט כי מנגנון ההשבה יחזיר באופן מדורג חלק מתוספת העלויות למשתמשים אלו. כמו כן, המדינה תשתתף במימון המטען הכללי.
  5. פרויקט לילה טוב – על מנת לעודד שחרור סחורה בלילה, נקבע מנגנון של "פרס" ובוטל מנגנון ה"קנס" על אי פעילות בלילה.
  6. דמי ניטול חלוקת התשלום בין הספנות לבין המשתמשים:
    – מטען כללי: 60% בעל אניה, 40% בעל מטען – אחרי 5 שנים 100% בעל מטען.
    – מכולות : 60% בעל אניה, 40% בעל מטען – אחרי 5 שנים 100% ספנות.

 

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה