חוק היטל המטרו

פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן בישראל. מערכת המטרו כוללת שלושה קווים המתפרסים על פני 24 רשויות מקומיות. אורך הקווים עולה על 150 ק"מ ומתוכננות להיבנות למעלה מ־100 תחנות. עלות הפרויקט כפי שנקבעה בחוק המטרו היא 150 מיליארד שקלים.

בהתאם לכך, ולאור העובדה כי מערכת המטרו צפויה להוביל לעליית ערך הקרקעות הסובבות אותה ולהגדלת הפעילות העסקית במטרופולין, הוחלט בהחלטת הממשלה לגבש מודל למיסוי עליית שווי נכסים המושפעים מתוכניות המטרו.

מהו ההיטל וכיצד יחושב?
היטל המימון מוערך בסכום כולל של כ-20 מיליארד ₪ והוא אמור להיפרס לאורך 30 שנה.
הנוסחה המוצעת לחישוב גובה ההיטל היא להלן:
70 ₪ X שטח הנכס במ"ר X מקדם שיטת הארנונה X מקדם המדרג העירוני (שאמורים להיקבע).
מדובר למעשה במס חדש שיוטל אך ורק על עסקים לאורך התוואי בסמוך לתחנות – עד 800 מטר.

נקודות מרכזיות בעייתיות:

  • ניתנת סמכות לשר האוצר (באישור רוה"מ וועדת הכספים) לקבוע בצו כי חובת תשלום היטל המימון תוקדם ותחול החל ממועד תחילת העבודות (גבית מס רטרואקטיבית).
  • ההצעה משאירה דרגת חופש נרחבת לשר האוצר לקבוע תנאים שונים לגבי ההיטל, מאחר ומדובר במס ל 30 שנה יש לעגן זאת במסגרת החקיקה, זה משך זמן בלתי סביר.
  • לא די בכך שהפרויקט מתעכב לאורך שנים, דבר אשר פוגע פגיעה קשה בעסקים ששרדו לאורך התוואי, המדינה מבקשת להטיל מס על העסקים במקום לפצותם.
  • עסקים רבים לאורך תוואי הפרויקט הינם עסקים ותיקים אשר קיימים שנים רבות – זמן רב לפני החשיבה להוציא פרויקט מעין זה לפועל. עסקים אלה לא ביקשו שתוואי המטרו יעבור בקרבתם. כל חטאם הינו שלמרות עיכוב של שנים בבנייה ואי נוחות מתמדת להם וללקוחותיהם, הם שורדים כלכלית.


מה אנו מבקשים מכם?

לצורך כימות והערכת העלויות הצפויות לעסקים לאורך התוואי בעקבות החלת ההיטל, נבקש מכם לבדוק האם העסק/ים שלכם נמצאים לאותך תוואי הפרויקט (עד 800 מטר). במידה וכן, נשמח לשמוע מכם בכמה עסקים מדובר, מה סדר הגודל הכולל במ"ר ומהו הסכום הצפוי שיוטל עליכם.
את המידע אפשר לשלוח לכתובת: liran@chamber.org.il
לצפייה בתוואי הרכבת – לחצו כאן.
לצפייה בחוק – לחצו כאן.

למידע נוסף בתחום זה

צרו קשר

רחוב החשמונאים 84 תל אביב, ת.ד 20027 מיקוד 6713203
+972-3-563-1010 +972-3-563-1010 +972-3-561-9025 +972-3-561-9025 chamber@chamber.org.il
*
*
*
*
*
חבר לשכה?
*
*
Change the CAPTCHA code