רפורמת הייעוץ הפנסיוני בחוק ההסדרים תעלה למעסיקים כ- 50-30 ש"ח לעובד בכל חודש

לין לגפני: "אנו מברכים על כל מהלך שעשוי להוזיל את עלויות דמי הניהול הפנסיוניים שמשלמים העובדים. אולם, יש דרכים להשיג זאת בטרם מזעזעים ענף משקי שלם של אלפי מעסיקים המתפקדים ביעילות לטובת העובדים, ובטרם מטילים עול נוסף וכבד על גב המגזר העסקי."

לקראת הדיון ביום חמישי (15.10.15), בנושא 'הצעת חוק ההסדרים - ייעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני', שיגר עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, פנייה לח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בבקשה כי לא יקדם מהלך זה בכלל ובוודאי שלא בהליך חקיקה של חוק ההסדרים.

"אנו מברכים על כל מהלך שעשוי להוזיל את עלויות דמי הניהול הפנסיוניים שמשלמים העובדים. אולם, יש דרכים להשיג זאת בטרם מזעזעים ענף משקי שלם של אלפי מעסיקים המתפקדים ביעילות לטובת העובדים, ובטרם מטילים עול נוסף וכבד על גב המגזר העסקי."

בין הטיעונים אותם מעלה לין:

• ההפרדה אותה מעוניין לבצע משרד האוצר בין שירותי השיווק של המוצר הפנסיוני, לבין שירותי תפעול שמקבל העובד מאותו סוכן, היא פסולה ביסודה. היא תוליד פיצול מיותר של אחריות. סוכן אחד מציע מוצר ומסתלק, והשני מעניק שירות. המוצר והשירות הם אינטגרליים. בנוסף, גישה זו תוביל לעלות נוספת ומיותרת של המעסיקים. הם יצטרכו לשכור שירותיהם של סוכנים נוספים, שיתפעלו את תוכניותיהם הפנסיוניות של סוכנים אחרים.
• כיום מעסיק מנהל משא ומתן קולקטיבי עבור קבוצת עובדיו, ויש לו כח מיקוח גדול בבניית הסדר פנסיוני. פרימת ההסדר הפנסיוני הקבוצתי, לא תוביל בהכרח לדמי ניהול נמוכים, שכן תנאים שעשוי לקבל עובד בודד מגופים מוסדיים יהיו לרוב נחותים.
• במקביל לרפורמה המוצעת, יכנסו לתוקף בינואר 2016 תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות הגמל)(תשלומים לקופת גמל), מהלך שיוביל למדרון חלקלק, בו מעסיקים נדרשים לעלויות נוספות בגין דיווחים לחברות המנהלות ותפעול התוכניות הפנסיוניות. לאחר חישוב שביצענו, הרי שעלות למעסיקים נעמדת בערך בכ-30 ₪ עד 50 ₪ לכל חודש, בגין כל עובד. לדוגמה חברה המעסיקה 100 עובדים תדרש לשלם כ- 60,000 ₪ בשנה.
• המהלך המוצע גם פוגע בחופש העיסוק של סוכני הביטוח ומנהלי ההסדרים הפנסיוניים, שלאורך שנים רבות שירתו את העובד והמעסיק, תוך יעילות משקית, ניצול יתרון לגודל והוזלת עלויות

לדעת לין, היעד של הרפורמה ההרסנית המוצעת הינו הורדת דמי הניהול בקופות הגמל וקרנות הפנסיה. על כן הוא מציע: יש דרך ישירה ופשוטה, להוריד את תקרת דמי הניהול שמותר לגופים מוסדיים לגבות, מה שיוזיל באופן ישיר את גובה דמי הניהול.


"חמור מאוד הוא שבעוד אנו גולשים למיתון ומדברים על צמיחה, מביאים רפורמה שתועלתה מפוקפקת, המטילה עול נוסף ומיותר על המגזר העסקי כולו. טובת העובד יכולה להיות מושגת בדרך ישירה ופשוטה."

למידע נוסף בתחום זה