ועדת הבריאות של הכנסת אישרה את התיקון לפקודת הרוקחים בפרק התמרוקים

ביום א' ה-7.7.24, אישרה ועדת הבריאות של הכנסת את התיקון לפקודת הרוקחים בפרק התמרוקים, וזאת במסגרת רפורמת הייבוא החלה על ענפים שונים במשק, הנושאת את הכותרת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". בבסיס הרפורמה, תהיה הכרה ביבואן נאות. יבואן נאות יוכל להצהיר על כך שהמוצר אותו הוא מבקש לייבא משווק באחת ממדינות ההסתמכות (באיחוד האירופי ו/או בבריטניה ו/או בשוויץ), והוא יורשה לייבאו לישראל. משרד הבריאות ימיר את פעילותו מהנפקת רישיונות לפעילות אכיפה. בחודשים הקרובים יפורסם נוהל אכיפה, על מנת שנבין מה מצופה מהיבואנים במסגרת הרפורמה מהיבואן מצופה לנהל מערך של ניהול סיכונים. לאחרונה פורסמה טיוטת נוהל אמות מידה ליבואן נאות, הכתוב בלשון המלצה, ומכל מקום משרד הבריאות אינו מתכוון לכפות את יישומו, אולם היישום בפועל ייבחן בשעת אכיפה. בחודשים הקרובים יתנהל שיח מול משרד הבריאות בנושא זה, ואנו ננסה לטייב את הנוהל ולשפרו.

הדיון שהתקיים אתמול ובו, כאמור, אישרה הועדה את הרפורמה, היה האחרון בסדרה של מספר דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים, ובמהלכם התקיימו דיונים מקצועיים ועניינם בינינו ובין יתר אנשי הענף בארץ לבין משרד הבריאות וכן נציגי משרדי הכלכלה והאוצר.

הרפורמה צפויה לחול מיום 1.1.25, אז למעשה יחולו שני מסלולים לייבוא תמרוקים: מסלול הנוטיפיקציה שנכנס לתוקף ביום 1.4.23 והמסלול הנוכחי (יבואן נאות). ביום 31.12.24 יסתיים מסלול הרישיונות, ולא ניתן יהיה להגיש עוד מוצרים במסלול זה.

עבור יבוא מקביל: מועד תום מסלול הרשיונות למוצרים שלא ניתן להגישם במסלולים אחרים לפי הפקודה יעמוד בשלב זה על חודש ספטמבר 2026.
אציין, כי בראשית הדיונים ביקש משרד הבריאות לסיים את מסלול הרישיונות החל מיום 1.8.24, אולם, לאחר שהתעקשנו לסיים את מסלול הרישיונות לא לפני מועד התחולה בפועל של הרפורמה, לכל הפחות (קרי 1.1.25), ולאחר התערבות של יו"ר הועדה, חה"כ יונתן מישרקי, לטובתנו, התרצה משרד הבריאות והעמיד את מועד תום מסלול הרישיונות על יום 31.12.24, כאמור לעיל.
עוד יצויין, כי רישיונות "חיים" – קרי רישיונות בתוקף ושיהיו בתוקף עד ליום 31.12.24, יקבלו באופן אוטומטי הארכה מנהלית של 4 שנים (לפי המועד המאוחר ביותר), גם כאן זהו הישג של לשכת המסחר, שכן משרד הבריאות הציע בתחילת הדיונים להעמיד את פרק הזמן להארכה מנהלית על חצי שנה בלבד.

מחלוקת נוספת שהתגלעה בינינו לבין משרד הבריאות במהלך הדיונים הייתה בנושא הדרישה להימצאות Certificate of Free Sale בידי היבואן במסלול הנוטיפיקציה שנכנס לתוקף בשנה שעברה, וגם במסלול החדש, דרישה מהווה נטל רגולטורי ושאין כדוגמתה במדינות המערב. אנו ביקשנו הסרת דרישה זו כליל, אולם משרד הבריאות התעקש על אי ביטול הדרישה להחזקת התעודה בידי היבואן במסלול החדש, על אף טענתנו שדרישה זו עומדת בסתירה לרוח הרפורמה, שכן מסלול היבואן הנאות מטיל את מלוא כובד האחריות על כתפי היבואן, וחזקה על יבואן נאות שהוא מצהיר הצהרת אמת (בין יתר ההצהרות שעליו להצהיר, הצהרה בדבר שיווק המוצר באחת ממדינות ההסתמכות, כאמור לעיל). ככל שיהיה צורך בהצגת התעודה במקרים של אכיפה, ימציא היבואן את התעודה למשרד הבריאות. אולם, טענתנו בנושא זה לא התקבלה.


אשר לדרישת Certificate of Free Sale במסלול הנוטיפיקציה: משרד הבריאות תיקן את הדרישה להמצאת התעודה ממדינות מוכרות בלבד והרחיב את היקף המדינות שניתן להציג תעודה שלהן, אולם נקודת המחלוקת בנושא זה הייתה בנושא המוצרים שמפותחים ומיוצרים בחו"ל לשוק הישראלי בלבד(בין היתר מוצרי private label, אבל לא רק), שאינם משווקים בחו"ל ועל כן לא ניתן לספק Certificate of Free Sale עבורם, ומשמעות הדבר היא כי לא ניתן יהיה לייבאם כלל. לאחר שמיעת עמדתנו בוועדה, לפיה על המשרד להסיר כליל את הדרישה לתעודה גם ממסלול זה, קיבל המשרד את עמדתנו באופן חלקי וקבע כי עבור מוצרים שאינם נמכרים כלל בחו"ל, אך עומדים ביתר הדרישות הרגולטוריות, יינתן פטור מהצגת Certificate of Free Sale כנגד הצהרת היבואן אשר לנכונות הדברים. גם במקרה בו מוצר מסוים משווק בחו"ל באריזה שונה ו/או כמותג אחר, יינתן פטור דומה כנגד אותה הצהרה.
בשבועיים-שלושה הקרובים תעלה החקיקה לקריאות שנייה ושלישית בכנסת, וכאמור תיכנס לתוקף ביום 1.1.25.
ככלל, אנו סבורים שהרפורמה טובה מאוד לענף התמרוקים בישראל וצפויה להקל במידה ניכרת על הליכי הייבוא.

למידע נוסף בתחום זה