חוק שירותים ומקצועות לרכב עלה לדיון באסיפה הכללית של ענף החלפים לרכב

האסיפה הכללית של חטיבת יבואני החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, בראשות יו"ר החטיבה יוסי סקורניק, אירחה ביום רביעי, 3 באוגוסט 2016, את נציגי משרד התחבורה: מנהל אגף הרכב, משה ויצמן, המהנדס ראשי לרכב, יעקב שם טוב ונציגים נוספים של משרדי התחבורה והכלכלה, לדיון פתוח בנושא חוק שירותים ומקצועות לרכב שעבר לאחרונה בכנסת וביישום המדיניות החדשה של משרד התחבורה לייבוא, לסחר ולשיווק מוצרי תעבורה.

את הישיבה פתח נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, באומרו כי מדובר ב"שיתוף פעולה עמוק ואמיתי בין משרד התחבורה לחטיבת החלפים באיגוד לשכות המסחר". לין ציין כי זהו מאבק בלתי פוסק, שארך כ- 10 שנים, להפחתת חסמים ורגולציה עודפת, אשר הביא לשינויים מרחיקי לכת הבאים לידי ביטוי גם בהוזלת המחירים לצרכן בתחום המהווה את ההוצאה השנייה בגודלה לצרכן לאחר הדיור.

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, משה ויצמן, אמר בדיון כי אגף הרכב עובר שינוי גדול הנוגע בכל תחומי הליבה, לרבות שינוי ארגוני, החלת מדיניות חדשה והחלת חוק חדש, אשר נוגעים בסוגיות מרכזיות כגון ייבוא מקביל ועקיף, מקצוע חדש של מתווך רכב ויבואנים זעירים; עוד ציין ויצמן כי במטרה להקל על היבואנים ביטל משרדו כ-30 מוצרים שדורשים דרישות תקן וכמותם ירדה מ-100 ל-70; לפי המדיניות החדשה משרד התחבורה לא מנפיק יותר רשיונות יבוא, שהועברו לאחריות המעבדות המוסמכות לרכב. עם זאת, רמת הפיקוח לא תצטמצם ובידי המשרד היכולת להעניש בחומרה מי שיעבור על החוק והתקנות החדשים; ויצמן בירך על תרומתו הרבה של מר אנואר חילף, הממונה על הייבוא במשרד הכלכלה והתעשיה, לקידום המדיניות החדשה.

מהנדס ראשי לרכב, יעקב שם טוב, פירט במפגש את השינויים בפועל בעקבות החוק החדש והמדיניות החדשה, והאיץ ביבואני חלקי החילוף לרכב לחתום על הסכם פיקוח עם מעבדה מוסמכת לרכב על פי בחירתם עד ה-1 באוקטובר 2016 שנקבע כתאריך היעד להשלמת המעבר של היבואנים לפעילות במסגרת הסכמי הפיקוח עם המעבדות; עד כה  כ- 70 הסכמי פיקוח כבר נחתמו.

יו"ר ענף החלפים לרכב, יוסי סקורניק, סיכם את הישיבה באומרו כי האחריות והאמון עוברים אל היבואנים. לדבריו, לאחר 4 שנים של משא ומתן, הנהלת משרד התחבורה עבדה בשיתוף עם גורמים בענף על מנת להפוך את התהליך לפתוח, תחרותי וישר.

חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות ענפיות, הוסיף כי משרד התחבורה הוכיח מדיניות של פתיחות והתנערות ברוכה מביורוקרטיה מיותרת.      

למידע נוסף בתחום זה