גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר: לא מתקבל על הדעת שמשרד האוצר דורש מהמגזר העסקי לממן את המטרו. המגזר העסקי לא אמור לממן פרויקטים לאומיים, אני קוראת לשר האוצר לעצור את התהליך ולמצוא מקורות מימון אחרים

גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר: "אנחנו מברכים את הממשלה על הפרויקט התחבורתי הכי חשוב של ישראל בעת הזו, פרויקט המטרו בגוש דן אשר יתרום רבות לצמיחת המשק. יחד עם זאת, לא מתקבל על הדעת שמשרד האוצר דורש מהמגזר העסקי לממן את המטרו. אני קוראת לשר האוצר למצוא מקורות מימון אחרים לפרויקט, יש אלטרנטיבות נוספות למימון ונשמח להיות חלק מהתהליך אשר ייבחן זאת".

ביום חמישי האחרון (6.6.2024) התקיים דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין היטל המטרו שהמדינה תטיל על המגזר העסקי במתחמים בהם עוברת הרכבת. מדובר בחוק שנמצא כפסע מאישורו הסופי. אישור החוק יפגע קשות במגזר העסקי ויוסיף נדבך נוסף לקשיים הגדולים בו מצוי המגזר. חשוב להדגיש שוב, בקצה הדרך נמצאים הצרכנים שייאלצו לספוג את עלויות התפעול של בעלי העסקים מה שיזניק שוב את יוקר המחייה. רובינשטיין "כשיוקר המחיה הוא משימת על של הממשלה, להטיל את עלויות המימון של פרויקט לאומי על המגזר העסקי זו טעות. יש גבול להכבדה שהמגזר העסקי יכול לשאת, בטח בתקופה זו. המגזר העסקי לא אמור לממן פרויקטים לאומיים, אני קוראת לשר האוצר לעצור את התהליך ולמצוא מקורות מימון אחרים".

ועדת הפנים של הכנסת מנהלת בשבועות האחרונים דיונים לקידום חוק מימון המטרו. פרויקט המטרו בגוש דן הוא אחד מהפרויקטים המורכבים והיקרים ביותר שהתקיימו במדינת ישראל. בעקבות התארכות הפרויקט מעבר ללוח הזמנים המקורי, נוצרו עלויות עודפות משמעותיות. על מנת לכסות חלק מעלויות אלה, המדינה מעוניינת להטיל מס על העסקים (מוסדות ציבור ומבני מגורים לא נכללים) הנמצאים לאורך תוואי קווי המטרו בסמוך לתחנות.

היטל המימון מוערך בסכום כולל של כ-25 מיליארד ₪ והוא אמור להיפרס לאורך 30 שנה. מדובר למעשה במס חדש שיוטל אך ורק על בעלי נכסים עסקיים לאורך התוואי בסמוך לתחנות.

  • הטלת מס בסך של 70 למ"ר (על בסיס הארנונה) X מקדם העיר (יש ערים שמודדות ברוטו ויש נטו) X 30 שנים
    מנתונים שמצויים בידנו מעסקים שונים לאורך התוואי, תוספת העלות יכולה להגיע גם לכ- 30,000 ₪ בחודש.
  • המס חל על נכסים עסקיים שנמצאים במתחמי המטרו (כ- 800 מ"ר ליד תחנות המטרו)
  • המס יחול על בעלי הנכס (כפי שרשומים בטאבו) ולא על משכירי הנכס, יחד עם זאת, ברור לכולם שהיכן שאפשר לגלגל את העלות על המשכיר בעל הנכס יעשה זאת.
  • עסקי זכיינות שנמצאים לאורך התוואי יחויבו לפי המ"ר של בעל הנכס. כלומר, אם לבעל הנכס יש עוד נכסים לאורך התוואי, גם אם הזכיינים הם עם ח.פ. נפרד, הוא יחויב כעסק רגיל.
  • כרגע אין החרגה לעסקים קטנים.
  • הכניסה לתוקף הינה בינואר בשנה העוכבת לתחילת ההפעלה


רובינשטיין: "היטל המטרו הוא בגדר הוספת חטא על פשע. לא די בכך שהפרויקט מתעכב לאורך שנים, דבר אשר פוגע פגיעה אנושה בעסקים שישרדו. כאשר הפרויקט יגיע לסיומו, המדינה מבקשת להטיל מס על העסקים במקום לפצותם. על כן, אנו פונים שוב ליו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, בבקשה לבטל ולהוריד מסדר היום את היטל מימון הפרויקט. זהו נושא בעל השלכות מרחיקות לכת עליו יש לתת את הדעת בכובד ראש".

למידע נוסף בתחום זה