בשנת 2025 יעלה מס הארנונה ב-5.29%, שהם כתוספת עלויות של כ- 1.6 מיליארד ₪ - לא כולל אישורים חריגים - ויגיע לכ-31 מיליארד ₪. מרבית העלייה – 1.18 מיליארד ₪, כתוצאה מעליית השכר במגזר הציבורי

מתחשיב שערך איגוד לשכות המסחר עולה כי משנת 2015 ועד היום, כולל שנת 2025, עלה מס הארנונה ב 21.3% ובסכום של כ- 6 מיליארד ₪. מרביתו, כתוצאה מעליית השכר במגזר הציבורי, שרשם גידול מצטבר של 28% ובסכום של 3.65 מיליארד ₪.

שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אני קורא לממשלה לבטל/להקפיא את העלאת הארנונה בשיעור של 5.29%. הנוסחה על פיה נקבע מס הארנונה, מכבידה על יוקר המחיה הרבה יותר מאשר מחירי מוצרי המזון. העלייה הנוכחית במס הארנונה ממחישה עד כמה הכרחי ודחוף לנתק את מדד השכר מנוסחת מס הארנונה".

עם תחילת שנת 2025 יעלה מס הארנונה שישלם כלל הציבור ב- 5.29%, שהם כ- 1.6 מיליארד ₪ (לא כולל אישורים חריגים), כך שסך מס הארנונה יגיע בשנת 2025 לכ-31 מיליארד ₪. כך עולה מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר.

כידוע, על פי חוק, מדי שנה מתעדכן מס הארנונה אוטומטית לפי נוסחה המורכבת מממוצע של 50% משינוי במדד המחירים לצרכן ו-50% משינוי במדד שכר במגזר הציבורי. כך שהעלייה בשנת 2025 נובעת בעיקר מעלייה במדד השכר במגזר הציבורי שגדל ב-7.8% , בעוד שבאותה תקופה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.79% בלבד.

מתחשיב שערך איגוד לשכות המסחר עולה כי משנת 2015 ועד היום, כולל העלייה הצפויה בשנת 2025, עלה מס הארנונה ב-21.3% ובסכום של כ- 6 מיליארד ₪. מרביתו כתוצאה מעליית השכר במגזר הציבורי, שרשם גידול מצטבר של 28% ובסכום של 3.65 מיליארד ₪.

עליית השכר במגזר הציבורי היא הגורם העיקרי הדוחף מדי שנה את מס הארנונה מעלה, ללא כל תוספת בשירותים הניתנים לציבור ולעסקים. הסיבה העיקרית לעליה החדשה במדד השכר הציבורי הינו ההסכם שנחתם במרץ 23 עם הסתדרות בנוגע לשכר במגזר הציבורי. רמת השכר במגזר הציבורי, שכולל שכר רופאים, אוניברסיטאות, מנהל חברות ממשלתיות ועוד, עולה בקצב מהיר יותר מאשר במגזר העסקי, וגם חריגות שכר, הניתנות שלא כדין במגזר הציבורי, מצטרפות להעלאת מדד זה. גם כאשר הבקשות החריגות להעלאת מס הארנונה פחתו עם השנים, עקב מאבק מתמשך של איגוד לשכות המסחר, מס הארנונה המשיך לעלות לאור עליית השכר במגזר הציבורי.


באיגוד לשכות המסחר דורשים להחזיר את מנגנון ההתייעלות, שבוטל בשנת 2013, שכלל בתוך נוסחת הארנונה 20% התייעלות של הרשויות המקומיות, כך ששיעור ההעלאה האוטומטית יוכפל ב- 80% ולא ב- 100% כפי שנעשה כיום.


תורג'מן "למרות שדרשנו זה מכבר לנתק כליל את נוסחת העדכון של מס הארנונה מההצמדה האוטומטית למדד השכר במגזר הציבורי - הדבר לא נעשה. הכנסת קופאת על שמריה. כל אימת שעולה השכר במגזר הציבורי, כולל חריגות השכר, נפגעות כל שכבות האוכלוסייה בישראל ונטל המס על העסקים עולה. לא יתכן שמצב הנוכחי של המשק לא נראה התייעלות אמיתית של הרשויות המקומיות".


השיעור המצטבר במדדים:

למידע נוסף בתחום זה