נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן: מכה נוספת למאבק ביוקר המחייה. ידעו אזרחי ישראל שההנחה על תווי קנייה תופחת ב-30% בעקבות הכבדה של הרגולציה הישראלית

שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, ליו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, לקראת הדיון מחר (ג') בוועדת הכלכלה: אני פונה ליו"ר ועדת הכלכלה וחבריה, התיקונים המוצעים להסדרת תחום תווי הקנייה היא הוכחה נוספת להתמכרות הקלינית של מדינת ישראל לרגולציה. אני מפציר בכם, תעזבו את תווי הקנייה בשקט, מה שלא שבור – אל תתקנו. התיקונים המוצעים יפגעו בכושר הקנייה של אזרחי ישראל ויכבידו על יוקר המחייה".

ביום ג' צפוי להתקיים דיון בוועדת הכלכלה בעניין החוק שמסדיר את פעילותם של גופים חוץ-בנקאיים במתן שירותי תשלום. כפועל נלווה לדיון תעלה על שולחן הוועדה טיוטת תקנות של הרשות לניירות ערך כאשר התוצאה הישירה של התקנות היא פגיעה נוספת בכיס של אזרחי ישראל. מדובר בתקנות שיפחיתו דרמטית את גובה ההנחה על תווי קניה. תורג'מן מסביר "הרשות לניירות ערך מתייחסת לתווי הקנייה כאילו מדובר היה בכרטיסי אשראי. הטלת הוצאות נוספות על מנפיקי התווים יגררו בהכרח הפחתה של היקף ההנחה הניתנים בתווים כיום. מדובר בהבדל של 30% לרעת הצרכנים. בדיונים קודמים בוועדה התחדדה ההבנה כי פעילות התווים הינה פעילות ייחודית ושונה מאוד במהותה משירותי התשלום הקלאסיים. בהתאם, הושגה הבנה בדיוני הוועדה כי חרף הסדרת הנושא במסגרת החוק, נושא תווי הקניה יזכה להסדרה מיוחדת במסגרת תקנות שיותקנו מכוח החוק".

ככלל, עיקר התווים נרכשים על ידי המגזר העסקי ומסופקים לעובדי החברות כשי לחגים. בנוסף תווים רבים נרכשים על ידי עמותות ומחולקים למיעוטי יכולת לצורך רכישת סלי מזון באופן שוטף כל השנה. שוברי המתנה נרכשים כמתנה על ידי אדם מסוים כשי לאדם אחר.

"לפיכך במטרה למנוע הכבדה בלתי הגיונית על הרשתות המנפיקות נבקש לקבוע כי הנפקת תווי קניה ושוברי מתנה שסכומם הינו עד 1,500 ₪ יוחרגו אל מחוץ לתחולת החוק ותחולת טיוטת תקנות הסדרת העיסוק. כך שהפטור על פעילות הנפקת התווים תהיה ללא אבחנה בין הנפקה תווים בתוך קבוצה תאגידית להנפקת תווים המאפשרת גם שימוש ברשתות מחוץ לקבוצה התאגידית" מציע תורג'מן פתרון חלופי דרך סמכותו של שר האוצר "אנו מציעים לקבוע כחלופה, בין היתר בהתאם לסמכות הקבועה בסעיף סעיף 24(ה) לחוק, המעניק לשר האוצר סמכות להקל בדרישה הנ"ל, לקבוע כי ביחס לגופים המנפיקים תווים ושהינם בעלי יציבות כלכלית מספקת, הדרישה של החזקת כספי הלקוחות בחשבון ייעודי - לא תחול".

למידע נוסף בתחום זה