טיוטת מיפוי התקנים הרשמיים מול האסדרות האירופיות המאומצות בתיקון מס' 19 לחוק התקנים במסגרת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל"

להזכירכם, במסגרת רפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל" בהקשר של מוצרים שאינם מזון ושחל עליהם תקן רשמי, הוצע להוסיף מסלול חדש של יבוא על בסיס עמידה בדרישות רגולציה אירופאיות.

הצעת חוק התקנים (תיקון מס' 19) "רפורמת מה שטוב לאירופה טוב לישראל" בתחום התקינה, נעשית בדרך של תיקון חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא והצעת החוק בהקשר זה אושרה בקריאה ראשונה בכנסת ולקראת תחילת הדיונים בוועדת הכלכלה.

בהצעת החוק יש פירוט בתוספת החמישית של רגולציות ודירקטיבות אירופאיות רלוונטיות, אבל קשה להבין מזה, על אילו תקנים הרפורמה תחול ובאיזה אופן.

 

כעת, משרד הכלכלה פרסם לביקורת ציבורית מיפוי של האסדרות המאומצות המפורטות בתוספת החמישית להצעת החוק (רק אסדרות שכניסתן לתוקף היא מיום התחילה של תיקון החוק) מול התקנים הרשמיים שדנים במצרכים שבחלות האסדרות המאומצות הנ"ל.

משרד הכלכלה מבהיר שמדובר במיפוי ראשוני שנערך על סמך המידע שברשותו בשלב זה וללא פירוט הדרישות שבתקנים מול הדרישות שבאסדרות המאומצות.

מעיון ראשוני אפשר לראות בין היתר ש:

  1. הרפורמה היא אמנם רחבה ותחול על תקנים רבים, אבל התקנים הבאים (רשימה חלקית ביותר) אינם נכללים כרגע ברפורמה: מגוון רחב של תקני בניה, מגוון רחב של תקני בטיחות אש, תקנים על מוצרי גפ"מ, מגוון תקני ציוד רפואי, מגוון תקני ברזים ואינסטלציה, ת"י 240 סבון תמרוקים, ת"י 248 סירי לחץ, ת"י 562 לצעצועים ככל שמדובר בצעוצעים לילדים מתחת לגיל 3, חלק מתקני מוצרי התינוקות, מגוון תקנים של כלי עבודה חשמליים המוחזקים ביד.
  2. ביחס לחלק מהתקנים נדרשת עמידה ברגולציה /דירקטיבה אחת וביחס לחלק מהתקנים ביותר מאחת.
  3. ביחס לחלק מהתקנים חלק מהמוצרים בחלות התקן נדרשים לעמוד ברגולציה /דירקטיבה אחת וחלק ברגולציה דירקטיבה אחרת.
  4. ביחס לחלק מהתקנים שניתן יהיה לייבא במסלול זה לפי הטבלה, משאירים בתוקף גם במסלול זה דרישות קודמות שהן שונות מהנדרש באיחוד האירופאי כמפורט בטבלה (וכפי שעוד עשוי כמובן להשתנות).
  5. יש תקנים שמופיעים בטבלה עם רגולציה /דירקטיבה אירופאית רלוונטית ולצדה הערה שהתקנים בחלות התקן מוחרגים מהמסלול.
  6. קיימים תקנים שמפורט בעניינם בטבלה דרישות מסמכים מעבר לתנאים הרגילים של המסלול.
  7. לגבי ת"י 1898 שחל על משקפי שמש ההתייחסות בטבלה היא לדירקטיבה האירופאית לציוד מגן (PPE), בעוד שלהבנתנו רגולציה אירופאית אחרת 2017/745 היא הרלוונטית למרבית משקפי השמש – אנחנו בוחנים זאת מול משרד הכלכלה

מוזמנים לבחון את התקנים הרלוונטיים לכם ומה ההתייחסות אליהם בטבלה.

ניתן להעביר הערות והתייחסויות ישירות אל משרד הכלכלה עד ליום 2.6.24, לכתובת המייל tkina.aos@economy.gov.il

במקביל אנחנו לומדים את הנושא ופועלים לגבש התייחסות מטעם הלשכה. מי מכם שיש לו הערות/שאלות מוזמן להעביר אלינו למייל meravk@chamber.org.il עד ליום 27.5.24.

 

למידע נוסף בתחום זה