אושר החוק להסדרת הטיפול באריזות, התשע"א–2011

ביום 19/1/2011, אושר החוק במליאת הכנסת, בקריאה שנייה ושלישית. העיקרון המרכזי העומד בבסיס הצעת החוק הוא כי על היבואנים, היצרנים ובעלי ה"מותג הפרטי" מוטלת אחריות לעמוד ביעדי מחזור של אריזות מוצריהם. האחריות, והחבות הנובעת ממנה, ייכנסו לתוקפן ביום 1

קישור לנוסח חוק האריזות כפי שפורסם ברשומות
החוק מהווה מהפיכה חברתית-כלכלית בכל הקשור לדאגה לאיכות הסביבה במדינת ישראל. לשכת המסחר הייתה שותפה לכל הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, ייצגה את האינטרסים של המגזר העסקי ואף הצליחה להביא לשינויים מהותיים בנוסח החוק. 


בפועל, ידרשו כל אזרחי ישראל להפריד בבתי המגורים ובבתי העסק את הפסולת לשני זרמים: "פסולת רטובה" (פסולת אורגנית) ו"פסולת יבשה" (פסולת אריזות, מכול סוג שהוא – פלסטיק, זכוכית, נייר, קרטון, עץ, מתכת). 
  
הרשות המקומית, מחויבת עפ"י הוראות החוק לקבוע הסדרים להפרדה ואיסוף פסולת האריזות והאזרח ובתי העסק יהיו מחויבים לפעול עפ"י הסדר זה. 
  
היבואנים, היצרנים ובעלי "המותג הפרטי" יהיו אחראים לדאוג לאיסוף, מיון והפרדה של פסולת האריזות ויהיו מחוייבים לדאוג שפסולת זו תמוחזר ולעמוד ביעדי המיחזור כפי שהם מוגדרים בסעיף 6 לחוק. 
  
האחריות לביצוע הפעולות והעמידה ביעדי מיחזור הינה אחריות פרטנית ואישית של כל יבואן, יצרן או בעל "מותג פרטי" (להלן: "האחראים"), לרבות אחריות אישית של נושאי משרה בכירים. 
  
לצד החובות של האחראים נכללו סנקציות מינהליות ופליליות, בגין אי קיום החובות המוטלות על האחראים עפ"י הוראות החוק ו/או אי העמידה ביעדי המחזור. 
  
ברור הוא כי כדי להוציא את הוראות החוק מן הכוח אל הפועל נדרש שיתוף פעולה בין המגזר העסקי ואחראים לבין הרשויות המקומיות. 
  
·        האחראים מחויבים לקיים את כלל החובות הנוגעות להסדרים בכל הקשור באריזות, איסופן ומחזורן  ולשאת בעלות הכלכלית הנובעת מכך; 
·        כדי לאפשר לאחראים לקיים את חובתם ולפעול בדרך יעילה מבחינה כלכלית ותפעולית (בדומה למודל "הבלגי", עליו הייתה מבוססת הצעת החוק) מאפשר המחוקק לאחראים להתאגד בתאגיד, שיקבל הכרה ע"י  המשרד להגנת הסביבה (להלן: "גוף מוכר"); 
·        אין בחוק הגבלה לעניין מס' התאגידים שיוקמו. עם זאת במסגרת הוראת מעבר במהלך ה- 3 השנים הראשונות, מיום תחילתו של החוק הגוף המוכר יכול להיות תאגיד שיהנו מלכ"ר בלבד. לאחר תום תקופה זו יכול הגוף המוכר לפעול כתאגיד למטרות רווח בהגבלות המפורטות בסעיף 12 לחוק; 
·        ברור הוא כי יבואן/יצרן לא יוכל לפעול באופן פרטני ואישי ולעמוד ביעדי המחזור ולפעול למיצוי אחריותו עפ"י הוראות החוק והוא יהיה חייב  להתקשר עם תאגיד מוכר, לצורך קבלת שירותים, והחוק אכן מחייב אותו לעשות כן, אך כולל סעיפי פטור מסויימים בכל הקשור לכמויות קטנות או אם יצליח להוכיח לממונים במשרד להגנת הסביבה כי הוא מסוגל לעמוד בחובותיו שלא באמצעות התקשרות עם הגוף המוכר
  
עפ"י סעיף 9 לחוק: 
 


(א)      לשם קיום חובות יצרנים או יבואנים לפי פרק זה, למעט חובת סימון אריזות לפי סעיף 5, על יצרן ועל יבואן להתקשר בחוזה התקשרות עם גוף מוכר; התקשר יצרן או יבואן עם גוף מוכר, יהיה הגוף המוכר אחראי לקיום חובות היצרן או היבואן כאמור, כל עוד ההתקשרות עומדת בתוקפה.

(ב)       יצרן ויבואן יהיו אחראים למימון כל העלויות של הגוף המוכר שעמו התקשרו בהתאם להוראות סעיף קטן (א), בתנאים שוויוניים, ובהתחשב, בין היתר, בחלקם מתוך משקל וסוג החומר ובאפשרות מיחזור האריזות שיוצרו או שיובאו בידי כלל היצרנים והיבואנים אשר התקשרו עם אותו גוף מוכר.


[ההדגשות אינם במקור – ד.כ.] 
  
  
עפ"י סעיף 12 לחוק:


(א)

(2)       מטרתה היחידה היא קיום חובות יצרנים או יבואנים לפי חוק זה וביצוע הפעולות הנדרשות לשם כך;

 

(3)       אם הוקמה למטרות רווח – תקנונה מגביל את האפשרות לחלק רווחים אם לא עמדה ביעדי המיחזור של היצרנים או היבואנים שהיא אחראית לביצוע חובותיהם או אם לא התקיימו הוראות סעיף 21(ו)(1); על אף הוראות פסקה זו, בתקופה של שלוש שנים מיום תחילתו של חוק זה, רשאי המנהל להכיר רק בחברה לתועלת הציבור כהגדרתה בחוק החברות; השר רשאי, בצו, לקצר את התקופה האמורה או להאריכה בתקופות של שנה בכל פעם, ובלבד שסך תקופות ההארכה לא יעלה על שנתיים רצופות.


[ההדגשות אינם במקור – ד.כ.] 
  
עקרונות ונקודות מרכזיות נוספות בחוק

  • שימו לב להגדרתה של "אריזה" בסעיף 2 לחוק – הלכה למעשה מדובר על כל סוג של אריזה, לרבות אריזות נשיאה, "אריזת מכירה", "אריזה קבוצתית" או "אריזת הובלה".
  • לשר להגנת הסביבה ניתנו סמכויות עתידיות לקבוע בתקנות הוראות להפחתה במקור של פסולת אריזות וסימון אריזות.
  • על האחראים מוטלות חובות רישום ודיווח פרטניות בכל הקשור לאריזות.
  • החל מיום 1/1/2020 יחול איסור מוחלט להטמנת פסולת אריזות באתרי סילוק פסולת.
  • במשרד להגנת הסביבה יוקם מערך פיקוח ייעודי, שיכלול בעלי תפקידים מינהליים ומעין שיפוטיים, לרבות בעלי תפקידי שיטור, שבסמכותם ניהול מערך הדיווחים כפי שיועברו מהאחראים למשרד להגנת הסביבה, סמכותיות אכיפה מינהלית וסמכויות תביעה פלילית.
  • לצד אי קיום החובות המוטלות על האחראים קיימות סנקציות מינהליות ופליליות, לרבות סנקציות בגין אי עמידה ביעדי המחזור.

להלן קישר לנוסח החוק כפי שפורסם ברשומות.  

  
לשכת המסחר תמשיך לפעול למען חבריה וללוותם בכל הקשור ליישום הוראות החוק. 
  
אנו עומדים לרשותכם  בכל שאלה ו/או הבהרה נדרשת.

הכותב הוא עו"ד דן כרמלי, סמנכ"ל ליחסי ממשל כנסת וחקיקה בלשכת המסחר ת"א והמרכז.

למידע נוסף בתחום זה