פיצויים בעד "נזק עקיף" בעקבות מבצע "מגן וחץ"

רשות המיסים פרסמה הנחיות וטופס מקוון להגשת תביעות בעד "נזק עקיף" בעקבות מבצע "מגן וחץ"

השירות מאפשר לעסקים ב"אזור המיוחד"(כהגדרתו בתקנות הוראת שעה) להגיש תביעה לפיצויים, בשל נזק עקיף שנגרם בעקבות מבצע "מגן וחץ" בהתאם למסלולי הפיצויים שנקבעו בתקנות לתקופות ולאזורים כדלקמן:

  • אזור שבמרחק 0-7 ק"מ מרצועת עזה – בתקופה המתחילה ביום 09.05.2023 עד ליום 15.05.2023.
  • אזור שבמרחק העולה על 7 קילומטרים אך אינו עולה על 40 ק"מ - בתקופה המתחילה ביום 09.05.2023 עד ליום 13.05.2023 .

מועד הגשת התביעות - הגשת תביעה החלה ביום 16.7.2023 ותתאפשר עד ליום 15.10.23

תנאי להגשת תביעה
בכל אחד מן המסלולים, הוא כי שולמה משכורת לעובדים שנעדרו בעקבות המצב הביטחוני.

מסלולי פיצויים
- ניזוקים יכולים להגיש תביעה באחד מ-3 המסלולים הבאים (חוץ מחריגים כפי שנקבע בתקנות):

  • מסלול שכר - נזק שנגרם למעסיקים בשל תשלום שכר עבודה לעובדים המתגוררים עד 40 ק"מ מהרצועה ושנעדרו מעבודתם, או עובדים עצמאים (הכנסתם מעסק או ממשלח יד לפי ס' 2(1), שמחזורם נפגע בשל היעדרות מעבודתם בעקבות המצב הביטחוני. מסלול זה רלוונטי ביחס להיעדרות עובדים המועסקים במוסדות חינוך שנסגרו לפי הנחיות פיקוד העורף, הורים שנעדרו מעבודתם כדי להשגיח על ילדיהם וכן עובדים עם מוגבלות ועובדים המתגוררים עד 7 ק"מ מהרצועה.
    סכום הפיצויים יהיה בסך של 500 ₪ עבור יום מלא, כשהוא מוכפל במספר ימי ההיעדרות של העובד.
  • מסלול מחזורים - נזק שנגרם לניזוקים בשל הפרש מחזורים, שהוא תוצאה של מבצע "מגן וחץ" ולא מכל גורם אחר.
    חישוב הפיצויים מבוסס על השוואת מחזורי העסקאות בין שתי תקופות מקבילות (בהתאם לשיטת הדיווח של הניזוקים), בניכוי ההוצאות שנחסכו בתקופה שהעסק לא פעל (או שפעל בתפוקה חלקית).
    תקרת פיצויים של 625,000 ש"ח לעוסק.
    לתשומת לב! עסקים מענף המסחר והשירותים מ-7 עד 40 ק"מ מהרצועה לא יוכלו להגיש תביעה במסלול זה, כי לא הייתה להם הפסקת פעילות של יותר מ-7 ימים.
  • מסלול חקלאים – פיצויים לפי מספר עובדים בשטח החקלאי וקרבתו לגדר המערכת.


"נזק עקיף" במסלול אדום:
ניזוקים ביישוב ספר או שעסקם מצוי באזור שבטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה, בהתאם לרשימה המצורפת בנספח א' בהוראת ביצוע, יוכלו לבחור בין פיצויים לפי תקנות הוראת השעה, לבין פיצויים לפי התקנות העיקריות.

הערה:
 ביום 19.11.24 פרסם שר העבודה הודעה על כוונה למתן צו הרחבה להסכם קיבוצי מאוגוסט 2023 בעניין תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (מבצע מגן וחץ).
כדרך שיגרה צו הרחבה מתפרסם מספר חודשים לאחר פרסום תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) והוא מחייב מעסיקים, לשלם שכר לעובדים שמתקיימים בהם תנאי הזכאות על פי האמור בצו.
אומנם מדובר בהודעה על כוונה ולא בצו הרחבה עצמו, אולם סביר להניח שינתן צו ומניסיון העבר, מאחר שצו ההרחבה מתפרסם בדיעבד, לאחר שמסתיימת התקופה המאפשרת הגשת תביעה לפיצויים מרשות המיסים, אנו ממליצים למי שטרם שילם שכר לעובדים הזכאים, לשלם כבר עתה את השכר על מנת שלא להחמיץ את המועד להגשת תביעה לפיצויים, שמסתיים ביום 31.12.24


להגשת התביעה ולמידע נוסף מאתר רשות המיסים לחצו כאן

להודעה על כוונה למתן צו הרחבה בעניין תשלום שכר בשל מבצע מגן וחץ - לחצו כאן

להנחיות לציבור ודברי הסבר לקבלת פיצויים בעד "נזק עקיף" בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים(תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה מס' 2), התשפ"ג 2023 - לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה