בחירות לרשויות המקומיות 2024

הבחירות לרשויות המקומיות בישראל יערכו ב-27 בפברואר 2024, י"ח באדר א' ה'תשפ"ד

יום שבתון
על-פי סעיף 97ב לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965 יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, הוא יום שבתון בתחומן של הרשויות והמועצות שהבחירות נערכות בהן. עובדים הרשומים בפנקס בוחרים של רשויות מקומיות בהן מתקיימות בחירות, יהיו זכאים ליום שבתון גם אם מקום עבודתם הוא ברשות מקומית שלא חל בה יום שבתון.
עוד נקבע בחוק כי שירותי התחבורה והשירותים הציבוריים יפעלו כסדרם ביום זה.


זכאות לשכר ביום שבתון

עובד שעבד אצל המעסיק 14 ימים רצופים לפחות סמוך ליום הבחירות – יהיה זכאי לשכר שהעובד היה משתכר ביום הבחירות הכלליות אילולא שבת. כלומר, עובד שממילא לא היה אמור לעבוד ביום השבתון לא יהיה זכאי לתשלום עבור יום השבתון..


עבודה ביום הבחירות

על אף שמדובר ביום שבתון, הפרשנות היא שחוק הרשויות המקומיות, אינו אוסר על עבודה ביום הבחירות בכפוף להסכמת העובד. לא נקבעה בחוק סנקציה בגין העסקה ביום השבתון.
חשוב להדגיש כי למרות שאין איסור על העסקת עובדים ביום הבחירות, הרי שלא ניתן לחייב עובד לעבוד במהלכו, למעט בשירותי התחבורה ושאר שירותים ציבוריים, כפי שהשר יחליט ושתפורסם לגביהם הודעה בדבר, לא יאוחר מהיום ה-35 שלפני יום הבחירות.

מצ"ב קובץ של הודעה על שירותים ציבוריים שיפעלו ביום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות


גובה תמורה עבור עבודה ביום הבחירות

לעניין גובה התמורה בגין עבודה ביום השבתון, אין התייחסות לכך בחוק הרשויות המקומיות .
הפרשנות המקובלת על פי הנחיות משרד העבודה ונוהג, עובדים שיעבדו ביום השבתון יהיו זכאים לכפל השכר היומי הרגיל (200%) ולחילופין לתוספת יום חופשה בתשלום.


אי תחולת יום שבתון

עובדים שאינם אזרחי ישראל בענפי; הסיעוד המועסקים על ידי יחיד, המלונאות, ההסעדה, הבניין והתעשייה המועסקים ביום הבחירות בעבודתם יקבלו את שכרם הרגיל. כלומר, הם לא יקבלו כפל תשלום. עובד כאמור שנעדר מעבודתו על אף שנדרש לעבוד ביום השבתון, לא יהיה זכאי לשכר בעד אותו יום, אלא אם כן, מדובר בהיעדרות בשל אחת מהנסיבות הבאות: מחלה, חופשה שנתית, ימי חג; מנוחת פיצוי חלף מנוחה שבועית; אבל; היעדרות מותרת לפי סעיף 7 לחוק עבודת נשים (הריון, תקופת לידה והורות).

למידע נוסף בתחום זה