תקנות ערך שעה בענפי שמירה, ניקיון והסעדה

תקנות להגברת האכיפה של דיני העבודה (רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת עבודה וערך שעת עבודה לעובד קבלן), התשפ"ג-2023

ביום 30.7.23 פורסמו ברשומות תקנות להגברת האכיפה של דיני העבודה (רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת עבודה וערך שעת עבודה לעובד קבלן), התשפ"ג-2023 (להלן:"התקנות").

מטרת תקנות, לקבוע את רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת עבודה ואת ערך שעת העבודה לעובד של קבלן, לפי סוגי שירות בענפי שמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה. ערך השעה שיקבע ישקף את עלות שכר העבודה המינימאלית ותנאי העבודה המגיעים לעובד קבלן על פי חוק וצו הרחבה, וזאת על מנת למנוע מכרזי הפסד בענפי שמירה אבטחה, ניקיון והסעדה.

חשוב להבהיר כי פרסום התקנות אינו יוצר חובה חדשה, אלא מיישם את הוראת תקנה 28(ב)(1) לתקנות לפיה השר הוא שקובע את רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת עבודה, וכן את ערך שעת העבודה לעובד של קבלן לפי סוגי שירות כאמור לעיל. פרסום התקנות הוא פרי מאמץ לאחר שנים של דיונים בין משרדי הממשלה השונים, ארגוני עובדים וארגוני מעסיקים.

פרסום ערך שעה באתר משרד העבודה– יובהר כי ערך שעת העבודה הבסיסי והתחשיב שלה, יפורסמו באתר האינטרנט של משרד העבודה; וככל שיהיו עדכונים ברכיב מרכיבי ערך שעת עבודה מכוח הוראת חוק או צו הרחבה, הם יעודכנו במחשבון באתר האינטרנט.

תחילה ותחולה - תחילתן של התקנות ביום 1 בינואר 2024 ("יום התחילה"), והן יחולו על התקשרות שתיערך לראשונה ביום התחילה או לאחריו. לגבי התקשרויות שנערכו לפני 1 בינואר 24, התקנות יחולו עליהן, ממועד חידוש ההתקשרות או הארכתה אם יחולו ביום התחילה לאחריו, או מיום 1 בינואר 2025, לפי המוקדם.

המשמעות המעשית של התקנות היא שממועד כניסתן לתוקף, כל מזמין שירות שחותם על חוזה עם קבלן שירות בענפי שמירה, ניקיון או הסעדה, חובותיו ואחריותו מכוח סעיף 28 לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, יבחנו בשים לב לערך שעת עבודה שיפורסם על פי התקנות.

אחריות אזרחית של מזמין שירות - להזכיר, סעיף 28 לחוק מטיל אחריות אזרחית על מזמין שירות כלפי עובד של קבלן והוא אף לא יהנה מההגנות בחוק (לפי ס' 27) בכל המקרים הבאים:

  • כאשר בחוזה או בהצעה של הקבלן לא פורטו בכתב רכיבי השכר שישלם הקבלן לעובדיו וכן עלות השכר המינימאלית, הצהרת הקבלן על עלויות נוספות כולל רווח, והתחייבות של מזמין השירות לתשלום בסכום שלא יפחת מעלות השכר המינימאלית והעלויות הנוספות.
  • כשעלות השכר המינימאלית בחוזה פחותה מערך שעת עבודה שנקבעה ע"י השר.
  • כאשר מזמין השירות משלם בפועל לקבלן סכום הנמוך מערך שעת עבודה שנקבע בעבור שעת עבודה לעובד של הקבלן.
    אחריות פלילית בגין כריתת חוזה עם קבלן שירות בניגוד לחוק - בנוסף, מזמין שירות שיפר את החובה לכלול בחוזה עם הקבלן את התנאים המחויבים בחוק או שהחוזה כולל עלות שכר פחותה מערך שעת עבודה שנקבעה על ידי השר או צו הרחבה, עובר עבירה פלילית שבגינה הוא צפוי לקנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין .וזאת בגין כל עובד שהועסק על פי החוזה.

להלן עיקרי התקנות:

(א.) ערך שעת עבודה – לתשומת לב! על פי התקנות יש שתי חלופות לערך השעה והצדדים להסכם (מזמין שירות והקבלן) רשאים לבחור לפעול באחת משתי החלופות לפי המפורט להלן;
     (1) ערך שעה בסיסי שאינו כולל רכיבים התלויים באירועים מזכים;
     (2) ערך שעה בסיסי הכולל מלכתחילה רכיבים התלויים באירועים מזכים*:

  • ערך שעת עבודה ללא רכיבים של אירוע מזכה – כולל את רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת העבודה הבסיסי בהתאם לחישובם לפי ענף השרות כמפורט בתוספת הראשונה לתקנות וכפי שהוא מעודכן לפי ותק העובד , בתוספת הרכיבים של אירועים מזכים, חישוב בעד עבודה בשעות נוספות או במנוחה השבועית.
  • ערך שעת עבודה הכולל רכיב אירוע מזכה – יהיה כמפורט בסעיף 1 לעיל ובנוסף יכלול גם רכיבים התלויים באירועים מזכים לפי ענף השירות כמפורט בתוספת השנייה. המזמין והקבלן רשאים לבחור בערך שעה כאמור, בכפוף להסכמה מראש ובכתב.
    * רכיבי שכר תלויי אירוע מזכה לפי ענפים:
    שמירה ואבטחה - דמי מחלה, דמי חגים, החזר הוצאות נסיעה ותשלום לקופת גמל בעד הוצאות נסיעה, הפרשות לקופת גמל בתקופת לידה והורות או בעת זכאות לגמלת שמירת היריון לפי חוק עבודת נשים, הפרשות לקופת גמל בעת מילואים, יום בחירות, יום זיכרון, חופשה לרגל נישואין, אבל, חופשה לרגל נישואי בן או בת, חופשה לרגל הולדת בן או בת, שי לחג, ולעניין שירות כאמור בגוף ציבורי כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים - גם מענק מצוינות.

    בניקיון - דמי מחלה, דמי חגים, החזר הוצאות נסיעה ותשלום לקופת גמל בעד הוצאות נסיעה, הפרשות לקופת גמל בתקופת לידה והורות או בעת זכאות לגמלת שמירת היריון לפי חוק עבודת נשים, הפרשות לקופת גמל בעת מילואים, יום בחירות, חופשה לרגל נישואין, אבל, יום זיכרון, שי לחג, ולעניין שירות כאמור בגוף ציבורי כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים - גם מענק מצוינות.

    בהסעדה - דמי מחלה, דמי חגים, החזר הוצאות נסיעה, השלמת פיצויי פיטורים, הפרשות לקופת גמל בתקופת לידה והורות או בעת זכאות לגמלת שמירת היריון לפי חוק עבודת נשים, הפרשות לקופת גמל בעת מילואים, יום בחירות, יום זיכרון ואבל.

(ב.) הוספת גמול שעות נוספות ומנוחה שבועית לערך שעת עבודה - תשלום גמול שעות נוספות ומנוחה שבועית לערך השעה יהיה בהתאם להסכמה מראש ובכתב, בין מזמין השירות והקבלן על היקף שעות נוספות שהעובדים יועסקו ושבוצעו ובנוסף:

  • רכיב גמול עבודה בשעות הנוספות וגמול מנוחה שבועית לא יפחתו מהתעריף בסעיף 16 ו-17 לחוק שעות עבודה ומנוחה.
  • לגמול שעות נוספות ומנוחה שבועית ייווסף רכיב דמי הביטוח הלאומי היחסי לאותו רכיב.
  • לעובדים בתחום השמירה והאבטחה ובתחום הניקיון, ייווסף רכיב הפרשה לקופת גמל לקצבה בעד שעות נוספות או בעד המנוחה השבועית, לפי העניין, לפי הרכיבים והשיעורים בצו ההרחבה בענף השמירה או בצו ההרחבה בענף הניקיון, לפי העניין.
  • רכיב גמול שעות נוספות או רכיב גמול עבודה במנוחה השבועית יתווסף לערך השעה הבסיסי כשהוא מחולק ל–182 בעד משרה מלאה, ולעובד במשרה חלקית - בחלוקה לשעות שבעדן העובד זכאי לתשלום שכר, בעד עבודה או בעד היעדרות (כגון מחלה, חופשה, חגים) באותו החודש.
  • ההוראות לעיל יחולו גם על עבודה בשעות נוספות או עבודה במנוחה השבועית שבוצעו בהתאם לצורכי העבודה, שלא במסגרת הסכמה מראש ובכתב, בכפוף להסכמות בין מזמין השירות לקבלן.

(ג.) חישוב שכר לפי היקף משרה: אם ערכו של רכיב שכר משתנה לפי היקף המשרה, ערך שעת העבודה הבסיסי והרכיבים הנוספים יעודכנו לפי היקף המשרה המתאים.

(ד.) תשלום רכיב אירוע מזכה:

  • לגבי התקשרות לפי ערך שעה בסיסי (שאינו כולל אירועים מזכים) בקרות אירוע מזכה על הקבלן להודיע למזמין בדרך שתיקבע בחוזה שביניהם או בהודעה בכתב, כי העובד זכאי לגמול בעד אותו אירוע. הגמול יתווסף לערך שעת העבודה הבסיסי בעד אותו חודש, בהתאם לחישוב המפורט בתוספת השלישית בגין אותו רכיב;
  • לגבי התקשרות לפי ערך שעה הכולל מראש אירועים מזכים, יש להוסיף לערך השעה רק רכיבים שאינם מנויים בחלקים א, ב ו-ג לתוספת השניה .
  • ככל שעל פי דין חל חובת הפקדה לגמל בגין אירוע מזכה על רכיב שכר כאמור לכלול את ההפרשות שחייב המעסיק להפריש על רכיב כאמור לפי כל דין.
  • התחשבנות - מזמין השירות והקבלן יערכו התחשבנות בדרך שתיקבע ביניהם, אחת לרבעון לפחות, על הפרשים בין הסכומים ששולמו בעד כל עובד ובין הסכומים המגיעים בפועל בעד רכיב שכר תלוי אירוע מזכה.

(ה.) התחשבנות בין מזמין השירות לקבלן במהלך ההתקשרות:
מזמין השירות והקבלן יערכו התחשבנות, אחת לרבעון לפחות, לגבי כל עובד, לגבי כל אלה:

  • רכיבי שכר המושפעים מוותק של העובדים;
  • רכיבי שכר המושפעים מאורך יום העבודה בפועל בהתאם לצו הרחבה בדבר הנהגת שבוע עבודה מקוצר;
  • לגבי עובד בתחום השמירה, שהסכים לתשלום שכר הכולל עבודה בשעות נוספות בהיקף גלובלי לפי צו ההרחבה בענף השמירה, הסכום הגלובלי המגיע בעד עבודה בשעות נוספות - בכפוף להסכמות בין מזמין השירות ובין הקבלן;
  • הפרשי שכר בין הסכומים ששולמו לכל עובד ובין הסכומים המגיעים לו בפועל, בעד רכיב גמול עבודה בשעות נוספות או רכיב גמול עבודה במנוחה בהתאם לביצוע בפועל;
  • דמי ביטוח לאומי על סבסוד ארוחות וכל רכיב שכר נוסף המשתלם לעובד לפי דין או הסכם קיבוצי.

 

לעיון בנוסח התקנות המלא

למידע נוסף בתחום זה