תוצאות הרגולציה: המדינה מאבדת 50 מיליארד ₪ בתוצר העסקי ו- 32 מיליארד ₪ בהכנסות המדינה

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הצהיר בכנס 'נטו עסקים בינוניים' שהתקיים בתאריך 28.05.18 כי אין ערך בתכנית לעידוד הצמיחה, עידוד עסקים והגברת הפריון אם לא נדע לבלום את שטף הרגולציה.

לשם דוגמא, לין הציג כמה עובדות: "מתחילת המאה הנוכחית עברו 46 דברי חקיקה ראשית המוטלים על המגזר הקמעונאי ובנוסף עוד 20 תקנות וצווים. כמו כן, מתחילת המאה הועברו 190 דברי חקיקה ראשית ביחסי עבודה. מדובר בכמויות אדירות. אנו כמגזר עסקי לא רוצים דבר מהממשלה פרט להפחתה אמיתית של נטל הרגולציה."

 

"לאחר שראש הממשלה והממשלה השתכנעו שיש בעיה, הם קיבלו את החלטה 2118 בשלהי 2014. החלטה זו נועדה להפחית רגולציה ברמה של 5% מדי שנה לאורך 5 שנים ובדיקת RIA לכל חקיקה ממשלתית חדשה. אך החריגו את רשות שוק ההון מהחלטה זו והתוצאה - במהלך השנתיים האחרונות בין השנים 2016 ועד תחילת פברואר 2018 העבירה רשות שוק ההון 186 חוזרים, חוקים, הבהרות, הוראות, עמדות ועוד. כך מזלזלים בהחלטות הממשלה וכך הממשלה מאפשרת שיזלזלו בהחלטותיה".

 

מבדיקה שערכנו, מאז החלטה 2118 עברו 19 חוקים שמקורם בהצעות חוק פרטיות ו 22 חוקים שמקורם בהצעות חוק ממשלתיות. וכל זה למרות שהממשלה קיבלה החלטה להפחית את נטל הרגולציה ומשרד ראש הממשלה עושה מאמצים להפחיתה.

 

לדברי לין, ההתעסקות בנטל הרגולציה פוגע במוטיבציה לבנות ולפתח עסקים, גוזל זמן ניהול יקר ומוסיף עלויות בניהול העסק. אי אפשר לעסוק בהעלאת הפריון במגזר העסקי, כשהעסק צריך לעסוק בישום הרגולציה כל הזמן. שכן מי שמפר את הרגולציה ולא מיישמה צפוי לסנקציה - מאסר או קנס". עוד הוסיף שכתוצאה מההתעסקות בעומס הרגולטורי המדינה מאבדת 50 מיליארד ₪ בתוצר העסקי ו- 32 מיליארד ₪  בהכנסות המדינה.

 

לין אמר שהוא חוזר ומזמין את בנק ישראל לעשות ניתוח זה, שהמדינה כה זקוקה לו, ואם יסתבר שאובדן התוצר הוא פחות מ- 5% אנו רק נשמח על כך.

 

לצפייה בדברים שנשא עו"ד לין בכנס לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה