מערכת 'שער עולמי' מהווה את גולת הכותרת של פעילות סחר החוץ הישראלית

לאחר עשור שבמהלכו הכין עצמו מינהל המכס להטמעת מערכת מכס מודרנית, נכנסה בתאריך 14.1.18 מדינת ישראל לעידן חדש בסחר הבינלאומי, עם עלייתה לאוויר של מערכת 'שער עולמי'.

מערכת 'שער עולמי' היא הפלטפורמה המחשובית החדשה לניהול סחר החוץ של מדינת ישראל ומטרתה לפשט את תהליכי הסחר, לייעל ולהוזיל את עלויות היבוא; זאת תוך שקיפות ונגישות המידע. המערכת חדשנית ומתקדמת, פועלת עם מסרים אלקטרוניים ללא נייר כלל וכוללת מרכיב של חתימה דיגיטאלית, בעלת ממשק נוח וידידותי, מספקת גישה וזמינות למספר מאגרי מידע, ולראשונה יוצרת שיתוף של כל גורמי קהילת סחר החוץ לבסיס נתונים אחד.

 

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ציין כי "מערכת שער עולמי, הנחשבת לאחת המתקדמות בעולם, קרמה עור וגידים לאחר עבודה מאומצת ושיתוף פעולה הדוק בו נטלו חלק כלל החוליות הלוגיסטיות בישראל. הטמעת המערכת מהווה את גולת הכותרת של פעילות סחר החוץ הישראלית בשנים האחרונות."

 

כזכור, ביולי 2005 הוגשה לקבינט הכלכלי חברתי, תכנית מפורטת המעלה את הצורך באישור הקמת מערכת חדשה, אשר תדע להתמודד היטב עם האתגרים ותצעיד את הסחר הבין לאומי בישראל קדימה.

התועלות הכלכליות של המערכת באות לידי ביטוי במספר מישורים:

 

תועלות כלל משקיות:

מעבר למסרים אלקטרונים – יביא להוזלה משמעותית בשימוש בנייר, ימנע טעויות הקלדה, יאפשר עבודה בזמן אמת, ימעט את הצורך בארכיב, קושי בזיוף או מניפולציה בנתונים, זירוז תהליכי אכיפה, לחיסכון בכוח אדם, שליחים, רכבים או אמצעי תחבורה אחרים וכמובן זמן.

תועלות לרשויות המוסמכות:

בישראל פועלות רשויות מוסמכות רבות הקשורות לתהליכי היבוא והיצוא. יחד עם המגמה לצמצם את הצורך ברישיונות יבוא, עדיין קימת מודעות וצורך להגן על שלום הציבור תוך פיקוח על יבוא של תרופות, מזון, איכות סביבה וכו'. המערכת החדשה תחייב את הרשויות המוסמכות לעבור לפורמט עבודה אלקטרוני הן בבקשה לרישיון והן בהנפקתו. תהליך עבודה זה יחסוך זמן עבודה רב לאותם רשויות, ליבואן ולמכס וישפר משמעותית את רמת האכיפה.

תועלות למכס:

שיפור רמת האכיפה – המכס אמון על אכיפתם של חוקי סחר רבים, חוקיות היבוא וכן אחראי על מניעת סחר באמצעי טרור ומניעת הלבנת הון. מערכת “שער עולמי” תאפשר לו אכיפה יעילה וטובה יותר. המכס הישראלי יוכל גם להשתלב בקהיליית המכס העולמית, על ידי שימוש בכלים בין לאומים שיובילו את שפת הסחר הבין לאומי בשנים הבאות, כדוגמת שימוש במודל נתונים אחיד כפי שממליץ ארגון המכס העולמי.

למידע נוסף בתחום זה