יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר: מכירות הזיקוקין ביום העצמאות צפויות לעמוד על כ-4.2 מיליון ש"ח, ירידה משמעותית מהשנים שעברו

השנה נרשמה ירידה משמעותית בהזמנות הרשויות, להפעלות זיקוקין ביום העצמאות, הנובעת בין היתר מהשינויים המקומיים והבין-לאומיים שחלו בתקופה האחרונה בענף הזיקוקין.
רובנו נתקלים בזיקוקין בעיקר בערב יום העצמאות, אך עד לפני מספר שנים זיקוקין היו נפוצים יותר, ובכל אירוע שמחה המתין הקהל למופע מעצים ומרגש של זיקוקין, והענף סיפק פרנסה לקרוב ל-2,000 מפעילים במעגל הראשון. אך תהליך של הכבדות ביורוקרטיות, התעלמות מכוונת מהיות הזיקוקין תחום אומנות בינלאומי והתמקדות רק בשימושים שליליים שנעשו בזיקוקין, מובילים בפועל לחיסול הענף.

בפורום יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר מודאגים מאוד מהמצב הקיים, ומוסרים כי להערכותיהם היקף המכירות לרשויות המקומיות לקראת יום העצמאות הקרוב יעמדו על כ- 4.2 מיליון ₪ בלבד, ירידה מתמשכת מאז 2008, אז היקף מכירות הזיקוקין עמד על כ- 5.5 מיליון ₪.

מהערכות שפרסם היום הפורום עולה כי מכירות הזיקוקין ביום העצמאות הקרוב מהווים למעלה מ-80% מסך המחזור השנתי בענף, זאת בהשוואה לממוצע של כ-60% בשנים עברו. "שאר הפעלות הזיקוקין נפרשות לאורך השנה באירועים שהולכים ומתמעטים בשל ההגבלות השונות מהן סובל הענף. היקף ההשקעה של ערים גדולות בזיקוקין ביום העצמאות נע בין 60,000-20,000 ₪ במספר במות בידור בעיר, ובערים הקטנות היקף ההשקעה נמוך יותר והוא נע בין 12,000-7,000 ₪."

לדברי ירון מור, יו"ר פורום יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר: "|יום העצמאות הביא במשך שנים רבות בשורה לעוסקים בתחום. אך משנת 2011, עת נכנס לתוקפו חוק הרעש בו נקבעה הוראה בדבר איסור הפעלת זיקוקין ממרחק הפעלה של 1,000 מטר מבתי מגורים, בוטלו באחת מאות אירועי הפעלת זיקוקין. יום העצמאות לא יכול לספק לבדו את הפרנסה לעוסקים בתחום הזיקוקין. אף ענף לא יכול להתקיים על ערב אחד בשנה. ולכן ניתן לראות התמעטות במספר יבואני הזיקוקין והמפעילים".

במקביל לנושא הרעש, חלה לפני מספר שנים פגיעה נוספת בענף בדמות איסור הפעלה של זיקוקין ופירוטכניקה במקומות סגורים, בדגש על אולמי שמחות. לאחרונה נשלחה פנייה מטעם הפורום אל נציבות כיבוי אש והצלה, ובה בקשה, לאור כניסתו הצפויה לתוקף של תקן המתייחס למוצרים המיועדים להפעלות "indoor" לבחון מחדש את ההוראות.

לדברי מור, כל אותן הכבדות ביורוקרטיות משליכות באופן ישיר ועקיף על מחיר מוצרי הזיקוקין בחו"ל ועל הובלתם לארץ, ומגולמים לצערנו גם במחיר הסופי של המוצר.

"כתוצאה מהתהליכים הללו היכולת להתפרנס מענף הזיקוקין ניזוקה באופן קשה. כמות המפעילים בעלי הרישיון הצטמצמה בשנים האחרונות מכ-2,000 ל-500 בלבד, וככל הנראה תמשיך ותצטמצם."

חברי הפורום מציינים כי חובה להקפיד לבחור מפעיל זיקוקין מורשה אשר מחזיק בפוליסת ביטוח בתוקף, גם לאירועים פרטיים. הבעיה ניכרת באופן מוחשי ביותר באירועי יום העצמאות, בהם נדרשים להיות נוכחים שני מפעילים לפחות בכל אתר, אך כאשר מדובר על כ-600 נקודות הפעלה בערב יום העצמאות ברחבי הארץ, אין בנמצא מספיק מפעילים.
למידע נוסף בתחום זה