לין בוועידת Cars2015 של איגוד לשכות המסחר: "יש להפחית את רמת המיסוי ב-50% על רכישת רכב וכל הכרוך בשימוש ברכב בכדי להוריד את יוקר המחיה"

הועידה עוסקת באחד הנושאים החשובים והמרכזיים ביותר בחייו של כל אדם במדינה שלנו. המכונית, התעבורה. אחרי דירת המגורים המכונית מגיעה מייד, ברמת חשיבותה במשפחה. אם רוצים להוריד את יוקר המחיה, לבצר את כוחו של המעמד הבינוני, להעלות את איכות החיים ולהגדיל את ההשקעה הפרטית בחינוך, עלינו להוריד את רמת המיסוי ב-50% הן על רכישת רכב והן על כל הכרוך בשימוש ברכב",

כך אמר עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר בפתיחת ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר, במלון הרודס אילת.

"משפחה ממוצעת בישראל שיש לה ילדים לא יכולה לתפקד בלי רכב פרטי, היא צריכה את הרכב כדי לשפר את איכות החיים ותהא תחבורה הציבורית ככל שתהא, כמו בג'נבה, שם כולם נוסעים בתחבורה הציבורית אך אנו לא שם. אדם שמשתמש בתחבורה הציבורית מקדיש 105 דקות בממוצע ביום בתחבורה ציבורית והיא צריכה להיות מוצעת כאלטרנטיבה לרכב הפרטי.
 

הנתונים מדברים בעד עצמם: הציבור בישראל אומר כן, אני רוצה רכב פרטי, בשנת 2002 נרכשו 120,000 רכבים, בשנת 2014 כפול – 214,000 רכבים, יש שינוי, המשפחות בישראל רוצות להחזיק ברכב, יש שינוי רוחבי. יש הרואים ברכב מותרות, כמו שפעם, לא תאמינו, המקרר נחשב למותרות, אז הטילו מס קניה 90%. במיסוי הכולל על המכונית אנחנו מתקרבים להכנסות מדינה של 37 מיליארד, אנחנו יכולים להוריד המיסים הללו בחצי. "

"משפחה ממוצעת מוציאה על הרכב הפרטי 20,000 ש"ח בשנה, חייבים להפחית את זה ל- 10,000 ש"ח, תחשבו במה המשפחה תוכל להשקיע ב- 10,000 ש"ח שהופחתו. מכונית ארופאית ממוצעת שאין עליה מכס, מחירה בחצר היצרן 55,000 ש"ח ואילו המיסים שמשלמים עליה מגיעים ל 72,000 ש"ח ללא חישוב ההוצאות שקשורות ביבוא, את המיסים הללו חייבים לקצץ בחצי ל- 37,000 ש"ח. "

מהלך זה ניתן לביצוע באמצעות מספר מקורות כספיים זמינים בכדי להפחית את המיסוי על רכבים, וביניהם:
 א. רמת החובות של המדינה בתקציב 2015 ירדה ב-28 מיליארד ₪. אנו היום כלכלה חזקה, ניהלנו מדיניות תקציבית אחראית.
ב. בשנת 2015 המדינה תחסוך כ- 5 מיליארד ₪ על יבוא אנרגיה. ההוצאה הלאומית שלנו על יבוא אנרגיה שהיא בהיקף של 20 מיליארד ש"ח, מה שנותן לנו משאבים מצויינים .
ג. בשנים האחרונות חל שינוי מבני בהיקף רכישות כלי רכב: בעוד בשנים 2002/3 נרכשו 120 אלף רכבים, בשנת 2014 נרכשו 240 אלף רכבים. הכנסות המדינה כמעט הוכפלו מרכישת כלי רכב. זה כבר יוצר עודף הכנסה גבוה למדינה.
ד. האחרון, ואולי החשוב ביותר – המדינה מעניקה לחברות החזקות במשק הטבות מס בהיקף של כ-8 מיליארד ₪ על חשבון כלל המגזר העסקי. מדובר בבלוף שלא יתואר על פי החוק לעידוד השקעות הון, שלא מעודד השקעות הון אלא מעודד ביצוע יצוא בלבד. אם באמת היו מעניקים הטבות מס למי שיבצע בפועל השקעת הון, בפריפריה, באילת או בדימונה, ניתן יהיה לקצץ הטבה זו בחצי לרמה של 4 מיליארד ₪.

"אם אנחנו מדברים על שיפור רמת החיים בישראל, על הורדת יוקר המחייה, על השבחת איכות החיים, על יותר השקעה, זוהי הדרך הנכונה. אתם רוצים להוריד את יוקר המחיה, לשפר את איכות החיים, שנת 2015 חייבת להיות שינוי מבני טוטאלי בכל מה שקשור במיסוי הרכבים ויש לנו האמצעים והמשאבים לפתור זאת."

"כל מפלגה שמדברת על הורדת יוקר המחיה חייבת להתייחס ישירות לשאלת המיסוי על רכבים והשימוש בהם, ולא לחפש את המוצא הקל על ידי הקמת ועדות נוספות. " לין קרא לכל הפוליטיקאים ואמר "תפסיקו להתפתל, תפסיקו להתחמק, תפסיקו להקים וועדות, תעשו את הדברים הנכונים והציבור ידע להעריך זאת. אל תחשבו שהציבור אינו בר דעת ובעל זיכרון קצר ושהוא שופט פוליטיקאים על פי הבטחות ולא על פי ביצוע." 

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אמר כי ענף הרכב והתחבורה הוא ענף מרכזי במשק הישראלי, מאוד משמעותי לחיי היום יום של כל אחד מאזרחי המדינה. הענף הזה הולך ומתעצם יותר ויותר בשנים האחרונות. "משרד התחבורה בראשות השר ישראל כץ ביצע בשנים האחרונות עבודה מאוד רחבה עם תכנית עבודה מובנית ומסודרת ואנו בטוחים שגם הממשלה הבאה תמשיך עם מרכיבים חשובים. מרכיב ראשון שכל אחד יכול לחוש ולראות זה הפיתוח האדיר של תשתיות המדינה, שנים לא היתה השקעה כזו, היום משקיעים כ- 100 מיליארד, רק ביבשה, כמו כביש 6 שיגיע עד לצומת שוקת ממש בחודשים הקרובים. יש את כביש 7 שנפתח לכיוון גררה ואשדוד וכבישים נוספים ששודרגו. כל הפעולות, בפיתוח הגדול של התשתיות יבטאו את מושג הפריפרייה, כשמדברים על צדק חברתי ושיוויןן בתעסוקה, זה השינוי שייגרם. מרכיב נוסף זה הקמת מערכות להסעת המונים ושיפור התחבורה הציבורית. הציבור רעב לתחבורה ציבורית טובה, מסתובבים ורואים מה קורה באירופה ובעולם ואין סיבה שלא נביא את התחבורה הציבורית לרמה גבוהה. היום יש לנו 20 מפעילים בישראל, לא רק אגד ודן וגם הקמת המערכות של הסעת המונים, אפשר לראות ניצנים ברכבת הקלה בירושלים ובחיפה. "

"משהו שהוא לא פחות חשוב ונוגע לכולכם, הוא צמצום הבירוקרטיה והשירות הציבורי. במשרד התחבורה בשנים האחרונות ביצענו מהלכים חשובים מאוד כדי לצמצם בירוקרטיה, להוריד כמה שיותר חסמים, להוריד המצאות של פקידים כאלה ואחרים, להסיר דרישות שרק בישראל, אף שהיא לא יצרנית רכב, פעלנו ונמשיך לפעול כי זה דבר חשוב מאוד מבחינתנו, לא יהיו חסמים. הממשלה עיגנה מדיניות זו."

יצחקי הודה לאיגוד לשכות המסחר ולעומד בראשו על התמיכה ברפורמה הלא פשוטה שהם מובילים בנמלי הים. האיגוד עומד איתנו מול הוועדים במשק אשר מייצגים מונופולים גדולים מאוד שלא פשוט להתמודד איתם. יש לנו הסכמים, חתמנו עם חב' סינית על בנייה באשדוד ועוד חתמנו על בניית נמל חדש בחיפה ושני אלה, החדשים, יוקמו ויופעלו על ידי גורמים פרטיים, אין סיבה שלא תהא תחרות, פה באים לטובת העם ולטובת מדינת ישראל שתהא פה תחרות.

מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת, אנחנו לפני שני פרויקטים משמעותיים . הראשון בהם הוא בניית שדה התעופה שממש בימים אלו נבנה במרץ בעזרת השר ישראל כץ, אנחנו צופים כי בסוף שנת 2016 או ברבעון הראשון 2017 השדה יהיה פעיל. זה ישדרג את תעשיית התיירות שלנו, אך לא פחות מייצר מתחם לוגיסטי משמעותי של עוד מאות מקומות עבודה בעיר אילת וזה מייצר אתגר מיוחד לראות איך מקדמים ומטפלים בשטח המתפנה. הפרויקט השני, כביש הערבה משודרג, כביש בעל חשיבות אסטרטגית, במיוחד בגלל המצב הגאופוליטי שלנו, הכביש שודרג בזכות משרד התחבורה, והשאיפה שלנו שכביש זה יחבור לכביש 6. הנושא הנוסף זה נושא הרכבת שאני מאוד מקווה שיבין מי שצריך להבין שרכבת זה לא רק כסף אלא חשיבה אסטרטגית בין לאומית חשובה.

עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר, אשר הנחה את הועידה אמר בפתחה כי ענף הרכב והתחבורה בישראל, הינו ענף חשוב למשק ולכלכלת ישראל, לחיי הסחר, לאפשרות להעסיק ולעבוד, וליכולת להיות חלק מקבוצה חברתית וההוויה חברתית.

ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל, המתקיימת ב-8-10 בינואר 2015 במלון הרודס אילת, היא יוזמה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, ומתקיימת זו השנה הראשונה. בוועידה ניתן היה לצפות באישים מובילים בענף הרכב, בהם מנכ"לי חברות, ראשי ארגונים ואיגודים וגורמים ממשלתיים, לרבות: עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת, עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, מוני בר יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכות המסחר, יקי אנוך נשיא איגוד יבואני הרכב, רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, יוסי סקורניק יו"ר איגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, ועוד.

הוועידה עוסקת באתגרים האקטואליים של התנועה המוטורית בישראל, לרבות חוק רישוי שירותי רכב החדש, מיסוי בענף הרכב, חלפים מקוריים מול חלפים תחליפיים וחידושים טכנולוגיים.
 
למידע נוסף בתחום זה