יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי לממונה על שוק ההון: מברכים על המהלך האמיץ של משרד האוצר לשנות את אופן חישוב קצבאות הפנסיה של עמיתים

רוני הלמן, יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי הפועל במסגרת איגוד לשכות המסחר, פנה הבוקר לפרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ובירך על המהלך האמיץ שפורסם (12.8.2013), בדבר שינוי אופן חישוב קצבאות הפנסיה של עמיתים שיגיעו לגיל פרישה בשנים הקרובות. הכוונה היא לעדכון הנחת התשואה במקדמי ההמרה בחישוב קצבה בקרנות פנסיה, אשר אמור לנטרל את פצצת הזמן שהייתה משמעותית בקרנות הפנסיה הגדולות.

לדבריו של הלמן "מדובר בצעד חשוב שיאפשר תחרות הוגנת והולמת בענף הפנסיה. עד כה קרנות הפנסיה הגדולות צירפו עמיתים לקראת גיל פרישה, תוך ידיעה שצירופם פוגע בכלל החוסכים האחרים בקרן הפנסיה. המצב בקרנות הפנסיה הגדולות הפך לבלתי נסבל, מכיוון שיש בהם חוסכים ותיקים רבים אשר פורשים כל שנה ולוקחים סכומי כסף לא סבירים, על חשבון הפנסיה העתידית של מצטרפים צעירים חדשים."
 
"תופעה זו המכונה "דור מסבסד דור" נכשלה בכל העולם ועלולה הייתה לערער את יציבות ענף הפנסיה כולו אם האוצר לא היה שם לה קץ. מכיוון שהאוצר יבצע את המהלך בהדרגה, היתרון של קרנות הפנסיה הקטנות החדשות והצומחות יישמר גם לעתיד ויהווה פתרון מצוין לצעירים שרוצים לחסוך היום ולא לסבסד את הותיקים הפורשים לפנסיה. החשש לירידה בשיעור הקצבאות מתגמד לעומת הפגיעה כיום בעמיתים. מה גם, שאם סביבת הריבית תעלה בעתיד, הרי ששיעור הפגיעה בקצבאות העמיתים יפחת משמעותית." ציין הלמן.
 
שוק הפנסיה בישראל סובל כיום מריכוזיות גבוהה מאוד, כך ש-5 קרנות פנסיה גדולות, מחזיקות מעל 97% מהיקף נכסי העמיתים. לאור ביטול האפשרות לחיסכון הוני בקופות גמל, וביטול הבטחת מקדמי המרה בפוליסות ביטוחי מנהלים, הרי שקרנות הפנסיה החדשות הינן האפיק המרכזי כיום לחיסכון פנסיוני בישראל. המשך מגמת הריכוזיות בענף הפנסיה, אמורה להדאיג את קובעי המדיניות.
 
לדברי הלמן, "על משרד האוצר לנקוט בשורה נוספת של צעדים בכדי להגביר את התחרותיות בענף הפנסיה בישראל, מהלך ממנו ייהנו בעיקר אזרחי ישראל. איגוד הפנסיה הישראלי המאגד תחתיו קרנות פנסיה צעירות וצומחות שבבעלות בתי ההשקעות, יתמוך בכל מהלך של משרד האוצר, אשר יהיה בו כדי להיטיב עם החוסכים."

למידע נוסף בתחום זה