נשיא האיגוד: "לבטל את הפטור ממע"מ עבור ייבוא אישי של מוצרים עד 75 דולר ובתמורה להשאיר את הפטור ממע"מ לתיירים על כנו ולא לבטלו במסגרת חוק ההסדרים. בכך האוצר יעודד את הצמיחה במשק".

איגוד לשכות המסחר מעלה היום הצעה מקורית להתמודדות האוצר עם אובדן הכנסות המדינה מתשלומי המע"מ. באיגוד קוראים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לעצור את ביטול הפטור המתוכנן ממע"מ הנגבה מתיירים, ובתמורה לבטל את הפטור הניתן כיום על ייבוא אישי של מוצרים שמחירם הוא עד 75 דולר

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המחר: "הפטור ממע"מ על ייבוא אישי של עד 75 דולר אינו הוגן ופוגע קשות בכל העסקים הקטנים והבינוניים בכל ענפי המשק המייצרים או המשווקים מוצרי צריכה. "לעומתו, ביטול הפטור ממע"מ לתיירים עלול לפגוע קשות בהיקף התיירות הנכנסת ובאלפי עסקים ועובדים הפועלים בתחום, ובעיקר בפריפריה".

כזכור, חוק ההסדרים, הצמוד לחוק התקציב שאושר בממשלה, כולל סעיף המבטל את הפטור ממע"מ הניתן כיום לתיירים ובכלל זה בכל הקשור ללינה בישראל ולהשכרת רכב. סעיף זה זכה להתנגדות גדולה מצד העוסקים בענף התיירות, כולל שר התיירות בעצמו, חיים כץ, ומעלה חשש שהדבר יפגע בהיקף התיירות הנכנסת לישראל. זאת, בין השאר, על רקע יוקר המחיה בישראל והעלויות הגבוהות של ביקור בישראל, לעומת מדינות אחרות באזור, ובכלל.

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי ענף התיירות הוא אחד מענפי הכלכלה החשובים ביותר במדינה, הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית. הפגיעה בתיירות צפויה להיות חמורה עוד יותר בפריפריה המתבססת על תיירות זרה וכן על בתי מלון קטנים ועממיים, המושכים בעיקר תיירים. המשמעות של ביטול הפטור ממע"מ והירידה הצפויה בהיקף התיירות הנכנסת, על פי איגוד לשכות המסחר, תהיה הגדלת שיעור האבטלה בפריפריה והגדלת תשלומי המדינה לדמי אבטלה והבטחת הכנסה.

בשל כך, ועל מנת שלא לפגוע בהכנסות המדינה ממע"מ, באיגוד לשכות המסחר מציעים להשאיר את הפטור לתיירות הנכנסת, ובמקומו לבטל את הפטור הניתן כיום על ייבוא אישי של מוצרים שמחירם עד 75 דולר.

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ומי שהיה בעבר הממונה על הכנסות המדינה, הפטור מתשלומי מע"מ על מוצרים בייבוא אישי, פופולארי בקרב הציבור ככל שיהיה, הינו פטור שאינו הגון ומפלה בצורה קשה את העסקים והיצרנים המקומיים. לא בכדי פטור שכזה בוטל בכל מדינות העולם, לרבות מדינות האיחוד האירופי. "הפטור ממע"מ על ייבוא אישי של עד 75 דולר אינו הוגן ופוגע קשות בכל העסקים הקטנים והבינוניים בכל ענפי המשק המייצרים או המשווקים מוצרי צריכה. הוא מציב אותם בתחרות לא שווה ולא הוגנת מול אתרים וספקים גדולים מחו"ל ובסופו של דבר מייקרת ללא צורך את מוצרי הייבוא. לעומתו, ביטול הפטור ממע"מ לתיירים עלול לפגוע קשות בהיקף התיירות הנכנסת ובאלפי עסקים ועובדים הפועלים כיום בתחום".

באיגוד לשכות המסחר אומרים היום כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוכיח כי הוא קשוב למגזר העסקי וכי בתקציב שאושר הוכנסו שינויים בעקבות 'חישוב מסלול מחדש'. בהתאם, קוראים היום לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשקול שוב את ההשלכות של ביטול הפטור ממע"מ לתיירות ובתמורה לבטל את הפטור ממע"מ על ייבוא אישי של מוצרים שמחירם עד 75 דולר.

למידע נוסף בתחום זה