בעקבות המאבק של איגוד לשכות המסחר: ההגבלות על היבואנים הגדולים הוצאו מחוק ההסדרים

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אנו מברכים על החלטת האוצר להוריד את הגבלת הייצוג של יצרנים מחוק ההסדרים. העלנו בפני שר האוצר, בכירי משרדו והממונה על התחרות את הבעייתיות של ההצעה המקורית ומעריכים את העובדה שפקידות האוצר יודעת לנהל דיאלוג אמת ולתקן היכן שהיא מאמינה שיש לתקן".

בעקבות מאבק שניהל איגוד לשכות המסחר, המגבלות שהוטלו על יבואנים גדולים הוצאו מחוק ההסדרים ואינם נכללים בחוק שאישרה הממשלה ביום שישי. באיגוד לשכות המסחר מברכים על ההחלטה וטענים כי כבר כיום קיימים לרשות התחרות אמצעים לפעול נגד מונופולים, מבלי להיכנס לחקיקה 'דרקונית'. "אנו מברכים על החלטת האוצר להוריד את הגבלת הייצוג של יצרנים מחוק ההסדרים. העלנו בפני שר האוצר, בכירי משרדו והממונה על התחרות את הבעייתיות של ההצעה המקורית ומעריכים את העובדה שפקידות האוצר יודעת לנהל דיאלוג אמת ולתקן היכן שהיא מאמינה שיש לתקן" אומר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

כזכור, בפרק התחרות בחוק ההסדרים נכללו שורה של סעיפים שהטילו מגבלות שונות על יבואנים גדולים ובכלל זה איסור לייבא מספר מותגים מובילים ועוד. באיגוד לשכות המסחר טענו, בסדרת פגישות עם שר האוצר, אגף התקציבים ורשות התחרות, כי בעוד שהמטרה של הפחתת יוקר המחיה היא מבורכת, הדרך בה הדבר נעשה בתחום המזון והטואלטיקה היא שגויה ולא תביא להורדת יוקר המחיה.

בנייר עמדה שגיבש איגוד לשכות המסחר ושהוגש לאוצר טענו לין ועו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל הרגולציה באיגוד לשכות המסחר, כי בעוד שהמטרה של הפחתת יוקר המחיה היא מבורכת, הדרך בה הדבר נעשה בתחום המזון והטואלטיקה היא שגויה ולא תביא להורדת יוקר המחיה. "המהלך שמקדם משרד האוצר ייצר בעיות משפטיות וחוזיות מול ספקים ויצרנים בחו"ל ועלול בסופו של דבר להביא דווקא לגל של עליות מחירים ולהיעלמותם של מותגים מובילים מהשוק הישראלי" נכתב בנייר העמדה.

עוד צויין בנייר העמדה של האיגוד כי ההצעות שעלו בפרק זה בחוק ההסדרים כנגד חברות עסקיות מצליחות הן פסולות ומיותרות בלפחות שלושה מישורים: גם במישור העקרוני במובן של דריסת עקרונות יסוד של שוק חופשי ומדיניות תחרותית מעבר למה שקבוע בחוק התחרות ובחוק המזון; גם במישור המעשי שכן הן לא תקדמנה שום הורדת מחירים ושום הקלה על הצרכן, אולי דווקא להיפך; וגם בתפיסת יסוד בסיסית של מדיניות כלכלית, שצריכה לעודד תחרות תוך הכנסת יותר שחקנים ויותר יצרנים ולא הגבלה של מספר שחקנים והגבלה של מספר היצרנים.

לין ולויה הוסיפו כי יש דרכים אפקטיביות ורציניות להורדת יוקר המחיה אשר איתם צריך להתמודד. ראשית לכל, לגרום לכך שכל רציפי הים כולם ינוצלו ויעבדו בתפוקה מלאה. שנית, להטיל את מיסי היבוא רק על ערך הסחורה הנרכשת כשהיא על סיפון האונייה בנמל המוצא (FOB). בנוסף, להפחית את המכסים המוטלים כיום על יבוא מוצרי מזון מסין ולפעול להרחבת מספר היצרנים המיוצג בישראל. הדרך צריכה להיות, לא צמצום במספר היצרנים אלא הרחבת מספר היצרנים אשר מוצריהם מיוצאים לישראל.

כאמור, האוצר קיבל את עמדת איגוד לשכות המסחר, וההגבלות על היבואנים הגדולים הוסרו מחוק ההסדרים.

הנושא בתקשורת
מאקו - 3/3/23

למידע נוסף בתחום זה