איגוד לשכות המסחר לנתניהו: הגיע הזמן להסיר את כל המגבלות מכל נמלי הים בישראל ולאפשר תחרות חופשית שתוריד את יוקר המחיה

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "יש לאפשר ניצול מלא של כל רציפי הים גם באשר למטען כללי וגם באשר לצובר, ולאפשר תחרות הוגנת ללא מגבלות של כלל נמלי הים"

על רקע השלמת הליך הפרטת נמל חיפה והטקס הצפוי היום בנמל בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו והבעלים החדש של הנמל, גאוטם אדאני, באיגוד לשכות המסחר קוראים לראש הממשלה בנימין להתערב באופן אישי ולפעול להסרת כל המגבלות המוטלות על חלק מנמלי הים בישראל. בכך לאפשר תחרות חופשית ומלאה שתוביל להורדת יוקר המחיה בישראל.

בפניה לראש הממשלה מזכיר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי פתיחת התחרות בתחום הנמלים הייתה חזונו של ראש הממשלה עצמו, בעת שכיהן כשר האוצר בשנת 2003. "הגיעה השעה להגשים את חזון נמלי הים בישראל, אותו התחלת עוד בתפקידך כשר האוצר. אמרת אז 'הכל עובר דרך נמלי הים'. ואכן בפועל זהו המצב. כמעט כל היבוא והיצוא של ישראל עובר דרך נמלי הים. ומדובר בהיקפים גדולים מאוד" אומר לין.

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי לאחר מאבקים ממושכים, ובעיקר במישור המשפטי, הוקמו נמלי הים SIPG בחיפה ו-HCT- נמל הדרום באשדוד וכיום פועלים בישראל, לאורך חופי הים התיכון, 5 נמלי ים משוכללים: נמל חיפה הוותיק, הנמל הסיני ומספנות ישראל. ובדרום, נמל אשדוד הוותיק ועכשיו נמל הדרום. זאת בנוסף לנמל באילת.

באיגוד טוענים כי על מנת להגשים את החזון של נמלי הים בישראל ולהוריד את יוקר המחייה, צריך לעבור לשלב הבא של ניצול מלא של כל רציפי הים ובכללם רציפים 7 ו-8 בחיפה ורציפים 27 ו-28 באשדוד. בפניה לנתניהו מדגיש לין כי באופן אבסורדי, ולמרות הסכומים העצומים שהושקעו בפיתוח הנמלים, בנמל הדרום כיום כרבע מהרציף עומד שומם ואינו מנוצל. בנוסף, לנמל מאפשרים פריקת מטען כללי ולא מאפשרים פריקת מטעני צובר. "יתרה מכך" כותב לין "האישור שניתן לשימוש ברציפים הללו הוא לשנתיים בלבד. מה שלא מאפשר לנמל להשקיע בציוד כבד שיזרז וייעל את פריקת האוניות".

לין טוען כי יש לאפשר ניצול מלא של כל רציפי הים גם באשר למטען כללי וגם באשר לצובר, ולאפשר תחרות הוגנת ללא מגבלות של כלל נמלי הים. "פתיחת תחום הנמלים לתחרות מלאה תוזיל מאוד את עלויות, תצמצם משמעותית את לוחות הזמנים ותאפשר למדינה להיות מוכנה לגלים של הגברת יבוא בעתיד. אוניות לא ימתינו שבועות לפריקת מטענים ונמלי הים בישראל יאפשרו טעינה ופריקה מהירה של מטענים באפס עיכובים".

לין קורא לראש הממשלה להתערב אישית בנושא הנמלים, לטובת המשק הישראלי, הכלכלה והורדת יוקר המחיה.

למידע נוסף בתחום זה