איגוד לשכות המסחר: ביטול נקודות זיכוי במס הכנסה לגילאי 6-12 יפגע באלפי עסקים במשק

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר לשר בצלאל סמוטריץ': "ביטול הוראת השעה יגרום ללחצים על המעסיקים להעלאות שכר לצורך פיצוי על הפגיעה בשכר נטו"

19.1.2023:
תגובת נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין 
בעקבות החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להגדיל את נקודות הזיכוי עד גיל 18: "אנו שמחים ששר האוצר אימץ את המלצתנו. הרחבת נקודות הזיכוי עד לגיל 18 תסייע לא רק להורים, אלא למגזר העסקי כולו. מנקודת מבטנו זה חידוש בדרך עבודתו של משרד האוצר".


______________

ב-15 בפברואר 2023 תפוג הוראת השעה שהרחיבה את מתן נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים לילדים בגילאי 6 עד 12. מדובר בהוראת שעה אותה יזם שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן. הוראת השנה רלוונטית ללמעלה מ-600,000 הורים שזוכים לתוספת שכר נטו של עד אלפי שקלים בשנה. עד להתקנת הוראת שעה זו, ניתנו נקודות הזיכוי להורים לילדים עד לגיל 5 בלבד. הוראת השעה תיקנה עיוות היסטורי, שכן עלות גידול ילדים לא מסתיימת בהגיעם לגיל 5, ילדים ונוער עד גיל 18 סמוכים בד"כ על שולחן הוריהם. במידה והוראת השעה לא תוארך, הכנסתם נטו של מאות אלפי משקי בית המטופלים בילדים תיפגע באופן מיידי במאות שקלים בחודש.

באיגוד לשכות המסחר קוראים היום לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להאריך את הוראת השעה, לשקול לקבוע אותה כהוראת קבע ואפילו להרחיב אותה להורים לילדים עד גיל 18. באיגוד טוענים כי מעבר להקלה על ההורים, מדובר בהוראת שעה התורמת רבות לעידוד הפעילות הכלכלית במשק. ביטולה יביא לפגיעה באלפי עסקים, ובכללם עסקים קטנים ובינוניים.

"ההטבה העלתה את השכר נטו לעובדים שהינם הורים, ללא הטלת עלות על המעסיקים" אומר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. בפניה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען לין כי "הפגיעה בשכר משקי הבית תביא לפגיעה מיידית גם ברכש סחורות ושירותים המאפיינים את הצרכים של משפחות עם ילדים, לרבות ביגוד, הנעלה, צעצועים ומזון, תוך פגיעה בתוצר ובתעסוקה".

לדברי לין, המשמעות הנוספת של ביטול הוראת השעה היא לחצים שיופעלו על המעסיקים להעלאות שכר. "עובדים רבים, בעלי משפחות וילדים קטנים יאלצו להתמודד לא רק עם יוקר מחיה גובר, התייקרות המשכנתאות ומחירי החשמל, אלא גם עם קיצוץ של מאות שקלים בהכנסתם החודשית. כתוצאה מכך יווצרו לחצים על המעסיקים להעלאות שכר לצורך פיצוי על הפגיעה בשכר נטו" אומר לין.

באיגוד לשכות המסחר טוענים, כאמור, כי יש חשיבות רבה לפעול להארכת הוראת השעה ואף לשקול את קביעתה כהוראת קבע. בנוסף, באיגוד קוראים לשר האוצר לשקול את הרחבתה להורים לילדים עד לגיל 18.

למידע נוסף בתחום זה