לאור משבר האנרגיה המסתמן ועתיד ים המלח נשיא הלשכה פונה לשרי האנרגיה והתשתיות להקים וועדה לבחינת פרויקט תעלת הימים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה השבוע לשר האנרגיה והמים, ח"כ עוזי לנדאו ולשר להגנת הסביבה, ח"כ גלעד ארדן, בהצעה להקים ועדה משותפת שתבחן מחדש את הפרויקט החזוני – פרויקט תעלת הימים שתחבר בין ים המלח לים התיכון.

בשנות השבעים יזמה ממשלת ישראל את חפירתה של תעלת הימים שתקשר בין הים התיכון לים המלח. בבדיקת הכדאיות של פרויקט זה הושקעו משאבי מדינה רבים ואף הוקמה חברה ממשלתית אשר עסקה בבדיקת ההיתכנות הכלכלית ובהיבטים רחבים אחרים בכל הקשור בחפירת התעלה, כתב לין לשרים.

"תקופה מסוימת כיהנתי בתפקיד מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות וליוויתי את פעולת החברה. כדאיות הפרויקט נבחנה בעיקר על רקע התרומה למשק האנרגיה. מדובר היה בתחנה הידרואלקטרית בשפך המים בים המלח ברמת ייצור של 240 מגה וואט, קצת פחות מכמות החשמל המופקת  ביחידת כוח פחמית אחת בחדרה (350 מגה וואט)."
"
לתעלת המים היו גם תועלות נלוות אחרות, כמו שיפור איכות הסביבה, תיירות, פיתוח סביבתי וגידולי חקלאות ימית. אולם, היבטים אלו היו היבטים נלווים בלבד. במקביל נעשתה גם בדיקה מקיפה של השפעת תעלת הימים על ים המלח"

לין סיים את פנייתו בהצעה לבדוק את יישום הפרויקט בשנית. "סבורני שהגיע הזמן לחזור ולבדוק כדאיות פרויקט זה למדינת ישראל. הרעיון היה לממן את הפרויקט בעיקר במלוות של כספי הבונדס. אני מציע לכם להקים ועדה משותפת שתבדוק מחדש את כדאיות פרויקט תעלת הימים למדינת ישראל."

למידע נוסף בתחום זה