לין: אין מנוס מלהעביר את נושא העסקת עובדי קבלן להכרעת בג"צ

לשכת המסחר תל אביב והמרכז, בשם איגוד לשכות המסחר, קיבלה (5.2.12) החלטה לפנות לבג"צ בכוונה לבטל את החלטת ביה"ד הארצי לעבודה, המתירה להסתדרות הכללית להשבית את המשק בנושא העסקת עובדי קבלן.

לדעת הלשכה, הפתרון לנושא עובדי הקבלן אינו יכול להיעשות באמצעות כפיה של ההסתדרות תוך הפעלת נשק השביתה. בלשכה טוענים כי אין מדובר בסכסוך עבודה אמיתי הממוקד לשיפור תנאי העבודה אלא בניסיון לשנות את כל מבנה התעסוקה במשק, תוך פגיעה חמורה בחופש הניהול העסקי, בזכויות יסוד של המעסיקים וסיכון עתיד המשק כולו.
 
לטענת הלשכה, ישנה דיסאינפורמציה מכוונת בנוגע למהלך אותו מקדמת ההסתדרות ועל השלכותיו, רחבי ההיקף, על עתיד כל המשק הישראלי.  "החלטת ביה"ד שברה את המבנה הדמוקרטי של המדינה. היא מוציאה סמכויות שניתנו למוסדות הדמוקרטיים של המדינה ומעבירה להסתדרות הכללית את הכוח לנהל את כלכלת המדינה."  בלשכה אומרים כי אם תתקבל דרישת ההסתרות , הדבר יחזיר את המשק 40 שנה אחורה לימים בהם ההסתדרות שלטה על המשק כולו. 
 
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, נושא עובדי הקבלן נדון ארוכות והדרך לפתור אותו, במגזר הפרטי, היא בשיפור תנאי העסקתם באמצעות הסכמים קיבוציים, ולא באמצעות התערבות חסרת תקדים של ההסתדרות ביכולת המעסיק לנהל את העסק אותו הקים. המגזר העסקי כולו פועל בעולם תחרותי, אם לא תהיה לו גמישות ניהולית הוא לא יעמוד בתחרות הגלובלית. התוצאה הישירה תהיה התמוטטות של אלפי חברות עסקיות, כפי שקרה במשבר בשנות ה 80 שחברות בבעלות חברת העובדים כמו כור וסולל בונה קרסו כי הוכתב להם איך ואת מי להעסיק.  
 
מדובר בפגיעה בחירויות היסוד הבסיסיות ביותר של המעסיקים. בראש ובראשונה מדובר בהתערבות בוטה בחופש הניהול העסקי ופגיעה בזכות הקניין של המעסיק. "ברור לכל כי אף עסק לא יוכל לשרוד אם אין לו את היכולת להתאים את מבנה התעסוקה לתנאי השוק המשתנים. לא יתכן שבעל עסק ששם את כל הונו ולקח סיכון בהקמת העסק שלו כעת עלול לאבד את העסק שלו בגלל גחמות של ההסתדרות. "  
 
בלשכת המסחר מאמינים כי החלטת ביה"ד הארצי לעבודה לא הושפעה מההתקפות הזדוניות בתקשורת על נשיאת ביה"ד,  השופטת נילי ארד, על ידי גורמים המקורבים להסתדרות הכללית. יחד עם זאת, לאחר שהתקפות בלתי לגיטימיות אלה נעשו, הדבר יצר רושם רע בציבור כאילו ביה"ד מושפע בהחלטותיו מההתקפות האישיות על שופטיו. 

למידע נוסף בתחום זה