נשיא האיגוד לשרת הכלכלה במפגש עם בכירי ענף הקמעונאות: ענף הקמעונאות הוא הרדוף ביותר בישראל. פופוליזם ורגולציה היפוקריטית ברדיפה אחרי ענף שמעסיק 300,000 עובדות ועובדים ומייצר 54,000 עסקים

ביום חמישי, ה-15 לספטמבר, התקיימה ישיבת חטיבת רשתות הקמעונאות בראשות שחר תורג'מן שבאיגוד לשכות המסחר, בישיבה התארחו שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, מנכ"ל משרד הכלכלה, ד"ר רון מלכא, וראש אגף מסחר ושירותים במשרד הכלכלה, יאיר אלבין.

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי: "אני שמחה שאחרי כל כך הרבה שנים של יחס מפלה לענף המסחר והשירותים במשרד הכלכלה, פתחנו אגף מיוחד במשרד שיהווה כתובת ישירה לענפים הללו שנמצאים בתנופה גדולה מאוד בשנים האחרונות. כולי אמונה ותקווה שהסרת החסמים ברפורמת היבוא תתגלגל ישירות לצרכן ותבוא לידי ביטוי בירידת מחירים".

שחר תורג'מן העלה 4 נושאים הפוגעים במגזר הקמעונאי:

  1. מבול התביעות הייצוגיות. מרבית התביעות הינן תביעות סתמיות תוך ניצול לרעה של תקנות הרגולציה. התביעות מייצרות בזבוז זמן יקר לבעלי העסקים, וכמובן הוצאות רבות, כאשר תביעות רבות עוסקות בנושאים שוליים.

  2. פטור ממע"מ ביבוא אישי, המהווה אפליית המגזר העסקי בישראל לרעה לעומת ספקי החוץ. בפועל, המדינה מחלקת שוברים לציבור בישראל ואומרת להם - תוכלו להשתמש בשוברי הנחה אלה בתנאי שתרכשו *רק* מספקים מחו"ל. העסקים הקטנים הם הנפגעים העיקריים, הרשתות הגדולות למדו את הדרך להתמודד. מדובר בפגיעה משמעותית בתחרות.

  3. סימון מחירים. החובה להנפיק תווית על כל מוצר ומוצר בציון המחיר כאשר לפעמים יש בחנות אחת לא פחות מ-40,000 פריטים. עדכון התוויות היא עבודה משפילה בעוד קיימות כיום טכנולוגיות מפותחות בעולם המייתרות את השימוש הזה.

  4. עודף הרגולציה. המגזר הקמעונאי מותקף ללא הפסק ברגולציות חדשות והפך לשק החבטות של המגזר העסקי ובעלי העסקים קורסים תחת נטל הרגולציה. לא פחות מ-66 תיקוני חקיקה לחוק הגנת הצרכן, עול כבד החונק את העסקים ומעלה את העלויות ואת יוקר המחייה. דוגמא אחרונה דוגמת הרשות להגנת הצרכן להעביר מחדש את חוק מבצעי המכירות שכבר נדחה מספר פעמים גם בכנסת וגם בהנהלת משרד הכלכלה.

במסגרת המפגש הועלו הצעות לשיפור ותיקון עוולות הרגולציה בשלל הנושאים שנידונו. השרה ברביבאי הבטיחה לקחת בחשבון את הדברים שנאמרו על ידי חברי חטיבת הקמעונאות והזכירה שוב את הדלת הפתוחה של האגף החדש שהוקם במשרד הכלכלה לטובת ענפי המסחר והשירותים.


מימין: שחר תורג'מן, אורנה ברביבאי, אוריאל ליןקרדיט צילום: ליאת מנדל

למידע נוסף בתחום זה