נשיא איגוד לשכות המסחר בפניה ליו"ר ועדת הכספים: הרבה מאוד עסקים קטנים ובינוניים משתמשים ברווחים שצברו בעבר כדי לאפשר להם גם רמת הכנסה הולמת בזמני משבר, אל תאפשר את שלילת הפיצוי לעסקים בגין חלוקת דיבידנדים

בעקבות החלטת יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר, לקבוע דיון נוסף בעניין הפיצוי לעסקים בגין נגיף האומיקרון, שיגר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנייה דחופה אליו, בדרישה שלא יאפשר לשלול מתן הפיצוי לעסקים בגין חלוקת דיבידנד, כפי שמציע משרד האוצר ורשות המיסים.

"מיד עם התפרסם תכנית האוצר למתן פיצויים והעובדה שהם הציבו כתנאי לזכאות לפיצוי, אי חלוקת דיבידנד בשנים קודמות, התרענו על כך שיש פה כשל תפיסתי בדרך החשיבה וגם אפליה לרעה שאין לה שום הצדקה."

לדברי לין, "אינני יודע מה מקור החשיבה של האוצר בקביעת התניה זו אבל אנו מדברים על מגזר עסקי רחב שבתקופות קשות מחמת היעדר הכנסה נאותה, היה חייב לחלק דיבידנד. זוהי פעולה לגיטימית המעשירה את קופת המדינה. הרבה מאוד עסקים קטנים ובינוניים משתמשים ברווחים שצברו בעבר, כדי לאפשר להם גם רמת הכנסה הולמת בזמני משבר. בכלל, איזו הצדקה יכולה להיות בלהעניש עסק, על שום שהוא חילק דיבידנד ועל שום שהוא עשה פעולה לגיטימית, על פיה הוא משלם מיסים לקופת האוצר? יש בזה קורטוב של קטנוניות ואי צדק משווע. אני יכול להבטיח שקריטריון מפלה זה לא יעמוד במבחן של הערכאות השיפוטיות בישראל, משום שבתנאי זה כולו בולט חוסר ההגינות ואי השיוויון."

לדבריו, "העסקים מקבלים פיצוי ולא בתורת חסד; הם מקבלים את הפיצוי בזכות משום שפיצוי זה מבוסס על עקרונות יסוד מוצקים, על פיהם כאשר שורר במדינה מצב מלחמה או מצב מגפה המשפיע ישירות על ירידה דרסטית במחזור העסקים (במקרה זה ירידה של מעל ל-35%) העסק זכאי לפיצוי. אף אחד לא עושה פה טובות ולא מחלקים מענקי חסד או חמלה."

למידע נוסף בתחום זה