ציון דרך היסטורי ביחסי ישראל-מרוקו: המשלחת העסקית הרשמית הראשונה של ישראל למרוקו

המשלחת העסקית הרשמית של ישראל למרוקו, הגיעה ביום שני (28.3.22) לקזבלנקה והתקבלה על ידי ראשי הארגונים הכלכליים במדינה. זאת על רקע התחממות היחסים בין שתי המדינות, אשר לאחרונה חידשו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן באופן רשמי.


המשלחת כוללת את ראשי הארגונים העסקיים והכלכליים בישראל – נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, יו"ר מכון היצוא, איילת נחמיאס ורבין ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן.


יציאת המשלחת העסקית הישראלית הראשונה למרוקו מגיעה על רקע התחממות קשרי הסחר בין המדינות- לפני כשבועיים הגיעה לארץ המשלחת המרוקאית העסקית הגדולה ביותר אי פעם לישראל, עם כ- 80 אנשי עסקים מרוקאים, במטרה לחזק את יחסי הסחר בין שתי המדינות, והארגונים הכלכליים הישראליים ערכו למענם כנס גדול בתל אביב. כמו כן, שתי המדינות החלו באופן רשמי לעודד את התיירות למרוקו וישראל, ובמסגרת זו הושקו לאחרונה טיסות ישירות של חברות ישראליות ומרוקאיות מתל אביב לקזבלנקה ומרקש, אשר לוו בקמפייני פרסום ארציים.


נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין
: "למשלחת ראשי הארגונים היוצאת כיום למרוקו חשיבות מיוחדת בפיתוח יחסי הסחר של ישראל ומרוקו ובהענקת תנופה ליחסי סחר אלה. הנסיעה שלנו למרוקו תעניק תנופת אמת לפיתוח יחסי הסחר של ישראל עם מרוקו. המגזר העסקי במרוקו יבין שאם מגיעים לביקור כל ראשי הארגונים הכלכליים המייצגים את עיקר הסחר הבינלאומי של ישראל, זוהי הצהרה חשובה של ישראל על רצונה לקדם את יחסי הסחר ושיתוף הפעולה הכלכלי עם מרוקו.
יש כיום הזדמנויות גדולות עבור מרוקו ועבור ישראל לשיתוף פעולה פורה. ההתפתחות החיובית של החקלאות במרוקו יכולה להשתלב היטב בהגברת יבוא המזון לישראל וגם בייצוא בכיוון ההפוך של מערכות השקיה וטכנולוגיה חקלאית מתקדמת. יתר על כן השותפות בין שתי המדינות תביא להתפתחות הסחר ושיתוף הפעולה גם בענפי הציוד הרפואי, שירותי הרפואה, אנרגיות מתחדשות, דשנים, כימיקלים, כלי רכב וחלפים."


במהלך הביקור הרשמי נפגשו חברי המשלחת הישראלית עם ארגון הגג של העסקים במרוקו CGEM שיושב בקזבלנקה, עם אזור הסחר הגדול ביותר בטנג'יר TMSA, ועם המרכז הפיננסי של קזבלנקה CFC. כמו כן חברי המשלחת ביקרו בחברות תעשייה וחקלאות מתקדמות במרוקו.


לפי נתוני הלמ"ס היקף הסחר הישיר בין ישראל למרוקו זינק בשנה האחרונה בכ - 84% והגיע לכ-42 מיליון דולר. היצוא למרוקו גדל בשנת 2021 בכ-147% לכ-31 מיליון דולר והתמקד בעיקר בענפים הבאים: כלי טיס וציוד הובלה (כ- 61%), מוצרים כימיים (15% ) ומוצרי פלסטיק וגומי (14%).


להערכת מכון היצוא פוטנציאל היצוא העתידי למרוקו נאמד בכ-250 מיליון דולר לשנה. היקף היבוא ממרוקו, לפי פרסום הלמ"ס, הגיע אשתקד לכ-11 מיליון דולר והתמקד בעיקר בענפי הלבוש והמזון.

 

הנושא בתקשורת זה
lobservateur - 2.4.22

למידע נוסף בתחום זה