הישג משמעותי ללשכת המסחר בתיקון צו הבלו על הדלק: לא יוטל מס על שמני סיכה ושמנים לרכב העומדים בקריטריונים שנקבעו בצו

ביום רביעי, 22 בדצמבר, אישרה ועדת הכספים של הכנסת את צו הבלו על הדלק, בסוגיית מיסוי שמנים וממיסים. איגוד לשכות המסחר הביע את התנגדותו הנחרצת להטלת המס על שמנים המשמשים לענפי רכב, תעשיה, חקלאות, בניין או תשתיות תוך ייקור העלויות בענפים אלו שלא לצורך, כתחליף למדיניות של חקיקה, אכיפה יעילה וענישה מרתיעה כנגד עברייני דלק.

עמדת האיגוד הינה כי הטלת המס תביא לייקור עלות הטיפול השוטף במאות שקלים ומעלה בשנה לרכב מסחרי, משאית או אוטובוס, בהתאם למאפייני הרכב ולנסועה השנתית.

על פי הצווים המקוריים שפורסמו ב 25 באוקטובר 2021, החל מתאריך 1 בדצמבר היה אמור לחול מס כבד בסכום של 3,978 ₪ לטון על שורה ארוכה של שמנים לרכב ולתעשייה.

בשל התנגדות איגוד לשכות המסחר ופעילותנו מול רשות המסים, משרדי האוצר והאנרגיה וכן במסגרת הדיונים בוועדת הכספים בנושא, בוצעו תיקונים משמעותיים בצו.

בצו המתוקן, הוגדר "תכשיר מתוסף" הפטור מהמס.

הפטור מהמס ניתן לשמנים העומדים בכל הקריטריונים הבאים גם יחד:

  • נקודת הבזקתו אינה נמוכה מ– 180מעלות צלזיוס בכלי סגור,
  • צמיגותו ב– 40 מעלות צלזיוס תהיה גבוהה מ– 25 סנטיסטוק,
  • ריכוז של מתכת אחת או מספר המתכות בו גבוה מ 500 PPM (מתכות מסוג מוליבדן, מנגן, סידן, אבץ או מגנזיום),
  • ערכו של מספר בסיס כולל (TBN ) יהיה גבוה מ-3 מ"ג KOH לגרם שמן,
  • על השמן להיות נתון בכלי קיבול המכיל 20 ליטר או פחות.

כמו כן, יישום הצו נדחה ל 17 בינואר 2022 לצורך מתן זמן להיערכות נוספת.

עם זאת, המאבק בנושא לא תם; הצו כפי שהוא מסורבל ומסובך ליישום; כמו כן, לדעת איגוד לשכות המסחר די בכך ששמן עומד בקריטריון אחד למתן הפטור ממס, כדי להכיר בו כמוצר שאינו מיועד לשמש כתחליף דלק לא תקין, ולפיכך יש לפטור אותו מהמס. גם בנושא גודל האריזות יש עדיין מקום לתיקונים, היות וחלק מהצרכנים בתחומי הרכב והתעשייה רוכשים כדרך קבע כמויות גדולות של שמנים לצורכי תחזוקה, תפעול או שימוש בתהליך הייצור, ואין מקום למסות אותם בשל שימוש באריזות בגודל סיטונאי המתאים לסוג פעילותם.

 

איגוד לשכות המסחר ימשיך לפעול לקידום מתווה יעיל ואפקטיבי למאבק בעבריינות מהילת הדלק, שאינו מטיל עונש קולקטיבי על המגזר העסקי ועל הצרכן הפרטי, תוך שיפור, הרחבת ופישוט ביורוקרטי של מתווה הפטורים מהמס.

למידע נוסף בתחום זה