עדכון לחברי הלשכה – השפעת התפרצות נגיף הקורונה על פריקה וטעינה של סחורות בנמלי הים; שינוי בנוהלי משרד הבריאות

עובדי הנמלים בישראל סירבו לפרוק סחורות מחשש לקורונה חרף הנהלים שהוציא משרד הבריאות, ובעקבות פניית הלשכה למשרד הבריאות חל שינוי בנוהלי העבודה כדי לאפשר מהלך עבודה תקין בנמלי הים. 

קורונה: עדכון לתאריך 12.3.2020

  • חיפה: מצ"ב הוראות חדשות לטיפול באניות שמגיעות לחיפה והנחיות לצוות באנגלית. 
  • אשדוד: צפיפות קשה בנמל אשדוד בגלל חוסר ידיים

 

*לעדכון הנחיה של ראש מינהל המכס בדבר אי הכללתן של עלויות הובלה נוספות בערך העסקה שנגרמו עקב הכרזת תום מסע בלימסול לחצו כאן

 

בעקבות פניות של יבואנים חברי לשכה, כי עובדי נמלי הים מסרבים לפרוק אניות מסע שהגיעו מאיטליה, הלשכה פנתה למשרדי הבריאות, התחבורה ורשות הספנות בבקשה להתאים את ההנחיות הנוגעות לפריקת אוניות, בהתאם למקובל בעולם.

 

להנחיות החדשות של משרד הבריאות גללו מטה

 

במכתב ששלח נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז, אוריאל לין לשר הבריאות יעקב ליצמן ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ', נמסר כי השפעת העיכובים של אוניות המשא תבוא לידי ביטוי בעליות מחירי המזון לקראת פסח. כל עיכוב מעלה את מחירי המוצרים ועלול לגרום למחסור בפסח. מנתוני אגף הכלכלה עולה כי יבוא מזון מהאיחוד האירופי עמד ב-2019 על 2.5 מיליארד דולר, מהם כ-10% יבוא מאיטליה. מדובר בהפסדים של מיליארדי שקלים, מאחר וזה כולל תוצרת מוגמרת וגם בחומרי גלם, כך שהפגיעה עלולה להיות בכל תחומי המזון. 

 

לאור פעילותנו, משרד הבריאות שינה את הנחיותיו לנמלי הים בעניין טיפול באניות שהגיעו מאיטליה וממדינות המזרח. ממשרד הבריאות נמסר: "אין מניעה בקבלת סחורות מאיטליה. נהלים ברורים הועברו לרשות הספנות ומשרד התחבורה".

 

להלן הנחיות מעודכנות של משרד הבריאות בנוגע לעליית עובדים על ספינות משא אשר מגיעות לנמלי הים של ישראל, המתייחסת ל 2 מצבים אפשריים:

רשימת המדינות לגביהן יש כעת התראה של משרד הבריאות (נכון ליום 2.3.20: סין, הונג קונג, תאילנד, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית, יפן, איטליה – להלן "מדינות ההתראה")
1. אין על הספינה אנשים / עובדים שבאו ממדינות ההתראה:
א. ניתן לפרוק את הסחורות
ב. אין צורך במיגון כלשהוא
2. יש על הספינה אנשים / עובדים שהיו ב-14 הימים האחרונים באחת ממדינות ההתרעה:
א. ניתן לפרוק את הסחורות.
ב. יש להימנע ככל הניתן ממגע עם אותם אנשים (הגדרת מגע: שהייה של יותר מ-15 דקות במרחק של פחות -2 מטר).
ג. אם אין אפשרות להימנע ממגע איתם, וקיים סיכון כי המגע יימשך מעל ל-15 דקות במרחק של למטה מ-2 מטר – מומלץ להשתמש במסיכות כירורגיות וכפפות
ד. אין סיכון למי שלא בא במגע עם צוות הספינה והם אינם זקוקים למיגון כלשהוא

פרטים לתקן של הציוד לסעיפי 2ג'
1. מסיכת פנים – 3 שכבות תקן ישראלי 48105 (לרוב של חברת קימברלי קלארק)
2. תקן כפפות – מורכב ממספר תקנים שכולן צריכים להתקיים:
א. עמידות לחיתוך, קריעה וניקוב: תקן e420
ב. עמידות לחום ומגע: en407
ג. עמידות לסביבה רטובה ויבשה: en511
ד. יכולת לעמוד מול חומרים כימיים וביולוגיים: en314. הכפפות המומלצות אן כפפות ניטריל ללא אבקה

 

נכון ליום שלישי 3.3.20 ,שני הנמלים עובדים על פי הנחיות החדשות של משרד הבריאות.

 


חברי לשכה הנתקלים בבעיות בנמלים אשדוד/חיפה בפריקת סחורות אנא יידעו אותנו:
אגף כלכלה 03-5631016 או israelam@chamber.org.il

 

ידיעות בנושא השפעת נגיף הקורונה על המגזר העסקי

  • לידיעה בנושא עליית המחירי צריכה עקב עיכובי הנמלים בYNET, 1.3.2020, לחצו כאן
  • לידיעה בנושא השפעת הקורונה על המגזר העסקי והצעות לדרכי התמודדות, 26.2.2020, לחצו כאן

 

מצורפים לעיונכם

- מכתב פניה לשר הבריאות

- מכתב פניה לשר התחבורה

- התמודדות עם תחלואת נגיף קורונה החדש - עדכון 05.03.20

- Coping with COVID19 - update 5-Mar-2020

למידע נוסף בתחום זה