גדעון רייס | חבר הנהלת איגוד החלפים לרכב ומנכ"ל ביתן ספרק | מאמרי דעה | 04/12/2014

חוק רישוי שירותי רכב – עידן חדש בתחום התחזוקה והחלפים ברכב

בימים אלה מגיע חוק רישוי שירותי רכב לישורת האחרונה לקראת אישורו בוועדת הכלכלה ומשם לאישורה הסופי של מליאת הכנסת.

משק הרכב, שמשרת את רוב הציבור בארץ, סובל מסימפטומים הדומים לשאר הענפים במשק הישראלי. הוא מאופיין בביורוקרטיה כובלת ובשליטתם של גופים כלכליים רבי עוצמה המכתיבים רמות מחירים שאין דומות להן בעולם. חומות מכס, תקנים, פקידות מסורבלת, ניירת מיותרת, נהלי בדיקות, התנהגות מונופוליסטית לכאורה, כל אלה מוסרים אחד לאחד תוך מאמץ מרוכז אשר מנהל בשנתיים האחרונות משרד התחבורה והעומד בראשו, השר ח"כ ישראל כץ.

מאחורי הקלעים מתנהל מאבק אשר רק לעיתים רחוקות נחשף לתקשורת. יבואני רכב, מוסכים, יבואני חלפים, שמאים, חברות ביטוח, חברות ליסינג, לוביסטים, נציגי מועצות ציבוריות, עמותות ושאר בעלי אינטרסים מגיעים שבוע אחר שבוע לאולם וועדת הכלכלה, עוקבים אחר הדיונים, ההצעות וההחלטות אשר ייגעו, בסופו של יום, בכיסו של כמעט כל בית בישראל.

בתחום החלפים, המרכיב המכריע בתחזוקה ותיקון הרכב, מבשר החוק עידן חדש. חרף הניסיון להציג את החלקים המקוריים כסמן הימני של האיכות, אימץ משרד התחבורה את אשר מוכר וידוע בכל העולם – רק שוק פתוח וחופשי של חלפים, לאוו דווקא מקוריים, תוך פיקוח ואכיפה של תקנים לחלקים הרלוונטים לבטיחות, יבטיחו מחיר הוגן ותחזוקה יעילה של הרכב.

מאות שעות של דיונים, אלפי מסמכים, חוות דעת, התנגדויות של בעלי אינטרסים, תגובות רעשניות של הנוכחים בדיונים, תקשורת מטעם, כל אלה רק מוכיחים את המשמעות הדרמטית של יישום החוק על אלה המוצאים את פרנסתם בתחום הרכב ועל הנהג אשר נושא על גבו מזה שנים את העיוותים של משק הרכב בישראל.

יבוא רכב שלא דרך סוכן בלעדי, מחויבות למתן אחריות עולמית ללא תלות היכן נרכש הרכב, חובת הצגת חלופות לבעל הרכב המגיע לטיפול ותיקון, שקיפות במחירי החלפים, הסרת תקנים וחסמים ייחודיים למדינת ישראל, מתן אפשרות ליבוא חופשי של חלפים, כל אלה יביאו את משק הרכב בישראל להידמות לשאר המדינות המתוקנות בעולם ויאפשרו תחרות על כיסו של בעל הרכב, מבחר חלופות ומחירי תחזוקה שפויים.
 
פורסם בגלובס ב- 21.12.14
למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.