עו"ד מוריה כלפה | מנהלת איגוד בתי המלון באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 26/05/2022

זעקת בעלי המלונות העצמאיים

הקיץ מתקרב בצעדי ענק ועימו החופשות, ובקורלציה מרתקת נשאי אומיקרון שבים לצוץ בינינו. כמעט שכחנו, אבל הנגיף התפשט בתחילת השנה והוביל לשיאי תחלואה שטלטלו את כל בתי המלון בארץ. הפגיעה הקשה ביותר היתה בבתי המלון העצמאיים. רק בינואר האחרון ירדו הכנסותיהם בכ־80%.

הממשלה אמנם נמנעה מהכרזה על סגר רשמי, אך בפועל, הישראלים מיעטו להזמין נופש, ובמקביל, כמעט שלא הגיעו תיירים מהעולם בשל הגבלות הכניסה לארץ. מנתוני הלמ"ס עולה כי בינואר נרשמו בכלל בתי המלון רק כ־72 אלף לינות תיירים, שמבטאים 91% צמצום בתפוסה לעומת 2019. התפוסה הארצית הממוצעת בבתי המלון היתה נמוכה והסתכמה בינואר רק בכ־29%. סטטיסטיקה היא עניין של ממוצעים, בל נפספס את התמונה המלאה: בינואר נפער בור גדול בין אזורים בארץ. כך, למשל, באילת, שבה רוב המלונות הם חלק מהרשתות הגדולות ומבוססים על תיירות הפנים, הגיעה בינואר התפוסה ל־44%, וגם בים המלח היא הגיעה ל־39%.

אבל באזורים אחרים, שמסתמכים בעיקר על תיירות נכנסת ומתאפיינים בעיקר בבתי מלון עצמאיים, הגיעה התפוסה רק לכמחצית מאילת ומים המלח. בטבריה ובירושלים הגיעו בינואר בקושי ל־19% תפוסה, וגם בתל אביב עמדה התפוסה על 22% בלבד. כ־200,000 אזרחים מועסקים בארץ במלונאות. יש בהם: פקידי קבלה, חדרניות, מלצרים, צוותי תחזוקה, אנשי ביטחון, טבחים, אחמ"שים, ברמנים, קבלנים ועוד. בעלי בתי המלון העצמאיים חשו בינואר ובפברואר חוסר אונים: האם להוציא שוב את העובדים לחל"ת ולצמצם הוצאות תפעול שוטפות, או לנסות ולשרוד, חרף הוצאות כוח אדם גבוהות, בתקווה לימים טובים יותר?

רובם מתמודדים עם חנק אשראי בבנק ומצוקת תזרים מזומנים. עבורם מענקי המדינה הם בלון חמצן, שימנע מהם להיבלע על ידי בעלי ההון, שמחזיקים ברשתות בתי המלון הגדולות. מבחינת הצרכנים, העיקרון ברור: ככל שיש יותר בתי מלון בבעלויות מגוונות, כך גדלה התחרות על הכיס שלנו. ובכל זאת קרן אור: מתחילת מגיפת הקורונה, הותרה באופן מלא כניסת התיירים לישראל רק לשבועיים (בתחילת יולי 21'). החלטת הממשלה מהזמן האחרון לפתוח מחדש את השמיים לתיירים היא מאורע משמח למלונאים, שמתחילים לראות ניצני התאוששות.

אין ספק כי להחלטה בעניין מענקי הסיוע לעסקים, שנמצאת כעת על שולחן ועדת הכספים בכנסת, משמעות דרמטית עבור בעלי בתי המלון העצמאיים, שטרודים במלחמת הישרדות כלכלית אכזרית. וגם הם מבינים שאין ברירה אלא לממן בינתיים פעולות תחזוקה, שיפוצים ורכש, כדי להיערך לגלי תיירות משמעותיים. אלא שבתווך לא נכנסו לחשבונות הבנק של בעלי המלונות כספי הפיצויים, שהובטחו מיולי-דצמבר 21'. החשש הוא שעד שהממשלה תעביר את המענקים לבעלי המלונות העצמאיים, לא יישאר מה להציל.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.