עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 29/08/2021

פריחת עודף הרגולציה

ארבע שרות ושרים, שניים מסיעת מרץ ושניים מסיעת העבודה, אינם אוהבים את פרק הרגולציה בחוק ההסדרים במשק המדינה. אני יכול להבין אותם גם אני לא אוהב פרק זה.
גם לי הרעיון להקים רשות רגולטורית מרכזית שתפקח על כל הרשויות הרגולטוריות האחרות נראתה בעבר כמיותרת ומכבידה. אבל הצעת חוק זו לשינוי פני הרגולציה בישראל לא נעשית מתוך אהבה היא נעשית מכוח ההכרח ואנו למודי ניסיון על פני עשרות שנים.

במשך 30 השנים האחרונות צומחת הרגולציה בישראל ללא מעצור. היא לא בדיוק מגינה על הציבור בפני דורסנות המגזר העסקי, היא לאמיתו של דבר משיגה את ההפך. היא חונקת את המגזר העסקי ולא לתועלת הציבור אלא תוך גרימת נזק לכלכלת המדינה ולציבור בישראל בכללו.

באוקטובר 2014 העבירה ממשלת ישראל החלטה מרכזית וחשובה שהיא החלטה 2118. יעודה היה צמצום נטל הרגולציה בישראל.
על פי החלטה זו, כל רשות רגולטורית הייתה אמורה להוריד את נטל הרגולציה על פי שיקול דעתה ב 5 אחוזים מדי שנה במהלך תקופה של 5 שנים, הווה אומר, עד סוף 2019 היה נטל הרגולציה בישראל אמור לרדת ברמה של 25 אחוזים. אם היינו עומדים ביעד זה כלכלת ישראל הייתה מתפתחת עוד שני שלבים קדימה, והיו לנו יותר משאבים גם למטרות בטחון וגם למטרות חברתיות. היינו מייצרים יותר מקומות עבודה והמגזר העסקי יכול היה להתפתח יותר ולתועלת המדינה כולה. אבל זה לא קרה.

המניע בישראל ליצירת רגולציה נוספת הוא כוח חזק, בלתי מרוסן, הפרוס על פני רבדים רבים של רשויות המדינה. רשות רגולטורית הפועלת מכוח סמכויות המוענקות לה בחוק היא בעצם הרשות הסטטוטורית. היא רשאית ליזום רגולציה ועוד רגולציה והכל בטענה שהיא מגינה על אינטרס ציבורי איזשהו, אבל זה לא נעשה בשיקול דעת ובאיזון נכון של אינטרסים והבנת פעילות המגזר העסקי.

אם רשות סטטוטורית לא תהיה מרוסנת, עם השנים אנו נהיה עדים למפלצות רגולטוריות הגדלות אט אט. שכבת רגולציה על עוד שכבת רגולציה. חשיבה שהצרכן הוא אינפטיל חסר דעת, תינוק בן יומו שצריך להגן עליו על כל צעד וצעד שהוא עושה בפעילותו הצרכנית. רשויות רגולטוריות שואפות לגדול ולהתרחב. לבקש עוד תוספת כוח אדם, ולייצר עוד רגולציה לא על שום שהנשים והגברים המאיישים רשויות רגולטוריות אלה הם בעלי כוונה רעה, אלא על שום שבמהלך השנים הם מאבדים את כוח השיפוט ואת כוח החשיבה המאוזנת, מעין דפורמציה פרופסיונלית.

הם מתחילים לראות את פעילות המשק כולו ואת פעילות המשק דרך המשקפיים המאוד צרות של תחום עבודתם המוגדר. קל להם מאוד ליזום עוד שכבה רגולטורית ולשכנע את השרים להם הם כפופים עד כמה זה צודק.
ובהרבה מקרים, השרים עצמם יוזמים רגולציה מחודשת בניגוד להחלטת ממשלה, על שום שלדעתם זה יכול לתת להם דימוי להישג פוליטי כזה או אחר.

המאבק הוא לא נגד קיומה של רגולציה, המאבק הוא נגד התפתחות של עודף רגולציה. על פי ארגון ה OECD מחיר הרגולציה בישראל הוא לא פחות מ 75 מיליארד ש"ח בשנה, גם אם הם הגזימו והמחיר הוא רק 50 מיליארד ש"ח בשנה, האם אלה שמוכנים לתמוך בהמשך פריחתה של הרגולציה בישראל מבינים את המשמעויות האמתיות של מחיר זה.

נוכחנו שלאחר שהתקבלה החלטה הממשלה 2118 שהייתה החלטה טובה שקולה ומאוזנת, שגם אפשרה לרשויות רגולטוריות להפחית רגולציה באופן סלקטיבי, שרי ממשלה יזמו לא פחות מעוד 20 חוקים בעלי אופי רגולטורי. וחברי הכנסת יזמו עוד 20 הצעות חוק פרטיות בעלי אופי רגולטורי.

יש כאלה הרואים את תמונת המצב בצורה דוגמטית ושגויה כאילו יש פה מאבק בין הציבור לבין המגזר העסקי, ולפעמים מנופפים בשמות של חברות גדולות שיצרו רווח גדול. אבל המגזר העסקי בישראל, זה לא חברות גדולות, זה בעיקר חברות בינוניות וקטנות. גם הגדולות, גם הבינוניות וגם הקטנות תורמות תרומה מכרעת ליצירת מקומות עבודה בישראל, לגידול בתוצר ולהרחבת משאבי המדינה.

אסור להתמסר לחשיבה דוגמטית המנופפת בדגלים עקרוניים. בהרבה מקרים הדגל האידאולוגי משיג ההפך ממה שאנחנו רוצים להשיג בעולם המציאותי. מי שהתנסה עם המציאות הרגולטורית בישראל לא יתקשה להבין שישראל לעולם לא תוכל למצות את יכולותיה האמתיות בתחום הכלכלי אם לא נדע לרסן את צמיחתה המתמדת של הרגולציה. מי שדואג באמת לחברה טובה יותר מוטב שיכוון את מרצו לא אל המגזר העסקי אלא למגזר הציבורי, על מנת שיחס המגזר הציבורי לתושבי המדינה ולאזרחיה יהיה מנומס יותר, יעיל יותר, רגולטורי פחות וביורוקרטי פחות.

מעריב 29.8.21

המפלצת הרגולטורית: הסיבה שהכלכלה בישראל לעולם לא תמצה את יכולותיה

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.