עו"ד שושנה רבינוביץ' | בעלת משרד עו"ד שושנה רבינוביץ' | מאמרי דעה | 17/11/2020

איקאה מבקשת הגיון והתנהלותה ראויה לשבח לא לגנאי

האם איקאה יכולה לפתוח את סניפיה בישראל בכפוף לתו הסגול?

נראה שהתשובה הפשוטה היא שכן. אין מניעה משפטית, בוודאי שלא במתכונת המוצעת: פתיחת פחות ממחצית החנות תוך הצעת מוצרים שהם חיוניים לתחזוקת הבית בלבד. התקנות הרלוונטיות מאפשרות לחנויות שעיקר עיסוקן מכירה של מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית לפעול, לצד חנויות לממכר מזון ופארם. כל עוד אין הגדרה מדויקת בתקנות מהו "מוצר חיוני לתחזוקת הבית" ניתן להסתמך על ההיגיון והשכל הישר, לפיהם מוצרים כגון כלי מטבח, כלי מיטה, כלי עבודה, מגבות ושלל מוצרים דומים שאיקאה מציעה למכירה, חיוניים לתחזוקת הבית. על פי מסקנה זו, חנויות לתחזוקת הבית של חברות אחרות, קטנות וגדולות כאחד, נשארו פתוחות.

על אף זאת, מנהליה של איקאה בחרו לפעול בזהירות. ברור שהסערה שקמה בפתיחה הקודמת - שגם היא היתה חוקית לחלוטין - שיחקה תפקיד. איקאה לא מעוניינת בדעת קהל שלילית. כך שגם אם משפטית אין מניעה להיפתח, היא העדיפה להתאזר בסבלנות, לקבל את עמדת ההנהלה בשוודיה ולהתייעץ עם עורכי דינה טרם התנעת המהלך. בשלב שני, לאחר שמשרד הבריאות הביע עמדתו בתקשורת, בחרה איקאה, בהחלטה אחראית, להשהות את החלטתה ולקבל הכוונה ממשרד הבריאות. אלא שתשובות ברורות מצד הרגולטור כנראה לא מגיעות והיא שוב נמצאת במרכז הביקורת.

האירוניה היא כי ההתלבטות של איקאה והחלטתה לא רק להסתמך על חוות דעת משפטיות, תוך העדפת ניסיון להידברות עם הגורמים המוסמכים טרם פתיחת החנויות, וזאת על אף שכבר השיבה מאות עובדים מחל"ת, צעד לא פחות חשוב כשלעצמו, נתפסת כהתנהלות שלילית (ראה מאמר דעה של שושנה חן ב-ynet תחת הכותרת "שלומיאליות או זחיחות יתר? כך איקאה נופלת פעם אחר פעם").

טענת חוסר השוויון והפגיעה בתחרות, כפי שנשמעה על ידי איקאה, כאשר חנויות אחרות לתחזוקת הבית פתוחות באין מפריע, ברורה. טענת חוסר השוויון נשמעת גם מפיהם של בעלי חנויות ודוכנים סגורים בקניונים ובשווקים, שתוהים מדוע הם שונים מחנות גדולה או מחנות רחוב. אבל משום מה, כאשר טענה זו נשמעת מפיה של איקאה היא פחות לגיטימית.


הבעיה האמיתית היא לא חוסר השוויון אלא חוסר ההיגיון בהחלטות מי יכול לפתוח ומי לא. חוסר היגיון זה מייצר התבטאויות של הקמעונאים כאילו הם נלחמים אחד נגד השני. זה לא נכון וזה לא בריא.

הרי, לכולנו אותו אויב שהוא נגיף הקורונה. ולכולנו אותה מטרה: להוריד את נתוני התחלואה בישראל. ההגבלות המוטלות לשם השגת המטרה חייבות להיות לא רק אפקטיבית אלא ברורות, מובנות וברות יישום.


איקאה לא נלחמת נגד עוסקים אחרים. היא מבקשת לפעול על פי המתווה שמשרד הבריאות מאפשר. לא יותר אך גם לא פחות מזה.

חבל שהקול המתון וההגיוני שנשמע מפי מנכ"ל איקאה מתורגם להססנות. התרגלנו לשיח אגרסיבי. כולי תקווה שדווקא קריאתה של איקאה למסר ברור ואחיד מצד המחוקק תשמע.

 

***

עו"ד שושנה רבינוביץ הינה עורכת דין העוסקת בדיני צרכנות, משפט מסחרי ודיני מסחר בינלאומי.

אתר החברה | shosh@law-sr.co.il | רחוב אחד העם 35, תל אביב | 03-7266111

גילוי נאות: הכותבת היא עורכת דין שעוסקת בדיני צרכנות ואיקאה בין לקוחותיה.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.