עו"ד אליס אברמוביץ | בעלת משרד עו"ד לענייני דיני מכס וסחר בינ"ל | מאמרי דעה | 09/09/2019

קנס חדש על בעלי מטענים מסוכנים

  • מהו קוד IMDG למטענים מסוכנים?
  • איך קוד זה מיושם במסגרת הדין הישראלי (תקנות הנמלים), ומה ההשלכות על יבואנים?
  • מה היקף הקנסות שחברות הספנות Hapag Lloyd ו- Evergreen הודיעו כי יגבו עבור אי הצהרה על מטען מסוכן במכולה?
  • איך קוד זה קשור לסוגיית אמנת SOLAS בהקשר של שקילת מכולות?

לאחרונה, הודיעו שתי חברות ספנות כי בכוונתן לקנוס בעלי מטענים שלא יצהירו על מטענים מסוכנים המומכלים במכולה, בהתאם לקודקס הבינלאומי הימי למטענים מסוכנים, הידוע כקוד IMDG. בהתאם לקוד IMDG, לכל קטגוריה נקבעו נהלי תובלה בטוחים, הכוללים הנחיות לגבי אופן האריזה, מקום ההטענה המתאים באוניה ועוד. כך, למשל, מטענים העלולים להתפוצץ יש לאחסן הרחק ממגורי צוות האוניה, ומטענים רגישים לחום יש לאחסן הרחק מאזורים חמים כגון מיכלי דלק ומנועים.

 

הודעותיהן של חברות הספנות Hapag Lloyd ו- Evergreen לגבי הקנסות שבכוונתן להטיל על דיווח שגוי או כוזב, מגיעות בעקבות שורה של מקרי שריפה שאירעו באניות מטען בחודשים האחרונים. על פי נתונים שפורסמו על ידי ארגון CINS מקורן של 25% מהשריפות הפורצות באוניות במטענים מסוכנים המצויים במכולות, ואשר לא דווחו כהלכה על ידי בעליהן במסגרת קוד IMDG, ועל כן לא טופלו בהתאם להנחיות הרלוונטיות. עם זאת, מידיעות שפורסמו באינטרנט לגבי השריפות המנויות לעיל מתחילת השנה עולה, כי לפחות בחלק מהן האש שפרצה התגברה בעקבות תנאי מזג אוויר חריגים, שכללו רוחות חזקות במיוחד. אם לא די בכך, בארגון CINS חברות כיום רק 17 חברות ספנות המזרימות לה מידע, כך שהמובהקות הסטטיסטית של הנתונים עליהן נסמכת המסקנה – מוטלת בספק.

 

כך, שוב מוצאים את עצמם בעלי המטענים כשהם נאלצים לשאת בעלויות עצומות, המבוססות על נתונים מוטלים בספק. מוזמנים לעיין במאמר המלא בקישור הבא

 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.