מנכ"ל משרד התחבורה: "חוק רישוי שירותים לרכב בא ועושה סדר בכל התחומים. השוק יצטרך לפעול בהתאם ואני מקווה שיהיו לכך תוצאות בשטח"

"אנחנו התחלנו את חוק שירותים לרכב במסגרת רפורמה, היה לנו הרבה מאוד פעילויות עד שנת 2011, בשנים שלפני, עניין הרפורמה של יבוא מקביל ועוד כל מיני פעילויות ויוזמות כאלה ואחרות. כשהתחלנו ב- 2011 את בחינת הענף והתחרות בענף הרכב, מאז זה התחיל להתגלגל, הייתה הוועדה של ירון זליכה ואז צוות יישום בראשותי שבחן מה ניתן ליישם ואיך להפוך למשהו רציני. ראינו הזדמנות פז לעשות סדר ואז נכנס נושא החלפים, השמאות, הביטוח – כל התחומים. שנים רבות התגלגל בכל מיני צווי פיקוח ודברים שהיו כל מיני שאריות בפקודת התעבורה משנת 1961 ואישורים ונהלים ותקנים וגם דברים שנכנסו במהלך השנים, הוואקום נתן לכל מיני גורמים להכניס נהלים והמצאות, דבר שלא היה."

כך אמר עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, היום (9.1.15) בפאנל בנושא 'חוק רישוי שירותים לרכב – היום שאחרי', שהתקיים במסגרת ועידת Cars2015 הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר.

עו"ד דן כרמלי משנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר, שהנחה את הפאנל פתח ואמר כי עד להצעת החוק, כל ההוראות הרגולטוריות שהסדירו ענף כ"כ חשוב למשק בישראל, יכולנו למצוא אותם מפוזרים בכל מיני דברי חקיקה ועוד, האם באמת המנגנונים בהצעת החוק יביאו להורדת יוקר המחייה?

יצחקי: "החוק בא ועושה סדר בכל התחומים, מה ששנים לא היה. לגבי עניין יוקר המחייה, כל מה שחשבנו שבהחלט יבוא ויוריד ויפתח לתחרות, אבל יושבים פה אנשי השוק, אלה שבפועל מטפלים בדברים ביום יום, במסחר ובכלכלה של הדברים, הבסיס המשפטי, הארגוני, המקצועי קיים. השוק יצטרך לפעול בהתאם ואני מקווה שיהיו לכך תוצאות בשטח."

"מחירי הרכב נתונים להשפעות של דברים אחרים, מטבעות, מיסוי, אפשרויות של אספקה בעולם, יצרנים כאלה ואחרים ולכן יש פה הרבה מאוד מרכיבים. אך כפי שבאתי ואמרתי יצקנו הבסיס המשפטי, הארגוני והמקצועי לאפשרות של תחרות והפחתת מחירים, מקווה כי בפועל נראה התוצאות."

"הכוונה בחוק זה לעשות את הטוב ביותר, כמובן שיש פה ורואים ושומעים יש אינטרסים מנוגדים ואנחנו מקווים לעשות כמה שיותר טוב, כמובן שלא כולם יהיו מרוצים, לכל אחד הכיוונים שלו, החוק יעבור ותוך כדי תנועה יהיו תיקונים ושינויים. אנחנו בכיוון נכון, גם לגבי מה שצריך לשפר, נעשה בהקדם."

מוני בר יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכות המסחר, אמר כי "משרד התחבורה השיג את מטרתו של הוזלת מחירי הרכב אולי בלי שנקט בצעדים אגרסיביים. בשנת 2014 נמכרו 240,000 רכבים סה"כ ועסקאות מיד שנייה היו כ- 800,000, זאת אומרת שמרבית האנשים לא קונים מכונית חדשה. חברות הליסינג מקבלות הנחה, לפעמים קטנה או גדולה, בגלל שיש בינם תחרות משוכללת וקשה, ההנחה הזו מגיעה למשתמש הליסינג והמשמעות היא הורדת מחיר לצרכן, אחרי 3 שנים אותה הנחה שניתנה ליבואן מגיעה לאדם הפרטי לאחר שהוא קונה את המכונית כמשומשת. נוצר מצב כי היום גב' כהן מחדרה יכולה לקנות מכונית בת 3 שנים, שהמחיר שלה הוא כ- 50% מהמכונית החדשה. סבסוד צולב אומר כי כשקונים מכונית אצל היבואן במחיר מלא וחב' הליסינג עם הנחה גדולה, אני קורא לזה כוחות שוק. שלשום מכרתי לסיטונאי גדול 15,000 כרטיסים לברלין וזה חצי מהמחיר שאנו מוכרים לכל אחד ואחד מכן כאן, זה לא סבסוד סולד זה כוחות שוק."

"אני חושב שאותה מערכת יחסים בין היבואנים לבין עצמם יש תחרות קשה מאוד, עובדה שחלקם העלו מחירים השנה וחלקם לא, יש כאלה שהוזילו דגמים מסוימים. יתרה מזאת, המשתמש שהוא לקוח הליסינג, מי שהעלה מחיר זה ישפיע לו מחר בבוקר על שווי השימוש, כך שאותה מערכת של כלכלה חופשית מתקיימת בין היבואנים לחברות הליסינג. כשיבואן מוכר לי 1,000 מכוניות הוא מרים טלפון והעסקה נסגרת לעומת זאת למכור 1,000 מכוניות לאדם הפרטי זה אומר להחזיק אנשי שיווק, פרסום, מכירות ועוד, יש בזה עלויות וכאן הכלכלה בשוק החופשי באה לידי ביטוי."

בר מקווה שבעתיד הקרוב יורידו ויצמצמו את הליכי הביורוקרטיה, הליך אופן העברת הבעלות על רכב ישתפר ותשלום אגרות שנתיות ויהפוך למקוון ויקוצר ולא יהיו תלויים בסניפי הדואר. זה יחסוך כסף למדינה, בירוקרטיה למשרד התחבורה, יחסוך לנו ויחסוך לאזרח המון טרטורים.

יקי אנוך נשיא איגוד יבואני הרכב, "אני לא בטוח שבעקבות הצעת החוק נשלם פחות על רכב. חוק רישוי רכב בהחלט בא להחיל סדר אמיתי בענף. התוצאות של החוק מאוד קשה לבוא ולהגיד היום ואני לא מכיר המומחה, כולל אלה שקוראים לעצמם מומחים שאומרים שיקרה כך וכך. ענף הרכב הוא ענף רב לאומי שמתמודד עם גורמים חיצוניים שלא שולטים בהם, כמו המטבע, הדולר, אין ספק שאנחנו נראה השנה שינוי במיקומים, בטבלה, אנחנו עדים שהשוק היה עד לפני שנה וחצי בסדר גודל של 30% יותר יקר, היום הוא חזר למימדיו הנורמאליים."

"יש שני דברים בחוק רישוי רכב – הראשון אכיפה, לצערי היום אין במשרד התחבורה סיירת אכיפה או כל גורם אוכף, אז החוק לא חוק. תורידו מצלמות המהירות כולם יסעו מהר. גם כשיהיה חוק רישוי רכב, אם הפן של אכיפה לא יקבל משמעות החוק הזה ילך לאיבוד כמו חוקים אחרים. הנושא השני, אותן תקוות שתולים ביבוא מקביל – זה פתוח מה 3 או 4 שנים, בקדנציה הקודמת השר לקח זאת כמשימה והעביר יבוא מקביל. מאז ועד סוף שנה שעברה היה יבואן אחד שלהערכתי כל שנה הביא כ- 100 כלי רכב והוא התמקד במותג של פורד. אני שואל, 100 כלי רכב יש בהם כדי להשפיע על שוק של 240,00 מכוניות? לא. הוא לא היה יכול להתמודד מול המחירים של היבואן, הוא הבין שהוא לא יכול להתמודד ואז נטה לכיוון מכוניות שהיבואן לא מביא, זה שוק אחר, האם זה יבוא מקביל? לא, זה יבוא אחר. זה לא עושה תחרות לאף אחד, פשוט לאף אחד. "

רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים , "משרד התחבורה בא והבטיח 15 מפקחים והלכנו למבקר המדינה, זה נבדק ואין. תראה שכונות שכל חניה שם היא מוסך. המפקחים לא הולכים לשם, הענף הפיראטי הולך חוגג. החוק אמור להפוך את הגבלת המקצוע ובעצם להתאים אותם לחוקי היסוד, זה מה שהוא אמור לעשות מלכתחילה, לא קשור לרפורמה של התחרות.

"יש יבואני רכב שיש להם גם חברות אוטובוסים, גם חברות רכב, הסעות, ליסינג, הכל בידיים של בן אדם אחד, יש 4 כאלה שמחזיקים ב- 50% מהשוק. בתחום הביטוח של הרכב, כמו ארה"ב שבה כמעט 30 חברות ביטוח פושטות רכב כל שנה, בישראל יש 4 חברות שולטות ב- 60% בערך מהשוק. החסמים פה מטורפים ופה יש מפקח על ביטוח, אבל על מוסכים אין פיקוח."

"הייתה המלצה לעצור את הסבסודים בין יבואני הרכב לחברות הליסינג. למעשה כל מה שקשור למוסכי הסדר הלך לוועדת היישום, משרד האוצר קיבל דיאטה רצינית, כל מה שקשור בתחום הביטוח, מי שמפקח על מחירים, מי יתקן האוטו, אלה חברות הביטוח, עשינו הפרטה של השלטון בכמה חברות ביטוח, עכשיו מה מקבל הציבור? מקבל רכב חלופי, השתתפות עצמית מופחתת ומוציאים אותו מהמוסך ואח"כ רק אלוהים יודע איך הרכב שלו יהיה. יש 20,000 מכוניות לא בטוחות על הכביש. חברות הביטוח מוכרות הרכבים לסוחרים בשטחים, הן עולות חזרה לכבישים, הגיע לחב' הכלכלה, הוציאו את חב' הביטוח מהצורך לבטל. הצרכן הפרטי מקבל פה חקיקה נגדו, חברות הביטוח מקבלות חקיקה בעדם, שומרים עליהן, שומרים על העמימות, על אי השקיפות, כל צרכן הגיוני אסור לו לתמוך בכל מה שקורה בכל תהליך החקיקה."

"צריך לפרק שליטה, אם לא תפורק השליטה, מה שנשאר איתו זה כותרת של חוק רישוי השירותים לרכב אך רפורמה לא תהא. מוסך מומחה זו חיה נחמדה, אנחנו לא רואים בה כרגע, אם יהיו לנו 20 מוסכים מומחים שיהיה מאוד קשה לקנות ציוד, לקבל מידע ולהביא לקוחות, בסה"כ מוסכים מתחברים לחברת ביטוח כדי לקבל לקוחות, אם ליבואן הרכב או אם לחברת ליסינג יהיה מוסך מומחה אין לו שליטה, יש לו כותרת. לנו חשוב יותר שמשרד התחבורה יישם את מה שהאיחוד האירופי עשה, לפתוח את המידע, להכריח את היבואנים לתת לכל המוסכים הכללים לקבל מידע וזמינות לציוד לכל כלי רכב שיוצר ועלה לכביש, מה שהיום לא זמין ואנו מחכים עוד שנתיים ליורו 6 שייכנס."

לוי מקווה שבעתיד לא יהיו מוסכים פירטיים בישראל. שאוטו מתוקן יתוקן במוסכים חוקיים. שמוסכים יוכלו לקבל ידע ושפע כלכלי. הורדת כל הגזירות של הממשל, הוא אחראי על הכל, שיסגור זאת., המונופול העיקרי שדואג ליוקר המחיה הוא מדינת ישראל , היום להקים עסק זה בלתי אפשרי, לא בגלל החלקים, זמינות וידע אלא כי לא ניתן לשלם מיסים. לפני המלחמות בינינו, שהמדינה תזכור את האחריות המרכזית שלה ליוקר המחיה, לבעיה למלחמות בינינו."

יוסי סקורניק יו"ר איגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, אמר כי "בענף החלפים לרכב ניתן להכתיר את הצעת החוק כמהפכה. משרד התחבורה עשה עבודה חשובה בהקשר של התקינה. היתה פה תקינה שחסמה יבוא חלפים, תקינה יעודית רק לישראל. והחוק מאמץ תקינה בינלאומית ומבטל תקינה ישראלית. יוקר חלקי החילוף מהותי לכל בית בישראל ומתבטא במחיר פוליטת הביטוח. אם יוזלו מחירי התיקונים וחלפים זה ישפיע ישירות על הוזלת עלות הפוליסה. הרי בסופו של יום זה מה שחשוב לציבור, כמה זה יעלה פחות."

"הדבר השני שנתנו פה אפשרות, שחשובה מבחינתנו היא שמוסך יהיה חייב להציע בחלפים לפחות עוד אלטרנטיבה אחת לא מקורית. אנחנו משחקים על כל חלקי הרכב, יש אחוז גבוה שאין חליפי."

"הדבר השלישי, זה הנפקת כלים ייעודים וספרות מקצועית עדכנית למוסכים שהם לא יבואן רכב, זה יגרום למוסכים קטנים להתמחות עם רמת תיקון גבוהה. ברכב יש כ 25 אלף חלקים, מהם כ 150 חלקים בלבד עם היבט בטיחותי ומספר זה עוד ירד. אלה יכנסו להגדרת פיקוח. כל היתר יכנסו להגדרה אחרת ויבוטלו תקנים ישראלים תוך אימוץ תקינה בינלאומית. ומוסך מומחה אם יתנו לו את הכלים הנכונים יוכל להתמחות בסוגי רכבים ולהתחרות במוסכים מורשים. החוק מבחינת החלפים לרכב יהווה מהפכה ויוזיל משמעותית את מחירי אחזקת הרכב למשפחה.

סקורניק מקווה שבעתיד יהיה שוק פתוח ללא שום מגבלות בדיוק כמו בחו"ל, אין שום מגבלה באירופה על החלפים ואין סיבה שתהא פה. שתהיה הזדמנות להתחרות חלפים תחליפיים מול מקוריים ללא שום התניה מהצד, ושחברות הביטוח יוכלו להציע למבוטח לבחור בין עלות תחליפי מול מקורי והלקוח יחליט. שבשורה האחרונה יש הוכחות בלי סוף, כשהסחורה שלנו מגיעה לשוק, הסחורה לצרכן מגיעה יותר זולה. שהביטוח יציע ללקוחות חלפים חלופיים ולא מקוריים וזה יוזיל את הביטוח והלקוח יחליט.

ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל, המתקיימת ב-8-10 בינואר 2015 במלון הרודס באילת, היא יוזמה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, ומתקיימת זו השנה הראשונה. הוועידה עוסקת באתגרים האקטואליים של התנועה המוטורית בישראל, לרבות חוק רישוי שירותי רכב החדש, מיסוי בענף הרכב, חלפים מקוריים מול חלפים תחליפיים וחידושים טכנולוגיים.



בתמונה מימין לשמאל: יוסי סקורניק, עוזי יצחקי, מוני בר, יקי אנוך, רונן לוי, דן כרמלי

קרדיט צילום: יוד צילום

למידע נוסף בתחום זה