"הטכנולוגיה תוביל אותנו במהרה לרכב אוטונומי ורכב שכזה לא יכול לעמוד בפני עצמו, הסביבה צריכה להתאים עצמה" כך אמר פאר סלבי, בעלים ומנכ"ל ספטרוטק

"תחום ה-CONNECTED CAR הוא תחום רחב מאוד. זה מתחיל כמו סמארטפון שמתחבר לאינטרנט ומתקדם עוד. היום הצרכנים נעים עם הרכב שלהם מנקודה לנקודה ומחליפים רכב אחת לכמה שנים. לא בטוח שכולם משתמשים בכל האביזרים שיש להם ברכב. אם כך, עד כמה הצרכן הסופי ישתמש ב- CONNECTED CAR?"

כך פתח רועי גולדברג, כתב הטכנולוגיות בעיתון גלובס, את הפאנל Connected car התקיים במסגרת ועידת Cars2015 הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר, ביום שישי (09.01.15) ועסק בנושא חדשנות וטכנולוגיות בענף הרכב והשפעתן על עתיד התעשייה.
בפאנל השתתפו נתי קציר, מנכ"ל NNG – IGO; גיל שרצקי, סמנכ"ל פיתוח עסקי איתוראן; אלעד צרפתי, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת מוצרים מובילאיי ישראל; ופאר סלבי, בעלים ומנכ"ל ספטרוטק.

קציר ענה לו כי עד היום ידענו לעשות פעולות בסיסיות במהלך הנסיעה, כגון שמיעת מוזיקה, ניווט ממקום למקום. כיום, באמצעותCONNECTED CAR תוכנת הניווט הופכת ל"חכמה" יותר. "אפשר לקבל באמצעותה עוד נתונים מעבר לניווט עצמו, באמצעות שרת שמספק את תנאי הדרך. ניתן לדעת עד 2 - 3 מייל קדימה את תנאי מזג האוויר, האם הכביש רטוב, חלק, האם יש קרח, ולהתחשב בהמלצה האם לעשות פנייה ובאיזו מהירות. בפרויקטים מסוימים שעשינו קיבלנו גם המלצה, במידה והמהירות גבוהה מדי, להאט אותה".

סלבי הוסיף ואמר כי היום משלבים בתחום ה-CONNECTED CAR לא רק את ניהול הנסיעה אלא אף את תחזוק הרכב. "אנו משלבים בין מספר פתרונות בכדי להוזיל עלות המוצר ללקוח. באמצעות רכיב הדיאגנוזה של ה-CONNECTED CAR , הנהג מודע מה צריך לעשות עם הרכב כשהוא ניגש למוסך. בנוסף, אנו גם מספקים פתרונות לחברות הביטוח. החברה יכולה לקבל נתון איך הנהג נוהג, או שהנהג עצמו מגיע עם הנתונים לחברת הביטוח ומבקש על סמך נתונים אלו הצעת מחיר טובה יותר. באותו מוצר אנו משלבים גם מיגון, כגון איתוראן. זהו מוצר אלקטרוני אחד שעושה את הרכב מחובר לענן ונותן פתרונות למספר סגמנטים מתחומים שונים".

כמו כן, שרצקי הצביע על נקודת המבט של משווקי הרכב:"הרווח מה-CONNECTED CAR עבור משווק הרכב הוא גם החיסכון בזמן ובכוח אדם. הוא ידע עם איזו בעיה בדיוק הלקוח מגיע, איך להתמודד איתה".

לדברי סלבי, התכנון הוא כי בעתיד המכוניות תהיינה מחוברות למכוניות אחרות. "הטכנולוגיה היום רצה קדימה ומתפתחת בצעדי ענק. כל נהג יקבל מידע, למשל מספר שניות לפני שמגיע לרמזור, באיזו מהירות הוא צריך להגיע, והרכב יעדכן אותו שהוא מגיב בצורה אוטומטית. הטכנולוגיה היום מאפשרת לדברים להגיע הרבה יותר מהר, ומה שקיים היום ייקח אותנו הרבה מהר לרכב אוטונומי. ורכב שכזה לא יכול לעמוד בפני עצמו, הסביבה צריכה להיות תואמת".

שרצקי חיזק את דבריו:"תעשיית הטכנולוגיה לרכב פועלת בצורה מאוד מדוקדקת ומיישרת קו עם מה שקורה בחוץ. זה קורה יותר ויותר. המניעה עד היום היתה רגולציה, אבל גם זה מתפתח ורואים את השינוי. המשחק פה הוא תוכן, מי שייצר תוכן יותר רלוונטי ללקוח, כמו גם ערוצים נוספים סביב, יהיה במרכז המשחק. רכב אוטונומי הוא לא מילת גנאי. זה לא אומר שכל הנסיעה שלנו תהיה אוטונומית. אנשים אוהבים לנהוג, זה פשוט יעשיר את החוויה שאנשים נהנים לעבור אותה".

צרפתי הרגיע את החשש מפני הטכנולוגיה, וציין כי "היום המכונית בטוחות יותר, התשתיות בטוחות יותר, אך רמת הסחת הדעת של הנהג גדלה. בשל כך נכנס השימוש במוביליי: מצד אחד המידע זורם ודעתו של הנהג מוסחת יותר, אך מצד שני המדינה עכשיו מחייבת התקנה של מערכות כאלה. בשנתיים הקרובות נגיעה למצב אוטומטי של בלימה לפני תאונה; בעתיד הלא-רחוק, נגיע אף לבלימה לפני הולך רגל".
ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל, שהתקיימה ב-8- 10 בינואר 2015 במלון הרודס אילת, היא יוזמה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז בשיתוף עם עיתון גלובס. הוועידה עסקה באתגרים האקטואליים של התנועה המוטורית בישראל, לרבות חוק רישוי שירותי רכב החדש, מיסוי בענף הרכב, חלפים מקוריים מול חלפים תחליפיים וחידושים טכנולוגיים. בוועידה ניתן היה לצפות באישים מובילים בענף הרכב, בהם מנכ"לי חברות, ראשי ארגונים ואיגודים וגורמים ממשלתיים, לרבות: עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת, עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, מוני בר יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכות המסחר, יקי אנוך נשיא איגוד יבואני הרכב, רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, יוסי סקורניק יו"ר איגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, ועוד.
בתמונה מימין לשמאל: פאר סלבי, נתי קציר, גיל שרצקי, אלעד צרפתי, רועי גולדברג
קרדיט צילום: יוד צילומים
למידע נוסף בתחום זה