תפנית חדה במדיניות משרד הפנים בכל הקשור למתן אישורים חריגים להעלאת מס הארנונה

לין: הישג יוצא דופן של שר הפנים הקודם, סילבן שלום. מדובר בשינוי חיובי בגישה של משרד הפנים, לפיה לא עוד מאשרים באופן אוטומטי בקשות להעלאות חריגות של מס הארנונה, כפי שנעשה בשנת 2012. ציפיית האיגוד היא כי זה יהיה דפוס התנהגות הקבע אף בעתיד.

איגוד לשכות המסחר מציין בסיפוק את הירידה התלולה במספר הבקשות החריגות שאושרו על ידי משרד הפנים והאוצר, להעלאת מס הארנונה בשנת 2016.

בשנת 2016 תעלה הארנונה לכלל הציבור והעסקים ב- 1.27%, בהתאם לנוסחת העדכון הקבועה. מעבר לכך, על פי נתוני משרד הפנים, הוגשו 98 בקשות להעלאה חריגה של מס הארנונה לעסקים, מהן אושרו 28 בקשות; 61 בקשות הוגשו להפחתה של מס הארנונה לעסקים, מהן אושרו 25 בקשות.

לגבי מגורים, הוגשו 48 בקשות להעלאה חריגה של מס הארנונה למגורים, מהן אושרו 12 בקשות; 23 בקשות הוגשו להפחתה של מס הארנונה למגורים, מהן אושרו 10 בקשות.

מבדיקת איגוד לשכות המסחר בשנים קודמות עולה כי:
• בשנת 2012, כ- 70 רשויות מקומיות קיבלו באופן סיטוני אישור גורף להעלאות חריגות של מס הארנונה.
• בשנת 2013, אושרו העלאות מס ארנונה חריגות לכ- 50 רשויות מקומיות.
• בשנת 2014, 114 רשויות מקומיות הגישו בקשות לאישורים חריגים לשינוי מס הארנונה. כ- 62 רשויות קיבלו אישור (מלא או חלקי) להעלאת מס הארנונה. 
• בשנת 2015 הוגשו 120 בקשות לאישורים חריגים.

 

נוכח נתונים מעודכנים אלה, הדגיש עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר כי מדובר בהישג יוצא דופן של שר הפנים הקודם, סילבן שלום, בכל הקשור להתנהלות המשרד בהענקת אישורים חריגים להעלאת מס הארנונה. ציפיית האיגוד היא כי זה יהיה דפוס התנהגות הקבע אף בעתיד וכי יוכללו שיפורים נוספים."

לדבריו, "מדובר בשינוי חיובי בגישה של משרד הפנים, לפיה לא עוד מאשרים באופן אוטומטי בקשות להעלאות חריגות של מס הארנונה, כפי שנעשה בשנת 2012 , אלא בוחנים כל בקשה לגופה ולעומקה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי כל עוד הרשויות המקומיות ממשיכות לבקש העלאות חריגות במס הארנונה לעסקים, עושק מס הארנונה נמשך ופוגע בעסקים הקטנים והבינוניים."

יחד עם זאת, מציינים באיגוד לשכות המסחר כי ימשיכו במאבק כדי שמתן אישורים חריגים יעשה בשקיפות מלאה, באישור ועדת משנה לוועדת הכספים בכנסת וכי יש אף לבטל את ההצמדה האוטומטית למדד השכר במגזר הציבורי.

למידע נוסף בתחום זה