משרד הביטחון מפרסם להערות הציבור מספר תיקונים לתקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני בעניין שיווק ורישיון

משרד הביטחון פרסם שני תיקונים לתקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני:

1. תיקון לתקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני (פטור מרישיון שיווק ביטחוני), תשס"ח-2008 קובעות רשימה של פעולות שיווק ביטחוני, כהגדרה בסעיף 14(א) לחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, תשס"ז-2007 (להלן – החוק או חוק הפיקוח), אשר פוטרות מבקש מהחובה לקבל רישיון שיווק ביטחוני בנוגע אליהן.
הגדרת שיווק ביטחוני בסעיף 14(א) לחוק הפיקוח היא הגדרה רחבה הכוללת כל פעולה שמטרתה קידום עסקת יצוא ביטחוני, בישראל או מחוץ לישראל, בכתב, בעל-פה או בכל אמצעי אחר, במישרין או בעקיפין, בתמורה ושלא בתמורה ובכלל זה ניהול מו"מ לשם קידום עסקה כאמור. עוד קובע החוק את סמכות שר הביטחון לקבוע פטור מהחובה לקבל רישיון שיווק ביטחוני.
מוצע להחליף את התקנות הקיימות בתקנות חדשות בהן מוצע להרחיב את רשימת פעולות השיווק שעבורן לא יידרש רישיון ולהבהיר את הנסיבות שבהן פעולות שיווק ביטחוני לא נדרשות כיום ברישיון. הרחבת הפטורים תפחית את הנטל הרגולטורי על היצואנים, תצמצם את העומס המוטל על אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני ותאפשר לאגף למקד את הפיקוח על יצוא ביטחוני במקומות הנדרשים.

2. תקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני (פטור מרישיון ייצוא ביטחוני), תשע"ז-2017, קובעות רשימה של פעולות יצוא ביטחוני, כהגדרתה בסעיף 15(א) לחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, תשס"ז-2007 (להלן – החוק או חוק הפיקוח), אשר יפטרו מבקש מהחובה לקבל רישיון יצוא ביטחוני בנוגע אליהן.
חוק הפיקוח קובע שלוש פעולות שנדרשות ברישיון יצוא ביטחוני: (1) העברה אל מחוץ לישראל של ציוד ביטחוני; (2) העברת ידע ביטחוני; (3) מתן שירות ביטחוני. עוד קובע החוק את סמכות שר הביטחון לקבוע פטור מהחובה לקבל רישיון יצוא ביטחוני.
מוצע לעדכן את הנסיבות שבהן פעולות יצוא ביטחוני לא נדרשות ברישיון יצוא ולהרחיב את רשימת המדינות שלגביהן יחולו תקנות הפטור.
הרחבת הפטורים תפחית את הנטל הרגולטורי על היצואנים, תצמצם את העומס המוטל על אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני ותאפשר לו למקד את הפיקוח על יצוא ביטחוני במקומות הנדרשים.

  • לעיון בטיוטה המלאה ולהגשת הערות באתר החקיקה הממשלתי עד ליום 11.9.22- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה