תכנית לעידוד אכיפה עצמית ליבואנים וליצרנים באמצעות בדיקת התאמה לתקן רשמי בתחומי החשמל ואלקטרוניקה, בניין, כימיה (כולל צעצועים)- היכן שאין חובה בדין לבצע בדיקה

בהמשך לרפורמת התקינה החדשה שנכנסה לתוקף ב-1.6.22, משרד הכלכלה והתעשייה מכריז על תכנית לעידוד היבואנים והיצרנים הקטנים והבינוניים (שהכנסתם הכוללת בשנת 2022 אינה עולה על 20 מיליון ₪) בתחומי החשמל ואלקטרוניקה, בניין, כימיה (כולל צעצועים) לבצע בדיקות עמידה בתקן, על אף שאין חובה על פי דין לבצע בדיקה כזו.

משרד הכלכלה והתעשייה ישתתף במחיר הבדיקה בגובה של עד 2,000 ₪ לבדיקה או 60% ממחיר הבדיקה הנמוך מבניהם, זאת בהיקף כולל של 25 מיליוני שקלים.

כזכור, במסגרת הרפורמה נקבע כי יבוא של מוצרים רבים יעשה על בסיס הצהרה או התאמה לתקינה בין לאומית עליה מבוסס התקן הישראלי, ולא תידרש לגביהם בדיקת מעבדה על התאמת המוצר לדרישות התקן. בתוך כך, הוגברה אכיפתו של הממונה על התקינה בשווקים. אכיפה זו נועדה לפקח על עמידת המוצרים בדרישות התקינה הרשמית, וזאת על מנת להבטיח את בטיחות ובריאות הציבור. לשם כך הושקה מדיניות אכיפה "חכמה" על בסיס הערכת סיכונים ונקבעו בחוק סנקציות משמעותית למפירים.

כחלק ממעקב שוטף אחרי ביצוע הרפורמה, לרבות קשר קבוע עם היבואנים וקבלת התייחסויות מצדם על אופן עבודת הרפורמה בשטח, עלה הצורך של יבואנים רבים להבטיח את עמידת מוצריהם בתקן, בדיקות להן עלות משמעותית עבורם.

 

כעת, יסבסד משרד הכלכלה את הבדיקות, וישתתף במחיר הבדיקה בגובה של עד 2,000 ₪ לבדיקה או 60% ממחיר הבדיקה הנמוך מבניהם, זאת בהיקף כולל של 25 מיליוני שקלים.

בנוסף, במסגרת היוזמה, עוסק שיפעל לאכיפה עצמית שכזו, יחזיק בתעודת בדיקה וישתף פעולה עם מינהל התקינה, עשוי להפחית את חשיפתו לפעולות פיקוח ואכיפה של מינהל התקינה. העוסקים יוכלו לבצע את הבדיקות הוולונטריות במעבדות המוכרות על ידי מינהל התקינה והכוללות את מכון התקנים הישראלי, חרמון מעבדות בע"מ, אי.טי אל בדיקת מוצרים בע"מ וסיסטם מעבדות מתקדמות בע"מ.

כחלק מהשתתפות במסלול סיוע, יאשרו היבואנים את פרסום הבדיקות באופן פומבי באתר מעבדת הבדיקה, על מנת שהבדיקה תוכל לשמש גם למטרת בדיקת השוואה, לשימוש יבואנים מקבילים.

 

  • לעיון במסמכי התכנית המלאים, המפרטים מי זכאי לגשת לתכנית זו, מהן הבדיקות המזכות בסבסוד, רשימת המעבדות אליהן ניתן לפנות לקבלת בדיקה בהתאם לתחומים, רשימת התקנים שבקבוצות היבוא 2+3 (קבוצות הצהרתיות), סכום הסיוע ותקופת הסיוע- לחצו כאן
  • לעיון בהודעה לעיתונות שפורסמה באתר משרד הכלכלה- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה