הנחיה בדבר אי הכללתן של עלויות הובלה נוספות בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא עקב מלחמת חרבות ברזל

להלן הנחייה שהתקבלה מכפיר חן, מנהל מינהל המכס ביום 18.3.23:

הנחייה זו מתפרסמת בהמשך ל-2 הנחיות קודמות שפורסמו עקב המלחמה: 

1. אי הכללתן של עלויות ההובלה (מסוג תם מסע והיטל מלחמה) בערך העסקה לצרכי מכס מיום 16.10.23 

2. אי הכללתן של עלויות הובלה (ביטוח מטענים מפני נזקי מלחמה באמצעות קרן מס רכוש) בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא מיום 7.11.23

 

בהתאם לסמכות הקבועה בסעיף 133 (א)(5)(א) לפקודת המכס, קובע מנהל מינהל המכס כי אין לכלול בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא את עלויות ההובלה הנוספות אשר הושתו/ יושתו על היבואנים
והקשורות באופן ישיר עם מצב מלחמת "חרבות ברזל" ופעילות השילוח הימי מהמזרח הרחוק דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום ה"חותי" בים האדום.

מובהר, כי מדובר בעלויות הובלה, פריקה וטעינה אשר מפורטות בחשבון המטענים ששולמו על ידי היבואנים במישרין או בעקיפין, המתווספות לתשלום שאמור היה להשתלם בגין ההובלה במצב שלפני האירועים בים האדום ואשר נגרמו ליבואן רק במקרים של הסתת מסלול ההובלה מהים האדום לביצוע הקפת יבשת אפריקה וכן במקרים של הסתת השילוח לפריקה בנמלים זרים ושטעונם בסמוך לאחר מכן לישראל (להלן: "העלויות הנוספות").

 

אי הכללת העלויות הנוספות מותנה בכך שהיבואן יצרף להצהרות היבוא הרלוונטיות את כל מסמכי חיוב העלויות הנוספות שהושתו עליו מצד סוכני האוניה/ חברות הספנות (לרבות חשבון המטענים הרלוונטי).

במקרים שעלויות ההובלה מגולמות בתנאי המכר של הספק ומושתות על היבואן, יש לצרף את מסמכי חיוב העלויות הנוספות ששולמו על ידי הספק לסוכני האוניה/ חברות הספנות, לרבות חשבון המטענים הרלוונטי. כמו כן, יש לצרף את פירוט תוספת העלויות בחשבון הספק.

 

יודגש, כי במקרה המפורט לעיל היבואן צריך להיות מסוגל, במידה ויידרש, להוכיח שמחיר הטובין המיובאים, בניכוי מחיר ההובלה, לא פחת מהמחיר שנקבע לפני השתת העלויות הנוספות ושהספק
לא שיפה/משפה אותו ו/או משתתף אתו בעלויות הנוספות של ההובלה בשום צורה שהיא, הכוללת הפחתה בערך (לצרכי מכס) בכל סוג של טובין הנמכרים על ידו.

יש להזין בהצהרת היבוא, את ערך "ההוצאות הנוספות" בשדה הספציפי של "עמלה פטורה" כמו כן היבואן יצרף להצהרות היבוא את כל מסמכי המקור ביחס לעלויות הנוספות לרבות חשבונות מטענים וזאת לצורך הוכחה כי העלויות האמורות עומדות בתנאים המפורטים לעיל.

 

למידע נוסף בתחום זה