פורסמו לביקורת ציבורית טיוטות תיקונים בהקשר של מיסוי מוצרי ומזון ובהקשר של מיסוי ממיסים ומדללים

1. תיקון לצו תעריף המכס בהקשר של מיסוי מוצרי מזון - תפוחי אדמה קפואים, תירס משומר, מלפפונים משומרים וזיתים מעובדים או משומרים שהמכס עליהם לא היה אמור להיות מופחת במסגרת הרפורמה בחקלאות ונטען כעת שבטעות על חלקם ניתן פטור ולכן מוצע לתקן זאת.

2. תיקון לצו הבלו על דלק בהקשר של ממיסים ומדללים.

1. קישור לתיקון המוצע בצו תעריף המכס בהקשר של מיסוי מוצרי מזון ולהעברת התייחסות (עד ה 5.9.23)

ההסבר שניתן עם הפרסום לביקורת ציבורית:

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 20 והוראת שעה מס' 14), התשפ"ב-2022 (להלן- צו ההפחתות) קבע מתווה להפחתה הדרגתית ולביטול של מכסים על מוצרי חקלאות שונים, לרבות ירקות, פירות, שימורים ותשומות חקלאיות.

לאחר שצו ההפחתות הופץ להערות הציבור התקבלה החלטה להחריג ממנו מספר פריטים. בין היתר, הוחלט להחריג ממתווה ההפחתה, תפוחי אדמה קפואים, תירס משומר, מלפפונים משומרים וזיתים מעובדים או משומרים, וזאת לאור הרצון לסייע לתעשייה המקומית הפעילה בתחומים אלה. עקב טעות טכנית בסיווג הטובין האמורים לפרטי מכס, לפי נוסח הצו שפורסם, מתווה ההפחתה חל גם לגבי הטובין שהוחלט שלא להפחית את המכס החל לגביהן. על כן, המצב המשפטי, נכון להיום, הוא שהמכס הופחת גם על טובין אלה.

בצו זה מוצע לתקן את הטעות ולהחזיר את שיעורי המכס החלים על הטובין האמורים, לשיעורים שחלו לפני מועד תחילתו של צו ההפחתות. 

2. קישור לתיקון המוצע בצו הבלו על הדלק בהקשר של ממיסים ומדללים ולהעברת הערות (עד 27.8.23 בשעה 10:00)

צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון מס' 3), התשפ"ב-2021 הטיל בלו על תחליפי דלק, לרבות על ממיסים ומדללים שסיווגם בפרט 38.14.002900 שבתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- תעריף המכס).

צו הבלו על דלק (הטלת בלו) (הוראת שעה מס' 4), התשפ"ב-2022 (להלן- הוראת השעה) תיקן את הגדרת "תחליף דלק", והוסיף בה פסקה חדשה בה מוגדרות תערובות של חומרים המכילות מעל 75% רכיבים שאינם מסווגים בפרטים 27.07, 27.10 או 29.02 לתעריף המכס. בפרטים אלה מסווגים, בין היתר, שמנים ומוצרים אחרים מזיקוק זפת פחם בטמפרטורה גבוהה, שמני נפט ופחמימנים ציקליים. המס שהוטל על דלק זה עמד על 31.78 ש"ח לטונה, במקום 4,270.68 ש"ח לכל טונה. הפחתת המס נועדה להקל על מפעלים העוסקים במיחזור פסולת מסוכנת ואשר קולטים מוצרי דלק משומשים לצורך מיחזור ולעודד את פעילותם, וכן לאור הסבירות הנמוכה שתערובות אלה ישמשו לצרכי הפקת אנרגיה ולמהילה בדלקים אחרים. הוראת השעה נקבעה לתקופה שעד יום ט"ו באלול התשפ"ג (1 בספטמבר 2023), וזאת על מנת לבחון בסוף התקופה את השימוש הנעשה בדלק זה.

על מנת להמשיך לעודד את ענף המחזור ולאור העובדה שעד כה לא נמצא ניצול לרעה של ההטבה, מוצע בצו זה להאריך את הוראת השעה, כך שהיא תחול עד ליום כ"ז באלול התשפ"ד (30 בספטמבר 2024).

למידע נוסף בתחום זה