מתן הרשאה לביצוע בדיקה פיזית ע"י סוכן מכס אחר- החל מה-3.9.23

*עדכון מיום 22.6.23- שימו לב: מועד הכניסה לתוקף נדחה ל-3.9.23. יובהר כי עליכם לנצל את פרק הזמן הנוסף שניתן להתארגנות והיערכות עפ"י ההנחיה החדשה.

להלן הודעה ליבואנים וסוכני המכס שהתקבלה מפי ישי עשהאל, מנהל תחום בכיר תש"ר (תהליך שחרור מהמכס) במינהל המכס ואסנת איבגי, מנהלת תחום בכירה מכס אכיפה במינהל המכס:

כידוע, ישנם מקרים בהם רשות המכס מחליטה לבצע בדיקות פיזיות בטובין מיובאים, בין אם מתעורר חשד לגבי הייבוא, ובין אם מדובר בבדיקה שגרתית. בבדיקות פיזיות כאלו, יהיה נוכח גם סוכן מכס מטעם היבואן. היבואן, בדרך כלל, אם אינו מבקש זאת, לא נוכח בבדיקות כאלו.

ישנם מקרים בהם סוכן המכס שהגיש את הצהרת היבוא נשוא הבדיקה הפיזית, ממנה סוכן אחר כדי שיהיה נוכח במעמד הבדיקה במקומו. 

 

להבנתנו לפי המצב כיום, פעמים רבות, יבואנים מאשרים בייפוי הכוח לסוכן המכס לבצע את ליווי הבדיקות הפיזיות באמצעות סוכן מכס אחר מבלי לציין את פרטיו, ומבלי שאותו סוכן מכס אחר קיבל ייפוי כוח ישירות מהיבואן.
במינהל המכס סבורים שחיוני שהיבואן יהיה מודע לזהות הגורם שמלווה את הבדיקה ושיהיה ייפוי כוח רלוונטי וישיר.

יודגש כי הוראת סעיף 19 (א) בפקודת המכס קובעת, בין היתר, כי "...פתיחת אריזות לשם בדיקה תהיה במעמד בעל הטובין או הנשגר או במעמד מורשהו של אחד מאלה.."

 

לכן, מינהל המכס מפרסם כעת הנחייה למקרים אלו:

החל מיום ה - 2/7/23 במקרים בהם סוכן המכס מעוניין להיעזר בסוכן מכס אחר לשם ייצוג בבדיקה, יידרש סוכן המכס האחר להציג בפני המכס את ייפויי הכוח הבאים:

א. ייפוי הכוח שניתן לו ע"י סוכן המכס שהגיש את הצהרת היבוא (מופיע במערכת);
ב. ייפוי כוח דיגיטלי רגיל שניתן לו ע"י בעל הטובין (היבואן) ובו הוא הוסמך באופן ישיר לייצגו בפני המכס (יש להצטייד בעותק מודפס במעמד הבדיקה).

על היבואנים וסוכני המכס להיערך בהתאם.


נבהיר כי ניתן לתת ייפוי כוח באופן חד פעמי לסוכן מכס שבו היבואן מאשר שהבדיקות הפיזיות יתבצעו ע"י סוכן מכס אחר, ולא בכל פעם שיש "נפילה" לבדיקה פיזית. כלומר- לא בכל מקרה של ניתוב לבדיקה פיזית אלא - אך ורק במקרה שבו הסוכן המקורי מעביר את הבדיקה לסוכן "אחר" יש צורך בייפוי כוח ישיר מהיבואן לסוכן ה"אחר" (ואכן קורים כאלו מקרים). בכל מקרה מדובר ביפוי כוח לסוכן ולא עבור כל הצהרה בנפרד. כלומר אחרי שסוכן קיבל הרשאה מהיבואן לא צריך כל הצהרה למלא שוב.

האישור הוא בעצם ייפוי כוח חד פעמי לסוכן מכס אחר ששמו הוא X (יוסי כהן למשל) לעשות בתאום עם סוכן המכס של היבואן את הליווי לבדיקות הפיזיות, אם וכאשר יידרשו. כלומר, ייפוי הכוח לסוכן "אחר" הוא לסוכן "אחר" ספציפי. אם אין ליבואן ייפוי כוח עבור הסוכן האחר המכס לא יאשר ביצוע בדיקה פיזית ע"י הסוכן האחר.

 

  • לעיון בהודעה המלאה של מינהל המכס- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה