הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לאוקראינה נכנס לתוקף ב-1.1.2021

שר הכלכלה והתעשייה לשעבר, אלי כהן, חתם ביום 21.1.2019 על הסכם סחר חופשי מעודכן עם מקבילו האוקראיני, סטפן קובייב, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה פטרו אולכסיוביץ'. ההסכם נחתם לאחר מספר שנים של משא ומתן, וכולל הפחתות מכסים הן על יצוא ישראלי לאוקראינה והן על יבוא מוצרים לישראל. ההסכם נכנס לתוקף ב-1.1.2021.

ההסכם שנחתם כולל פרקי סחר בסחורות בתחומי החקלאות והתעשייה, כללי מקור, פרקי תקינה וכן פרק סחר וסביבה המאפיין הסכמי סחר מתקדמים. בפרט, נכללות בהסכם הפחתות מכסים הן על יצוא ישראלי לאוקראינה והן על יבוא מוצרים לישראל. בתוך כך, נכללת גישה ישראלית חופשית לשוק האוקראיני בפריטים רבים אשר כיום חייבים במכס ובהם: מוצרי פלסטיק וגומי, מכונות, ציוד רפואי, כימיקלים ופירות וירקות כגון תמרים, אבוקדו, אפרסמון, מוצרי פירות ועוד. בתמורה לכך, ישראל תעניק למוצרים חקלאיים שונים, דגים, מזון מעובד, שמנים מסוגים שונים, ברזל, פלדה וחומרי גלם נוספים המיועדים לתעשייה הטבות מכס, מהלך אשר צפוי להיטיב עם הצרכן הישראלי ולהוזיל את יוקר המזון בישראל.

 

עם כניסתו של ההסכם לתוקף, מגוון מוצרים מישראל יקבלו פטור ממכס בייצוא לאוקראינה. בין המוצרים ניתן למנות בין היתר מוצרי פלסטיק וגומי, מכונות, ציוד רפואי, כימיקלים ופירות וירקות כגון תמרים, אבוקדו, אפרסמון ומוצרי פירות. כמו כן, צפוי ההסכם להוריד את המכסים על מוצרים אשר מיובאים מאוקראינה בהם: חיטה ומוצרי חקלאות שונים, דגים, מזון מעובד, שמנים מסוגים שונים, ברזל, פלדה וחומרי גלם נוספים המיועדים לתעשייה ובכך לסייע בהפחתת יוקר המחייה בישראל. הורדת המכסים על מוצרי חקלאות ומזון מעובד צפויה להוביל להגדלת הייבוא ובכך להוות בשורה חשובה לצרכן הישראלי.

 

מסמכי ההסכם

1. תקציר ההסכם- לחצו כאן

2. הסכם מלא באנגלית- לחצו כאן

3. הסכם מלא בעברית- לחצו כאן

4. פורסם ברשומות ביום 31.12.2020 מק"ח 1947 - צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון), התשפ"א-2020 המפרט את ההסכם.

 

מסמכים נלווים להסכם

1. רשימת ההטבות ביצוא מישראל- לחצו כאן

2. רשימת ההטבות ביבוא מישראל- לחצו כאן

3. כללי מקור- לחצו כאן

 

הסכם הסחר עם אוקראינה נכנס לתוקף ביום 1.1.2021, אולם טרם פורסם נוהל של המכס הישראלי, המסדיר את יישומו. הוראות הנוהל המתוקנות להסכמים אירופאי ים תיכוניים תפורסמנה בהמשך, שכן טרם עברו את כל האישורים הנדרשים.

עד אשר יפורסם נוהל רשמי, להלן עדכון שהתקבל מהמכס ביום 12.1.2021 לעניין סחר מול אוקראינה בהתאם להסכם החדש:

  • ההסכם מפנה לאמנת המקור, שהיא המקור המשפטי החדש להסכם (אושררה בישראל כבר ב-1.10.2014). יש לפעול בהתאם לאמור בה. בפועל אמנת המקור הינה כמעט זהה לפרוטוקולי המקור המוכרים במסגרת בהסכמי הסחר האירופאים ים תיכוניים - לאמנת המקור לחצו כאן
  • מסמכי העדפה (יורו-1 ויורו מד) תחת הסכם זה, זהים למסמכי העדפה תחת הסכמי הסחר האירופאים ים תיכוניים עם השותפות האחרות.
  • אין חובה ציון מיקוד במסמכי העדפה.
  • מונח הקביל לאוקראינה הינו: UA, UKRAINE
  • לגבי הסכומים בחשבונית מוגבלת – 6,000 יורו=198,986 הריבניה אוקראינית, מטען אישי 1,200 יורו=39,797 הריבניה אוקראינית, וחבילות 500 יורו= 16,582 הריבניה אוקראינית.
  • קוד המחשובי לאוקראינה – UKRAINE 109.

נכון להיום, בשלב זה, טרם ניתן לעשות צבירה במסגרת ההסכם עם אוקראינה – הוראות הנוהל או הודעה המוסמך בהנהלה יסדירו את הנושא בהמשך אם יהיה רלוונטי. ע"פ אמנת המקור, ניתן עקרונית להשתמש בתעודות EUR-MED ללא צבירה במקרה של מקור ישראלי, אך בשלב זה יש להשתמש ב-EUR-1.

נעדכן בידיעה זו כאשר יתפרסם נוהל מסודר.

 

  • קישור להודעה הדוברות המלאה בדבר כניסתו של ההסכם לתוקף באתר משרד הכלכלה והתעשייה, הכוללת דוגמאות להטבות בשיעורי המכס על מגוון מוצרים ביצוא וביבוא אל/מ-אוקראינה- לחצו כאן
  • קישור לידיעה באתר משרד הכלכלה והתעשייה הכוללת את מסמכי ההסכם- לחצו כאן
  • קישור לידיעה בנושא חלוקת מכסות ליבוא מוצרי מזון בהתאם להסכם הסחר החופשי בין מדינת ישראל לאוקראינה באתר משרד הכלכלה והתעשייה- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה