בכוונת משרד הכלכלה לתקן את צו יבוא חופשי ולהטמיע בו את דרישות חוק מקורות אנרגיה

במסגרת הרפורמה ביבוא תוקן חוק מקורות אנרגיה בצורה יסודית וכעת משרד הכלכלה פרסם לביקורת ציבורית טיוטת תיקון לצו יבוא חופשי, כך שמגוון רחב מאד של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה יידרשו בהליך היבוא באישורי משרד האנרגיה כפי שנקבע בתיקון לחוק מקורות אנרגיה.

קישור לפרסום שיצא לביקורת ציבורית ולאפשרות להעביר התייחסויות עד יום שישי הקרוב 18.8.23

קישור למידע באתר משרד האנרגיה על הרפורמה ביבוא בהיבט של דרישות מקורות אנרגיה

אנו בוחנים הוצאת התייחסות מטעם הלשכה, ניתן להעביר הערות ככל שיש לכם גם אלינו (razh@chamber.org.il) עד ליום 17.8.23 ונבחן אם ואיך לשלב בהתייחסות שלנו.

ראו את ההסבר שפורסם לצד ההצעה לתיקון צו יבוא חופשי:

"ביום 18.11.21, תוקן חוק מקורות אנרגיה, תש"ן – 1989 (להלן – "חוק מקורות אנרגיה") במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו – 2022), תשפ"ב – 2021. במסגרת התיקון נקבע, כי ניתן יהיה לייבא מכשירים חשמליים לישראל בהתבסס על עמידה בדרישות חוקיות היבוא האירופיות. תיקון זה נכנס לתוקף ביום 1.9.2022.  

החל מתאריך זה, ניתן לקבל את אישור משרד האנרגיה ליבוא מכשירים חשמליים לישראל על בסיס הצהרת היבואן המבוססת על עמידה בחוקיות הייבוא האירופאית, או לאחר בדיקת מעבדה, בהתאם לדרישות אלו. לחלופין, ניתן לקבל את אישור משרד האנרגיה גם על בסיס עמידה בדרישות תקנות מקורות אנרגיה הרלוונטיות לכל מוצר, עד למועד ביטולן.

על מנת ליישם את הוראות התיקון האמור, ביום 25.6.2023 פרסם שר האנרגיה והתשתיות ברשומות את ביטולן של תקנות מקורות אנרגיה (צריכת אנרגיה מרבית למכשיר חשמל ביתי), התש"ע – 2009; תקנות מקורות אנרגיה (נצילות אנרגיה של מנועי השראה חשמליים), התשס"ד – 2004; תקנות מקורות אנרגיה (מדד יעילות מזערית לנטל לנורה פלואורנית), התשס"ט – 2009; תקנות מקורות אנרגיה (יעילות אנרגטית, סימון אנרגטי ודירוג אנרגטי במזגנים), התשס"ה – 2004; תקנות מקורות אנרגיה (יעילות אנרגטית מזערית לנורה חשמלית לתאורת פנים במבנים), התשע"א – 2011; תקנות מקורות אנרגיה (התייעלות אנרגטית ומידע על צריכה אנרגיה של מכשירי קירור), התשס"ד - 2004; תקנות מקורות אנרגיה (הספק חשמלי מרבי למקלט טלוויזיה), התשע"א – 2011; תקנות מקורות אנרגיה (הספק חשמלי מרבי במצב המתנה למכשירים חשמליים ביתיים ומשרדיים), התשע"א – 2011; תקנות מקורות אנרגיה (הספק חשמלי מרבי במצב המתנה פעיל של ממיר אפיקים ספרתי לקליטת שידורי טלוויזיה), התשע"ה – 2015; ותקנות מקורות אנרגיה (יעילות אנרגטית מזערית לנורה חשמלית לתאורת פנים במבנים) (נורות פלואורניות), התשע"ב – 2012.

הביטול יכנס לתוקף לעניין יצרן או יבואן ביום 25.7.23 (ולעניין מזגנים ביום 25.6.24); לעניין מוכר או משווק, הביטול יכנס לתוקף ביום 25.6.24 (ולעניין מזגנים ביום 25.6.25). בחלוף מועדים אלה, ניתן יהיה לקבל אישור משרד האנרגיה ליבוא, מכירה או שיווק של מכשירים אלה רק אם הם עומדים בדרישות חוקיות היבוא האירופאיות.

על מנת ליישם באופן מלא את התיקון האמור בחוק מקורות אנרגיה, מוצע התיקון המצורף. בהתאם לתיקון זה, יבוא מכשירים חשמליים המפורטים בתוספת השלישית לחוק מקורות אנרגיה יותנה בהצגת אישור ממשרד האנרגיה על עמידת הטובין בהוראות סעיף 3ג לחוק מקורות אנרגיה, כאשר דרישה זו תחליף, בין היתראת המקרים בהם נדרש עד היום אישור מכון התקנים בהתאם לתקנות מקורות אנרגיה, ואת המקרים בהן הדרישות הרלוונטיות נכללו בהוראות התקן הרשמי לענין בטיחות שחל על הטובין, וזאת לצד המקרים בהם גם כיום נדרש אישור משרד האנרגיה. יוער כי בחלק מהמקרים, כתוצאה מהטמעת התיקון בחוק מקורות אנרגיה, יידרשו היבואנים להציג אישורים נוספים על אלה אותם הם נדרשים להציג כיום."

למידע נוסף בתחום זה