התקדמות בסוגיות שונות הרלוונטיות לחברי הלשכה לאחר מפגש עם מנכ"ל משרד הכלכלה וצוותו

חברות וחברי לשכה יקרים,

אנו מתכבדים לעדכן אתכם בהתקדמות במספר סוגיות רגולטוריות שונות הרלוונטיות לרבים מכם, אשר הושגה לאחר דיונים עם מנכ"ל משרד הכלכלה וצוותו בתקופה האחרונה.

לפניכם עיקרי הנושאים כפי שנציגי הלשכה רשמו במהלך הדיונים:

 

  1. הקלה בתהליכי הפיקוח על מוצרים שנדרשים באישור הממונה על התקינה:

הצגנו את ההתקדמויות שחלו על רקע הרפורמות האחרונות ואת שיתוף הפעולה המצוין עם משרד הכלכלה באופן כללי ועם מנהל התקינה בפרט. ציינו שעדיין קיימים קשיים בירוקרטים הכרוכים בהגשות של בקשות ארוכות ומפורטות ביחס לכל שורה בחשבון הספק, מה שכרוך באבדן של זמן ובעלויות שדורשות מעבדות הבדיקה עבור בדיקת השורות הללו. ביקשנו ליצר תהליך מבוסס הערכת סיכונים שיקל בכך.

נציגי משרד הכלכלה ציינו שהם עובדים על תהליך חדש, במסגרתו הבקשות יוגשו ישירות אל משרד הכלכלה ועל בסיס הערכת סיכונים יועברו לבדיקה של ניירת ההצהרה או של תיק המוצר או של המוצר עצמו, כאשר יתר הבקשות יקבלו בצורה מהירה וללא עלות את אישור העמידה בדרישות הממונה. יש מספר אתגרים עמם הם מתמודדים בהקשר זה, אך הכוונה של משרד הכלכלה היא להשלים את התהליך עד סוף 2023.

נציגי משרד הכלכלה הוסיפו שהם בוחנים גם רפורמה מקיפה ומשמעותית יותר לשינוי השיטה כך שתהיה דומה יותר לשיטה הנהוגה באירופה. הנושא בבחינה וכשיהיו המלצות הן יועברו להתייחסויות הגורמים השונים.

 

  1. סימון מחירים:

אחד המאבקים ארוכי השנים של הלשכה הוא שינוי שיטת סימון המחירים מסימון על גבי המוצרים לסימון על גבי המדפים, כאשר האפשרות היא לסימון רגיל או דיגיטלי על גבי המדפים כמקובל במדינות רבות באירופה. התקיימו אצל מנכ"ל משרד הכלכלה שולחנות עגולים בהשתתפות נציגי הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן וכן קמעונאים ויבואנים. קיימת פתיחות ורצון לקידום הנושא הן על ידי משרד הכלכלה והן על ידי הרשות להגנת הצרכן. בנוסף, הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה מקדמים במקביל רפורמה בעניין הוראות הסימון המחויבות להיות על גבי המוצרים וקידום הוראות שימוש מקוונות. הרשות להגנת הצרכן צפויה לפרסם נוסחים סופיים בזמן הקרוב.

 

  1. הסרת חסמי יבוא מוצרי מזון – צו הגנת הצרכן סימון ואריזה של מוצרי מזון:

בהמשך לפעילות ארוכת שנים של לשכת המסחר, לאחרונה הוסרה הרשמיות מעשרות תקני מזון כדרך להסיר חסמים ולהגביר את התחרות. נוצרה בעיה עם צו הגנת הצרכן (סימון ואריזה של מוצרי מזון) שעדיין מפנה לתקני מזון רבים כולל לתקנים שהוחלט להסיר מהם את הרשמיות. עובדה זו מנציחה חלק משמעותי מהחסמים שרצו לשחרר עם הסרת הרשמיות ולכן חיוני לטפל בכך בדחיפות.

נציגי משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן ציינו שהם מקבלים את הטענה ופועלים בשיתוף עם משרד הבריאות על מנת לתת לכך פתרון דחוף, כשהם מכוונים להשלים הסרה של חלק משמעותי מההפניות לתקני מזון בצו עד לחודש מאי (הפעימה הראשונה), כאשר יתר התקנים כגון אלו המתייחסים למזונות שקיימת רגולציה אירופאית מחייבת בעניינם ייבחנו עד חודש ספטמבר כשייתכן שאז ההפניה לתקנים הישראליים תוחלף בהפניה לאותה רגולציה אירופאית. כמו כן שוקלים הוצאת הנחית אכיפה עם השלמת הפעימה הראשונה, על מנת שמזונות שמסומנים באופן שעומד בדרישות הרגולציה האירופאית המחייבת לאותם מוצרים יוכלו להיות משווקים באופן הזה בישראל ללא אכיפה מצד הרשות.

כאמור – אין המדובר בהחלטות סופיות – הנושאים בבחינה ברוח זו וכשהתהליך הפנימי יושלם ייצאו להיוועצות ציבורית.

 

  1. מאגר אל תתקשר אליי:

הצפנו שוב בפני אנשי הרשות להגנת הצרכן את הבעיה של טלפון המשמש בעירוב עיסוקים, פרטי ועסקי והוכנס למאגר. למשל, הטלפון הנייד של איש מחשוב בעסק, המשמש אותו גם לעבודה וגם לענייניו הפרטיים. אותו אדם הכניס את מספר הטלפון שלו למאגר. מחד, ברור שפנייה אליו על מנת לעניין אותו בהצעות שיווקיות עבורו אישית בכובעו כצרכן איננה מותרת על פי התיקון לחוק. מצד שני, אם פונים אליו על מנת לעניין אותו הצעות הקשורות לתחום המחשוב בעסק בו הוא מועסק, לא מדובר בפנייה אסורה כיוון שהפנייה היא לא בין עסק לצרכן. גישתנו זו התקבלה על ידי הרשות שלא תראה בפנייה כאמור פנייה לצרכן.

למידע נוסף בתחום זה