משרד החקלאות מפרסם להערות הציבור שני תיקונים לתקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי)

על רקע הרפורמה בחקלאות, משרד החקלאות מפרסם להערות הציבור שני תיקונים לתקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי) עד ליום 20.3.2022- וזאת כחלק מיישום החלטת הממשלה בדבר הגברת התחרות בחקלאות

שימו לב, זמן הגשת ההתייחסות הוארך ב-10 ימים, עד ליום 20.3.2022

טיוטת תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי) (תיקון מס' 1), התשפ"ב-2022:

 

סעיף 2 לחוק הגנת הצומח, התשט"ז-1956, מסמיך את שר החקלאות ופיתוח הכפר, ככל שראה צורך בכך כדי למנוע נגעים והתפשטותם להתקין תקנות שעניינן, בין היתר, לאסור, להגביל או להסדיר ייבואם וייצואם של צמחים. מכוח סמכות זו התקין שר החקלאות ופיתוח הכפר את תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי), התשס"ט-2009, שבמסגרתן נקבע המנגנון לפיקוח על ייבוא צמחים לישראל. ברירת המחדל כיום בתקנות היא שמלבד לגבי מוצרים שנקבע לגביהם במפורש אחרת, יבוא של צמחים טעון רישיון ממנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

בהתאם להחלטת הממשלה מס' 213 בנושא "תכנית להגברת התחרות בחקלאות ותיקון החלטת ממשלה" מיום 1.8.21, מוצע לתקן את ברירת המחדל הקבועה בתקנות כאמור ולקבוע כי ניתן יהיה לייבא ירקות ופירות ללא רישיון ביבוא מסחרי אלא בכפוף לתעודת בריאות ולהצהרה כי המשלוח עומד בדרישות הפיטוסניטיריות של ישראל.

 

במקביל לשינוי ברירת המחדל נקבע בהחלטת הממשלה, כי על שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול לכך שיוכל להוציא הוראות חירום מינהליות למניעת יבוא של צמחים מסוגים מסוימים או ממדינות מסוימות, לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים, אותה ניתן להאריך מעת לעת, וזאת במקרה שיש לו יסוד סביר להניח שקיימת סכנה מיידית לבריאות הצומח בישראל או שעלולה להיווצר בעתיד סכנה כזו, כתוצאה מייבוא של אותם צמחים או מייבוא צמחים מאותה מדינה. הוראה זו תאפשר לשר החקלאות ופיתוח הכפר לתת מענה מהיר וגמיש במקרים המתאימים, וזאת על אף שינוי ברירת המחדל.

מטרת התקנות המוצעות ליישם את החלטת הממשלה, לשנות את מנגנון ברירת המחדל לפיקוח על יבוא צמחים לישראל, בכל הנוגע לפירות וירקות טריים ביבוא מסחרי, ולקבוע את סמכות שר החקלאות ופיתוח הכפר להוציא הוראות חירום מנהליות לתקופות קצרות מקום שיש בכך צורך למניעת סכנה מיידית לבריאות הצומח בישראל.

 

לעיון במסמכי הטיוטה עבור תיקון מס' 1:

  • טיוטת התקנות גובשה במסגרת תהליך "חקיקה חכמה" (RIA, רי"ה). ניתן לעיין בדו"ח המלא בקישור הבא- לחצו כאן
  • מסמך הטיוטה המלא של תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי) (תיקון מס' 1), התשפ"ב-2022- לחצו כאן 
  • לטיוטת התוספת השנייה שבה מפורטים רשימת נגעי הסגר (List of quarantine pests)- לחצו כאן
  • לטיוטת התוספת השלישית שבה מפורטים טובין הפטורים מרשיון יבוא ותעודת בריאות והחייבים בתעודת מקור- לחצו כאן
  • להגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עבור תיקון מס' 1 עד ל-10.3.2022- לחצו כאן
  • חברי ענף המזון והמשקאות בלשכה מוזמנים להעביר התייחסות אל מנהל הענף, עו"ד עמיר עופר במייל amiro@chamber.org.il לטובת גיבוש התייחסות ענפית.
  • חברי חטיבת הזרעים הלשכה מוזמנים להעביר התייחסות אל מנהל החטיבה, עומר סלע במייל omers@chamber.org.il לטובת גיבוש התייחסות חטיבתית.

 

טיוטת תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי) (תיקון מס' 2), התשפ"ב-2022:

 

בנוסף לתיקון מס' 1, מוצע, במסגרת תיקון מס' 2 לתקנות, להוסיף את תקנת משנה 2(ב1), הקובע ברירת מחדל שונה לפירות וירקות טריים למאכל. יבואם של מוצרים אלה, ככלל, למעט חריגים מסוימים, לא יהיה טעון רישיון, וניתן יהיה לייבאם בצירוף תעודת בריאות בנוסח הקבוע בתוספת הרביעית, בה מפורטים התנאים עליהם תידרש מדינת המקור להצהיר בתעודה.

 

בנוסף, מובהר בתקנת משנה 2(ב1) כי ברירת המחדל השונה (שמשמעה יבוא שאינו טעון רישיון), לא תחול על פירות וירקות טריים המיובאים במטען יד של נוסע, וכן לא תחול על פירות וירקות שיפורטו בתוספת התשיעית. כלומר, על טובין אלה, תחול ברירת המחדל הקודמת החלה לגבי כל יתר הצמחים, של יבוא ברישיון.

 

לעיון במסמכי הטיוטה עבור תיקון מס' 2:

  • מסמך הטיוטה המלא של תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי) (תיקון מס' 2), התשפ"ב-2022- לחצו כאן
  • לטיוטת התוספת הרביעית שבה מפורטים התנאים עליהם תידרש מדינת המקור להצהיר בתעודה- לחצו כאן
  • לטיוטת התוספת התשיעית, תקנה 2(ב1), שבה מפורטים פירות וירקות טריים ממדינות מסוימות שחל עליהם ההסדר בתקנה 2(ב)- לחצו כאן
  • להגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עבור תיקון מס' 2 עד ל-20.3.2022- לחצו כאן
  • חברי ענף המזון והמשקאות בלשכה מוזמנים להעביר התייחסות אל מנהל הענף, עו"ד עמיר עופר במייל amiro@chamber.org.il לטובת גיבוש התייחסות ענפית.
  • חברי חטיבת הזרעים הלשכה מוזמנים להעביר התייחסות אל מנהל החטיבה, עומר סלע במייל omers@chamber.org.il לטובת גיבוש התייחסות חטיבתית.
למידע נוסף בתחום זה