קולומביה: לקראת כניסה לתוקף של הסכם אזור הסחר החופשי ישראל-קולומביה וההזדמנויות העסקיות

בתאריך 11 באוגוסט 2020 ייכנס לתוקף הסכם אזור הסחר החופשי ישראל-קולומביה שיכלול הטבות מכסיות על מוצרים שונים ויפתח דלתות משמעותיות לעשיית עסקים במדינה.
המידע באדיבות הנספח הכלכלי הישראלי בקולומביה, מר ניר אדם סלע.


הסכם זה נחתם בשנת 2013, אושרר בצד הישראלי בשנת 2014, ולאחר מכן היה כפוף לתהליך אשרור ממושך בצד הקולומביאני. כעת, לאחר מספר שנות המתנה, הסתיים תהליך האשרור בשתי המדינות, ובהתאם לכך – ייכנס ההסכם לתוקפו כפי שנקבע בין המדינות.


קולומביה – ההזדמנות העסקית בקווים כלליים

קולומביה, הכלכלה השלישית בגודלה בדרום אמריקה, נהנתה מצמיחה מרשימה ויציבה בשנים האחרונות. עם כ-50 מיליון תושבים, תעשיית נפט משמעותית, תעשיית מכרות עשירה, סקטור חקלאי משגשג ותעשיית ייצור גדולה – קולומביה הינה שוק חשוב לחברות הישראליות באמריקה הלטינית. הקירבה לשווקי צפון אמריקה ובראשם ארה"ב, יחד עם הסמיכות לתעלת פנמה והעובדה שלקולומביה ישנה גישה ימית הן לאוקיינוס האטלנטי בצידה הצפוני והן לאוקיינוס השקט בצידה המערבי – ביחד ממקמים את קולומביה באופן מושלם כמדינה הפתוחה לסחר בינלאומי, ותומכים בסקטורים המייצאים שלה.
הסכם השלום שנחתם בין ממשלת קולומביה לבין ארגון המורדים FARC בשנת 2016, סיים למעלה מ-50 שנות סכסוך פנימי קשה במדינה. מאז חתימת הסכם השלום נהנתה קולומביה מיציבות פוליטית גדולה יותר, מהשקעות חסרות תקדים בסיוע גופי מימון בינלאומיים אשר התמקדו בתשתיות ובחיבור אזורי הספר של קולומביה לערים הגדולות, ומהפנייה של תקציבים לצרכים אזרחיים.
הצטרפותה של קולומביה לארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), בו חברות מדינות מפותחות (ביניהן ישראל) אשר חולקות ביניהן סטנדרטים ואמות מידה, ב-28 אפריל 2020 – היוותה נקודת ציון בדרכה של קולומביה, ואיתות בינלאומי חשוב לגבי מצבה הכלכלי.

 

הסכם אזור סחר חופשי ישראל-קולומביה – תכנים עיקריים

עם כניסת ההסכם לתוקף, רוב היצוא התעשייתי משתי המדינות יזכה לפטור מידי ממכס. על יתר המוצרים התעשייתיים יופחת המכס באופן הדרגתי בתוך 10 שנים (לכל היותר).
בין המוצרים החשובים שהמכס עליהם יופחת באופן מיידי ניתן לציין את הקטגוריות הבאות: תרופות, מיכשור רפואי, כימיקלים, מוצרי תקשורת ומוצרי טקסטיל שכיום חייבים במכס בשיעור של 5%-35% בכניסה לקולומביה. בעזרת ההסכם יזכו החברות המייצאות מישראל ליתרון תחרותי אשר יסייע להן להתמודד עם התחרות בשוק הגלובלי.
בנוסף, ההסכם כולל שורה של הטבות בענפי החקלאות והמזון. כך לדוגמה, ההסכם צפוי להביא להוזלה של שורה של מוצרים המיובאים מקולומביה, כגון אגוזי מקדמיה (שיעור המכס הנוכחי הוא 4%), גויאבה ומנגו מיובשים (8%), ממתקים המכילים קקאו (5%), רקיקים מתוקים (4%), ריבות (4%) ועוד. ניתן לציין מוצרים נוספים אשר יהיו פטורים ממכס במסגרת מכסה: בשר בקר טרי (שיעור המכס הנוכחי הוא 12%+ 3.25 ש"ח לק"ג), אננס טרי (4.41 ש"ח לק"ג אך לא יותר מ-25%), מנגו טרי (1.23 ש"ח לק"ג אך לא יותר מ-85%) ופפאיה טרייה (2.43 ש"ח לק"ג אך לא יותר מ-85%). קולומביה הינה יצרנית משמעותית של מזון טרי ומעובד, המייצאת את מוצריה בהצלחה למדינות רבות בעולם, והורדת המכסים מהווה הזדמנות ליבואנים ישראלים הפועלים בתחומי המזון הטרי והמעובד.
בנוסף להפחתה של שיעורי המכס (אשר כאמור במרבית המקרים הינה מלאה), יפתח ההסכם את שוק הרכש הממשלתי בקולומביה עבור חברות ישראליות, יגביר את הליברליזציה בסחר בשירותים, ויחזק את ההגנה על השקעות ישראליות בקולומביה.

 

נתוני הסחר הנוכחיים

היקף הסחר בסחורות בין הצדדים עמד ב-2019 על כ-106 מיליון דולר, כאשר היצוא מישראל עמד על כ-85 מיליוני דולרים והיבוא מקולומביה עמד על כ-21 מיליוני דולרים. ענפי היצוא העיקריים מישראל הם מכונות ומיכון חשמלי ומכני (38%), מוצרי תעשיות כימיות (29%), מכשור אופטי ורפואי (13%) ומוצרי גומי ופלסטיק (8%). ענף היבוא המרכזי מקולומביה הוא מוצרי מזון וחקלאות (65%).

 

לסיכום

הסכם הסחר בין ישראל לקולומביה יפתח בפני היצוא הישראלי את אחת הכלכלות המעניינות ובעלות פוטנציאל הצמיחה בין מדינות אמריקה הלטינית. ההסכם יאפשר לחברות הישראליות יתרון תחרותי בשוק הקולומביאני תוך הסרת חסמי הסחר השונים בהם הן נתקלות בעת היצוא לשוק זה. ההסכם צפוי להקל על פעילות היצואנים הישראלים בשוק הקולומביאני ובכך לחזק את היצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק, יחד עם מנגנונים נוספים אשר יתמכו בכלכלה הישראלית לרבות הגנה טובה יותר על השקעות ישראליות וגישה לשוק הרכש הממשלתי בקולומביה.
בנימה אישית ולסיכום, הנספחות הכלכלית בקולומביה עוסקת בימים אלה במגוון של נושאים וממשיכה ליצור הזדמנויות עסקיות עבור החברות הישראליות. הסכם אזור הסחר החופשי צפוי לפתוח מגוון הזדמנויות ביצוא וביבוא עבור החברות הישראליות, לקרב בין הכלכלות והקהילה העסקית בשתי המדינות, להגביר את הסחר בסחורות ובשירותים וכן יסייע במיצובה של ישראל ככלכלה רלוונטית, חשובה וקרובה לקולומביה מבחינת הערך העסקי והרלוונטיות של הפתרונות הישראליים. צוות הנספחות הכלכלית בקולומביה עומד לשירותכם בכל עניין.
להסכם הסחר המפורסם באתר משרד הכלכלה - לחצו כאן

חברי הלשכה המעוניינים בסיוע בקולומביה מוזמנים למלא את הטופס מטה.

*
*
*
*
*
*
*
למידע נוסף בתחום זה