ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את טיוטת הצעת החוק לתיקון חוק תובענות ייצוגיות

נושא התובענות הייצוגיות הוא נושא שהלשכה משקיעה בו מאמצים רבים בשנים האחרונות כדי לטייב ולדייק את החוק ולמנוע את המצב בו עסקים נדרשים להתפשר, גם כשאין בתביעה ממש, בשל מבנה הסיכונים המובנה של המגזר העסקי והרצון לחסוך בהוצאות מיותרות ולצמצם את תביעות הסרק שמוגשות נגד המגזר העסקי.

ביום חמישי האחרון, 21/7/2024, פורסמה טיוטת חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 16), התשפ"ד - 2024, השונה בצורה משמעותית מתזכיר החוק, לאישור וועדת השרים לענייני חקיקה. מאחר ומדובר בשינויים מהותיים, טיוטת החוק הובאה קודם לאישור בישיבת הממשלה.

כידוע, צוות בינמשרדי בראשות משרד המשפטים בחן את החוק כדי לראות כיצד ניתן לטייב אותו, ובמסגרת זו קיימנו איתו שורה של פגישות עבודה על מנת להביע את קולו של המגזר העסקי ומה לדעתנו צריך לשנות בחוק. הצוות הבינמשרדי הגיש המלצות לתיקון החוק ולאחר מכן המלצות אלו תורגמו לתזכיר חוק, שלעניות דעתנו לא הביאו לידי ביטוי מספק את הטעון תיקון בחוק. בכל אחד מהשלבים העברנו ניירות עמדה מפורטים.

 

נעמוד באופן תמציתי על מספר דגשים שעלו בהצעת החוק:

  1. ההצעה מבקשת להחריג עסקים זעירים (שמוגדרים בהצעת החוק) כעסק שמעסיק עד חמישה עובדים, או שמחזור העסקאות השנתי שלו אינו עולה על 2 מיליון ₪ כליל מתחולת החוק. כלומר לא ניתן יהיה לתבוע עסקים זעירים בתובענה ייצוגית.
  2. ברשימה של עילות מסוימות (כמו חוק הספאם), ניתן יהיה לתבוע בתובענה ייצוגית רק סעדים של צו עשה, צו מניעה או סעד הצהרתי ולא סעד של פיצוי.
  3. מחייבים פנייה מוקדמת לפני הגשת כל תובענה כלפי עסק קטן או בינוני בעילות המנויות בחלק ב' בתוספת הרביעית; עילה המנויה בחלק א' לתוספת הרביעית; כל עילה שלא מנויה בתוספת הרביעית, שהסעד המבוקש בה הוא צו עשה.
  4. מבקשים להטיל מגבלה על תובעים סדרתיים באופן שתובע לא יוכל להגיש יותר מאשר 5 תביעות ייצוגיות במהלך שנה קלנדרית.
  5. מוצע כי התובע הייצוגי יגיש תובענה ייצוגית לבית המשפט שלו הסמכות העניינית לדון בתביעה תוך ציון הנזק האישי שלו, מבלי לציין את סכום התביעה הכולל.
  6. ניתנת לבית המשפט אפשרות להטיל הוצאות על בא כוחו של התובע הייצוגי.

הצעת החוק כוללת גם נושאים בעייתיים למגזר העסקי:

  1. הוספת עילה חדשה שבגינה ניתן לתבוע בתובענה ייצוגית – פגיעה בפרטיות וניתנת הגנה חזקה למדינה שלא מוענקת למגזר העסקי.
  2. מבקשים לאפשר לארגונים, שיאשר השר, לתבוע בתובענות ייצוגיות, גם אם לא קיים קושי בהגשת תביעה בידי אדם בעל עילה אישית.
  3. מבקשים לאסור הסתלקות מתוגמלת, דבר שעלול לסכל הסדרי פשרה.
  4. מבקשים שבמקרים שהם גובש הסדר פשרה בהליך גישור, הצדדים יצרפו מכתב מהמגרש שיכלול התייחסות למידע ולנתונים שעל יסודם גובש הסדר הפשרה.
  5. מצמצמים מאוד את האפשרות לסעד כספי בעין ודרך המלך היא פיצוי כספי אישי.

לנוחיותכם מצורף נוסח טיוטת החוק לתיקון חוק תובענות ייצוגיות - לעיון לחצו כאן

הועבר לוועדת השרים נייר עמדה ראשוני של הלשכה, שיעובה לקראת הדיונים בהצעת החוק בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

הבנו, כי המטרה של הממשלה היא להעביר את הטיוטה בקריאה ראשונה בהקדם האפשרי לאחר אישורה בממשלה ובוועדת שרים לענייני חקיקה. נעדכנכם כמובן בהתפתחויות.

למידע נוסף בתחום זה