מתווה חוק המטרו

פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן בישראל. מערכת המטרו כוללת שלושה קווים המתפרסים על פני 24 רשויות מקומיות. אורך הקווים עולה על 150 ק"מ ומתוכננות להיבנות למעלה מ־100 תחנות.

חוק המטרו, שאמור להכניס למדינה מסים בסך 75 מיליארד שקל על פני כ-20 שנה. המסים נועדו לממן כמחצית מההשקעה בפרויקט הענק, שעוד לפני שיושק, נכון לכרגע אי־שם במחצית העשור הבא
השלב הראשון יכלול את קו 1M מצומת גלילות בצפון תל אביב עד המרכז הלוגיסטי (דיפו) בדרום ראשון לציון; את כל קו M2, המתוכנן ממרכז תל אביב לכיוון מזרח עד אזור התעשייה סגולה בפתח תקווה; וקטע מקו M3 שיעבור מבת ים עד לקריית אריה.




עלות הפרויקט כפי שנקבעה בחוק המטרו היא 150 מיליארד שקלים.

מימון המטרו על בסיס הצעת האוצר:
75 מילארד ש"ח מתקציב המדינה
25 מילארד ש"ח היטל מטרו
5 מיליארד ש"ח רשויות מקומיות
20 מילארד ש"ח השבחת נכסים קיימים
היתר אגרות גודש ורמי

 

לוחות זמנים:
למדינה אין עדיין לוח זמנים לביצוע העבודות. ההערכות המעודכנות הן שהקו הראשון יושק בין 2035 ל-2040. המכרזים לביצוע העבודות אמורים להתקיים רק בעוד כשנה, וייתכן שהן ייצאו לדרך רק בעוד שנתיים. עיקר הפעולות שנעשו עד כה הן בתחום התכנון וההיערכות. ביצוע התוכנית הוטל על החברה הממשלתית נת"ע, שהחלה כבר בהפקעות שטחים על התוואי.

למעשה ישנם שני מרכיבים עיקריים הרלוונטיים למגזר העסקי:

  •  מערכת המטרו צפויה להוביל לעליית ערך הקרקעות הסובבות אותה ולהגדלת הפעילות העסקית במטרופולין, הוחלט בהחלטת הממשלה לגבש מודל למיסוי עליית שווי נכסים המושפעים מתוכניות המטרו. היטלי השבחה על יזמים שיבקשו לנצל את הביקוש הגבוה לדירות, עסקים ומשרדים בקרבת תחנות המטרו. אלה יידרשו לשלם למדינה ולרשות המקומית מס בגובה של 75% על רווחי היזמים ממכירות קרקעות ונכסים באזור המטרו. המס יורכב מהיטל השבחה של 40% לרשות המקומית ו–35% שיועבר כמס מטרו לממשלה, המממנת את בניית המטרו.
    כתוצאה מהצורך לעודד בניית תשתיות והשבחה במתחמים, הוחלט בוועדת הפנים ובהסכמת משרד האוצר, להפחית את הסכום המרבי של ההיטל ל–72%; ובמשך שש שנים, יופחת ההיטל ל–60%, באמצעות הקטנת חלקה של הממשלה (מס המטרו) ל–20%.
    שר האוצר יוסמך על פי ההצעה להאריך את תקופת המס המופחת בשנתיים נוספות, עד סוף 2031, שבהן חלקה של העירייה (היטל השבחה) יהיה 34% וחלקה של הממשלה 26%.
  • היטל המטרו –  היטל המטרו מוערך בסכום כולל של כ-25 מיליארד ₪ והוא אמור להיפרס לאורך 30 שנה. ההיטל מוטל על בעל הנכס שנמצא לאורך התוואי של המטרו על בסיס תמא 70 לצפייה בתוואי הרכבת – לחצו כאן.


הנוסחה לחישוב גובה ההיטל היא להלן:

70 ₪ X שטח הנכס במ"ר כפי שמופיע בארנונהX מקדם המדרג העירוני X מקדם שיטת הארנונה

 

מקדם שיטת הארנונה:

מקדם המדרג העירוני:

  • ברשות מקומית שמספר תחנות (נקודת עצירה לעליה ולהורדת נוסעים) מיזם המטרו המתוכננות בשטחה הוא שלוש לכל היותר – 0.65;
  • ברשות מקומית שמספר תחנות מיזם המטרו המתוכננות בשטחה הוא ארבע או חמש – 0.8
  • ברשות מקומית שמספר תחנות מיזם המטרו המתוכננות בשטחה גדול מחמש – 1

למשל נכס שנמצא בת"א ושטחו 2000 מ"ר ישלם:
70X2000X1X1 = 109,200 ₪ לשנה למשך 30 שנים שהם 3.3 מיליון ₪ ב 30 שנה.

המס חל על נכסים עסקיים שנמצאים במתחמי המטרו (בממוצע כ- 800 מ"ר ליד תחנות המטרו ייקבע בהמשך).
המס יחול על בעלי הנכס (כפי שרשומים בטאבו) ולא על משכירי הנכס, יחד עם זאת, ברור לכולם שהיכן שאפשר לגלגל את העלות על המשכיר בעל הנכס יעשה זאת.
החרגת נכסים קטנים – בעל נכס שלאורך כל תוואי הרכבת יש לו עד 100 מ"ר בסה"כ יהיה פטור מתשלום ההיטל

כניסה לתוקף ופרוצדורה:

חובת תשלום היטל מימון המטרו תחול מיום 1 בינואר שלאחר שנת המס שבה פורסמה הודעה על מועד ההפעלה לעניין מתחם ההשפעה שבו נמצא הנכס
היטל מימון המטרו ישולם לכל שנת מס, בתקופה של 30 שנים החל מהמועד הקובע
תוקם מערכת ממוחשבת אינטרנטית המאפשרת למשתמש בה לבדוק אם חלה על הנכס חובת תשלום של היטל מימון המטרו וכן לחשב את סכום היטל מימון המטרו שעשוי לחול על הנכס, בהתאם לפרטים שיזין;
בעל נכס החייב בתשלום היטל מימון המטרו יגיש לפקיד השומה, מדי שנה, דוח לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה
פקיד השומה רשאי לשים את סכום היטל מימון המטרו שבעל הנכס חייב בו, כחלק מההליך לקביעת שומת ההכנסה של בעל הנכס לפי פקודת מס הכנסה, או בהליך נפרד. פקיד השומה ישלח לבעל הנכס הודעה בדבר סכום היטל מימון המטרו שהוא חייב בו.
היטל מימון המטרו הינו כמס הכנסה שבעל הנכס חייב לשלמו באותה שנה לעניין התשלום והגבייה של ההיטל, וההוראות לפי פקודת מס הכנסה החלות על תשלום וגבייה של מס הכנסה, יחולו, בשינויים המחויבים, על תשלום היטל מימון המטרו וגבייתו.
רשות מקומית תעביר למנהל רשות המסים, עד 31 במרס בכל שנה, פירוט של הנכסים העסקיים שנמצאים במתחם השפעה שבתחומה ושטחם, וכן פרטים הנדרשים לשם חישוב היטל מימון המטרו, ובכלל זה פרטי בעל הנכס.
הקמת מנגנון פיצויים לעסקים בתוואי ההקמה:
בעקבות לקח שנלמד מהפרויקטים של הרכבת הקלה בתל אביב ובירושלים, נקבע בחוק המטרו להקצות 550 מיליון שקל לפיצוי בתי עסק שייפגעו מעבודות הבנייה. זאת באמצעות שיפוי בעבור תשלומי ארנונה כללית ששילם העסק בתקופת העבודות שנעשו בסמיכות לו ובאמצעות מענקים כספיים נוספים, ולא יהיה מותנה בהוכחת פגיעה בהכנסות העסק, בהוכחת פגיעה ברווחיותו או בבחינת הוצאות שהוציא בפועל.
החוק עובר עתה לקריאה שניה ושלישית: להורדת החוק לחצו כאן


לשכת המסחר פעלה בחודשיים האחרונים למתן את החובות על המגזר העסקי במסגרת חוק המטרו:

  • במקור ניתנה סמכות לשר האוצר (באישור רוה"מ וועדת הכספים) לקבוע בצו כי חובת תשלום היטל המימון תוקדם ותחול החל ממועד תחילת העבודות (גבית מס רטרואקטיבית). ובפועל התחלת התשלום תחול ב 1.1 בשנה העוכבת להתחלת ההפעלה
  • ההצעה במקור דרגת חופש נרחבת לשר האוצר לקבוע תנאים שונים לגבי ההיטל, מאחר ומדובר במס ל 30 שנה – בפועל זה עוגן בחקיקה וחייב אישור ועדת הפנים
  • לא די בכך שהפרויקט מתעכב לאורך שנים, דבר אשר פוגע פגיעה קשה בעסקים ששרדו לאורך התוואי, המדינה מבקשת להטיל מס על העסקים במקום לפצותם - נקבע מנגנון פיצויים המחייב את הממשלה לשלם לעסקים לאורך התוואי (על בסיס קריטריונים שיקבעו בהמשך) החזרת תשלום הארנונה בתקופת הבניה.
  • החרגת עסקים קטנים – עד 100 מ"ר לאורך התוואי יוחרג מתשלום.
למידע נוסף בתחום זה

צרו קשר

רחוב החשמונאים 84 תל אביב, ת.ד 20027 מיקוד 6713203
+972-3-563-1010 +972-3-563-1010 +972-3-561-9025 +972-3-561-9025 chamber@chamber.org.il
*
*
*
*
*
חבר לשכה?
*
*
Change the CAPTCHA code