נוכח עליית רפורמת "לא עוצרים בנמל"- פורסם ברשומות תיקון לצו קבוצות יבוא

לעיון בצו קבוצות היבוא העדכני כפי שפורסם ברשומות ב-1.7.24 (מק"ח 11343)- לחצו כאן

תיקון פקודת היבוא והיצוא שפורסם ברשומות בינואר 2024 ביצע שינוי בשיטת היבוא, לפיו בוטלה הדרישה לאישור מקדים הניתן על ידי הממונה על התקינה לצורך שחרור טובין מפיקוח המכס לטובין – כלומר בוטל "אישור עמידה בדרישות הממונה". ההסדר שנקבע חל לגבי טובין בקבוצות יבוא 2 ו-3, ובמקום אישור עמידה בדרישות הממונה, תחול על היבואן חובה להחזיק בידיו הצהרה שתיחתם על ידו ובה יצוין כי על הטובין המיובאים חל תקן רשמי וכי הם עומדים בדרישות התקינה החלות עליהם, ובכלל זה כי בוצעו לגבי טובין אלה בדיקות המעבדה הנדרשות לגביהם (ככל שנדרשו). לפיכך, התיקון שבוצע כעת בצו קבוצות היבוא מבטא את השינוי בפקודת היבוא והיצוא.

 

בנוסף, בצו זה מובא תיקון המעגן את המצב הקיים בפועל, כך שתקנים רשמיים ישויכו לקבוצת יבוא מספר 3 כל עוד הם אינם משויכים לקבוצות יבוא מספר 1 ו-2, תוך הדגשה שקביעה זו נכונה רק מקום בו לכתחילה נקבע כי היבוא של טובין הכלולים בתקן האמור דרוש אישור ת"ר (תקן רשמי) או הצהרת ת"ר במסגרת צו יבוא חופשי, התשע"ד-2014.

כאשר מדובר בתקן שלא נקבע בצו יבוא חופשי, הטובין שהתקן חל עליהם לא נדרשים באישור כלשהו לשם יבואם והתקן אינו משויך לקבוצות יבוא כלל. רק כאשר מדובר בתקן הדרוש אישור ת"ר או הצהרת ת"ר לפי צו יבוא חופשי, התקן משויך לקבוצות היבוא בהתאם לחלוקה בצו, ואז מתקיימת ברירת המחדל על פיה אם התקן אינו מצוי ברשימת התקנים שמשויכים לקבוצת יבוא מספר 1 או 2, הרי שמדובר בתקן הכלול בקבוצת יבוא 3.

 

לעניין תקנים רשמיים ת"י 386 חלקים 1 ו-2 העוסקים בקונדומים, מובהר כי השיוך שלהם לקבוצה 3 מותנה בשמירת המסמכים שנקבעו בהוראות הממונה על התקינה וכי הפטור הקבוע בהוראת השעה בחוק לעניין החזקת המסמכים (פטור מהחזקת תעודת בדיקה לשנה)- אינו חל עליהם (שכן ללא המסמכים הם מצויים בקבוצה 2, אשר אינה חוסה תחת הפטור של הוראת השעה).

 

  • לעיון בצו קבוצות היבוא העדכני כפי שפורסם ברשומות ב-1.7.24 (מק"ח 11343)- לחצו כאן

 

למידע נוסף בתחום זה